recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lithium Celler - Gammel batteripakke?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lithium Celler - Gammel batteripakke?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lithium Celler - Gammel batteripakke?
    Sendt: 05-Maj-2016 kl. 21:28
Jeg manglede lige en Kantklipper, sådan "tog" lige en 36v nede i Bauhaus i dagens "tilbud" samlede den og ladte batteriet, FIN maskine, kraftigere end min gamle som kørte på strøm.

Ville lige hive batteripakken op, for var lidt nysgerrig om hvad en ekstra ville koste (1099kr Yikes)..

nåh ser så at batteriet er produceret i 2014-2 

2+ år gammel batteri pakke.. Jebus..

Det er lithium Celler, og den var ikke "drænet" men skal man være nervøs for sådan noget, at cellerne er over 2 år gamle?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2016 kl. 23:41

Hej.

Du skriver ikke om det er en Bosch?
Eller om den har et 2,6 Ah LI-On batteri?

Men her er et link til en der har haft et Bosch 2,6 Ah LI-On batteri:

https://ing.dk/blog/post-mortem-bosch-36v26ah-li-batteri-161767

Hilsen Carsten.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 11:03
For det første TAK for artiklen, den er super interessant, heldigvis har mit batteri "normalisering af ladestanden på batterierne, noget med den kan sikre fuld ladning på hver enkel celle, istedet for at bare lade til den første siger "fuld" "

var nok ikke klar nok i spyttet.

problemet er jeg købte en NY kantklipper den 5 maj, som har et 2 år gammelt batteri i kassen, om det var et problem?

det var en ryobi 36v græstrimmer da det er den eneste der har kræfterne som en el klipper..

gik så igennem alt jeg havde købt elmæssigt, en blå bosch bore maskine etc.. og alle har 1-2+ års gamle Li-ion celler. selvom de er købt i år.

og efter undersøgelser, kan jeg se at så længe batteriet stadig havde ladning da jeg købte den, så er det ok..

men var batteriet DRÆNET, så var der en mulighed for at visse celler var døde.

ville jo helst ikke skulle købe en ny batteri pakke kort efter jeg havde købt et nyt apperat.

tager en chance.. så må vi se, har en kvittering, dør batteriet om 5-8 mdn. så må det byttes, ellers har jeg en fin guide til at skifte celler.


Redigeret af Rasmusdc - 07-Maj-2016 kl. 11:09
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 11:17
Jo I got the point! Og læste det meste af blog'en.

Det er for dårligt der ikke er mere kontrol med Li-ion batterier og ladere. Batterierne er fantastiske hvis de fungerer som de skal, og dødsens farlige hvis der opstår fejl/overophedning. Vi mangler en EU certificering af batterierne, så det værste skrammel kan sorteres fra. Og en standard, så ladere og batterier kan bruges på kryds og tværs.

Og ja, et 2 år gammelt batteri er fint hvis det har været optimalt opbevaret, og der har været strøm på.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 11:21
Batteriet betragtes vel som en sliddel, og er ikke som sådan omfattet af reklamations retten?

Man kan være heldig, og det har jeg været to gange. Først et 22 mdr gammelt cykelbatteri, der blev ombyttet gratis. Så et 23 mdr gammelt Macbook batteri, der blev ombyttet gratis. Begge købt i Bilka.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2016 kl. 12:30
Der er ingen problemer p.g.a. alderen, så længe det er Li-ion batterier, og som du selv siger, har været med strøm på! Li-ion batterier har ekstremt lille selvafladning, sammenlignet med gamle batterityper, så de kan i princippet ligge i årevis, og stadig have strøm på sig.

De to ting man skal være meget opmærksom på, med Li-ion batterier er:
1. De må ALDRIG aflades helt. Som du selv skriver, kan det ødelægge cellerne. Når der er tale om elektrisk værktøj og haveredskaber, er der som regel indbygget en afladningsbeskyttelse, så de ikke kan aflades 100%.
2. Når du ligger kantklipperens akku væk for vinteren, så er det vigtigt at akku'en ikke er 100% opladet! Det optimale er, at akku'erne er opladet 40-60%, når de ikke skal benyttes i længere perioder. Er de fyldt opladt (eller afladt), kan de "slå sig" og blive skæve. Chancen er nok mindre når det drejer sig om den slags flercellede akku'er, som benyttes til haveredskaber. Risikoen er endnu større med Li-polymer celler.

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu