recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereohifinørdens langsomme stille død
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereohifinørdens langsomme stille død

 Besvar Besvar Side  <1 8910
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2016 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:


Mere luft i diskanten. Det virker klart mere farvet en bio system.
Biosystemet lyder generelt bare mere live/autentisk. Og det er klang - dynamik især som er årsagen.



Det at stereo systemet lyder farvet er vel pga manglende passiv og aktiv rumkorrektion, og dertilhørende hoppende frekvensgang? Manglen på dynamik ved jeg så ikke lige hvad skyldes, det er vel kilden/indspilningen der bestemmer mængden af dynamik? Så længe man ikke ligefrem overbelaster systemet så der opstår clipping i forstærker eller kompression i basenheder.


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:


Jeg kan bedst lide lyden fra biosystemet i 2 kanals. Men jeg foretrækker at høre 2 kanals fra 2 kanals systemet. Hvilket hænger sammen med total oplevelsen. Der er bare noget lækkerness over en pladespiller.


Som jeg forstår dig, så er det dit biosystem der spiller bedst stereo, trods manglen på luftighed i diskanten? Sidstnævnte er jo egentligt også en farvning af lyden, da naturlig lyd ikke mangler luftighed


jeg syntes at stereo systemet dynamisk set halter efter bio systemet. Men det er jo svært at hamle op med 2 x 18" højeffektive subs. Samt compresiondrivere fra 1000hz og op. Det tror jeg de fleste stereosystemer vil have svært ved at matche...dynamisk set. Så det skal ikke ses som en desideret svaghed ved stero setupet. Men nærmere en styrke ved surroundsystemet.
I bio systemet er der generelt ikke fokuseret på noget bestemt frekvensområde. Hvilket også udmønter sig i , at indspilningernes klang variere fra lys til mørk...hvis det giver mening.
At høre musik på pladespilleren er bare noget andet. Det er totaloplevelsen af at tænde for pladetalerkernen. Løfte picupen over på pladen etc .
I bioen er det en anden total oplevelse.
Det jeg efterlyser er - en 2-kanals der sætter sig ind i et bio rum - lytter og ser. Og efterfølgende kommer ud og siger - fuck! det var sku en fed oplevelse. I stedet for at være snævertsynet og sige - mit eget 2-kanals er sku meget bedre
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2016 kl. 13:51

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



jeg syntes at stereo systemet dynamisk set halter efter bio systemet. Men det er jo svært at hamle op med 2 x 18" højeffektive subs. Samt compresiondrivere fra 1000hz og op. Det tror jeg de fleste stereosystemer vil have svært ved at matche...dynamisk set.



Der er noget med det dynamik jeg fatter minus af. Som jeg har forstået er det forskellen i db, mellem højt og lavt SPL i løbet af et lydspor, hvor man ikke rører ved volume knappen. F.eks. kan de hos DTS mixestudiet vælge at denne håndgranat skal larme 30db højere end den bildør der smækkede lige før. Hvordan man så kan ændre dette progressivt med store effektive 18" sub's, til f.eks. 35db, forstår jeg ikke lige helt.

Jeg kan forstå store effektive enheder kan give højere max SPL, men hvordan ændrer de lydsporets dynamik?

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



Det jeg efterlyser er - en 2-kanals der sætter sig ind i et bio rum - lytter og ser. Og efterfølgende kommer ud og siger - fuck! det var sku en fed oplevelse. I stedet for at være snævertsynet og sige - mit eget 2-kanals er sku meget bedre


Jeg tror godt jeg kunne finde på og skamrose dit setup efter en demo Efter jeg var nede ved Berdel har jeg stadig ikke glemt scenen i Hurt Locker, hvor en Humvee med påmonteret maskingøb plaffer løs til alle sider, lige indtil han blev snipet. For dævlen den Humvee kanon lød fedt! Den havde bare lige den helt rigtige metalliske bang bang lyd. Noget man ikke bare lige får frem på almindelige hifi/stue højttalere.

Humvee scene

Redigeret af armani-thomas - 01-September-2016 kl. 13:55
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2016 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



jeg syntes at stereo systemet dynamisk set halter efter bio systemet. Men det er jo svært at hamle op med 2 x 18" højeffektive subs. Samt compresiondrivere fra 1000hz og op. Det tror jeg de fleste stereosystemer vil have svært ved at matche...dynamisk set.



Der er noget med det dynamik jeg fatter minus af. Som jeg har forstået er det forskellen i db, mellem højt og lavt SPL i løbet af et lydspor, hvor man ikke rører ved volume knappen. F.eks. kan de hos DTS mixestudiet vælge at denne håndgranat skal larme 30db højere end den bildør der smækkede lige før. Hvordan man så kan ændre dette progressivt med store effektive 18" sub's, til f.eks. 35db, forstår jeg ikke lige helt.

Jeg kan forstå store effektive enheder kan give højere max SPL, men hvordan ændrer de lydsporets dynamik?

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



Det jeg efterlyser er - en 2-kanals der sætter sig ind i et bio rum - lytter og ser. Og efterfølgende kommer ud og siger - fuck! det var sku en fed oplevelse. I stedet for at være snævertsynet og sige - mit eget 2-kanals er sku meget bedre


Jeg tror godt jeg kunne finde på og skamrose dit setup efter en demo Efter jeg var nede ved Berdel har jeg stadig ikke glemt scenen i Hurt Locker, hvor en Humvee med påmonteret maskingøb plaffer løs til alle sider, lige indtil han blev snipet. For dævlen den Humvee kanon lød fedt! Den havde bare lige den helt rigtige metalliske bang bang lyd. Noget man ikke bare lige får frem på almindelige hifi/stue højttalere.

Humvee scene


nu er det subjektivt vurderet det med dynamik. Den forskel jeg vil tro jeg opfatter er nok hvor hurtigt systemet er til at genere peaks. Eks en kick drum. Jeg kan ikke erindre hvornår jeg har hørt et 2 - kanals system , som kan levere det fysiske tørre hug , som der bør være.

Aflæst på en graf vil det "dynamiske" system havde meget stejlere peaks. Hvor det mere "almindeligt" vil bruge længeretid ( knap så stejle peaks ) til at genere peaks.

du må såmænd gerne få et lyt ved lejlighed.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2016 kl. 14:23
Ahh, ja ok så er jeg med
Det var også det jeg lagde mærke til ved Berdels Ultimax sub's, det rare hurtige huk som de var i stand til og levere. Men ja det kræver membran areal så det batter
Jeg har 2stk 12" og 4stk 10" jeg kører bas og LFE ud i, men til 55m2 hvor man sidder midt i rummet rykker det altså ikke på samme måde. Men jeg klarer mig alligevel, har også min buttkicker der hjælper lidt ;-) Får nok aldrig lov til og sætte 15 eller 18" sub's i stuen
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2016 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



jeg syntes at stereo systemet dynamisk set halter efter bio systemet. Men det er jo svært at hamle op med 2 x 18" højeffektive subs. Samt compresiondrivere fra 1000hz og op. Det tror jeg de fleste stereosystemer vil have svært ved at matche...dynamisk set.



Der er noget med det dynamik jeg fatter minus af. Som jeg har forstået er det forskellen i db, mellem højt og lavt SPL i løbet af et lydspor, hvor man ikke rører ved volume knappen. F.eks. kan de hos DTS mixestudiet vælge at denne håndgranat skal larme 30db højere end den bildør der smækkede lige før. Hvordan man så kan ændre dette progressivt med store effektive 18" sub's, til f.eks. 35db, forstår jeg ikke lige helt.

Jeg kan forstå store effektive enheder kan give højere max SPL, men hvordan ændrer de lydsporets dynamik?

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



Det jeg efterlyser er - en 2-kanals der sætter sig ind i et bio rum - lytter og ser. Og efterfølgende kommer ud og siger - fuck! det var sku en fed oplevelse. I stedet for at være snævertsynet og sige - mit eget 2-kanals er sku meget bedre


Jeg tror godt jeg kunne finde på og skamrose dit setup efter en demo Efter jeg var nede ved Berdel har jeg stadig ikke glemt scenen i Hurt Locker, hvor en Humvee med påmonteret maskingøb plaffer løs til alle sider, lige indtil han blev snipet. For dævlen den Humvee kanon lød fedt! Den havde bare lige den helt rigtige metalliske bang bang lyd. Noget man ikke bare lige får frem på almindelige hifi/stue højttalere.

Humvee scene


nu er det subjektivt vurderet det med dynamik. Den forskel jeg vil tro jeg opfatter er nok hvor hurtigt systemet er til at genere peaks. Eks en kick drum. Jeg kan ikke erindre hvornår jeg har hørt et 2 - kanals system , som kan levere det fysiske tørre hug , som der bør være.

Aflæst på en graf vil det "dynamiske" system havde meget stejlere peaks. Hvor det mere "almindeligt" vil bruge længeretid ( knap så stejle peaks ) til at genere peaks.

du må såmænd gerne få et lyt ved lejlighed.

Sådan en graf har jeg aldrig nogen sinde set. Eksisterer det? Har selv ofte undret mig over hvad folk mener når de skriver "dynamisk". Det kunne være sjovt hvis det udtryk kunne relateres til noget nogen har målt?
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2016 kl. 06:18
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



jeg syntes at stereo systemet dynamisk set halter efter bio systemet. Men det er jo svært at hamle op med 2 x 18" højeffektive subs. Samt compresiondrivere fra 1000hz og op. Det tror jeg de fleste stereosystemer vil have svært ved at matche...dynamisk set.



Der er noget med det dynamik jeg fatter minus af. Som jeg har forstået er det forskellen i db, mellem højt og lavt SPL i løbet af et lydspor, hvor man ikke rører ved volume knappen. F.eks. kan de hos DTS mixestudiet vælge at denne håndgranat skal larme 30db højere end den bildør der smækkede lige før. Hvordan man så kan ændre dette progressivt med store effektive 18" sub's, til f.eks. 35db, forstår jeg ikke lige helt.

Jeg kan forstå store effektive enheder kan give højere max SPL, men hvordan ændrer de lydsporets dynamik?

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



Det jeg efterlyser er - en 2-kanals der sætter sig ind i et bio rum - lytter og ser. Og efterfølgende kommer ud og siger - fuck! det var sku en fed oplevelse. I stedet for at være snævertsynet og sige - mit eget 2-kanals er sku meget bedre


Jeg tror godt jeg kunne finde på og skamrose dit setup efter en demo Efter jeg var nede ved Berdel har jeg stadig ikke glemt scenen i Hurt Locker, hvor en Humvee med påmonteret maskingøb plaffer løs til alle sider, lige indtil han blev snipet. For dævlen den Humvee kanon lød fedt! Den havde bare lige den helt rigtige metalliske bang bang lyd. Noget man ikke bare lige får frem på almindelige hifi/stue højttalere.

Humvee scene


nu er det subjektivt vurderet det med dynamik. Den forskel jeg vil tro jeg opfatter er nok hvor hurtigt systemet er til at genere peaks. Eks en kick drum. Jeg kan ikke erindre hvornår jeg har hørt et 2 - kanals system , som kan levere det fysiske tørre hug , som der bør være.

Aflæst på en graf vil det "dynamiske" system havde meget stejlere peaks. Hvor det mere "almindeligt" vil bruge længeretid ( knap så stejle peaks ) til at genere peaks.

du må såmænd gerne få et lyt ved lejlighed.


Sådan en graf har jeg aldrig nogen sinde set. Eksisterer det? Har selv ofte undret mig over hvad folk mener når de skriver "dynamisk". Det kunne være sjovt hvis det udtryk kunne relateres til noget nogen har målt?


Jeg plejer at sige når folk spørger hvad jeg mener med dynamik. At det er højttalerens evne til at gengive forskellen mellem lav og højt.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2016 kl. 09:59
vil tro betegnelsen er impuls response
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2016 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

vil tro betegnelsen er impuls response

Impulsresponset afslører systemets overføringsfunktion i et målepunkt. Det kan så omsættes til fx en frekvenskurve.

Det siger ikke nødvendigvis noget om systemets dynamikområde. 

Et muligt mål kunne være i forskellen på den svageste og kraftigste lyd, som et givent anlæg vil kunne afspille på en troværdig måde (high fidelity). 

På mit job bruger vi bla langtidsspektra af input og output til at vurdere et systems dynamik. Det er godt nok med et talesignal (Speech map), men det samme ville kunne laves for musik eller andet kildemateriale. 


Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2016 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

vil tro betegnelsen er impuls response


Impulsresponset afslører systemets overføringsfunktion i et målepunkt. Det kan så omsættes til fx en frekvenskurve.

Det siger ikke nødvendigvis noget om systemets dynamikområde. 

Et muligt mål kunne være i forskellen på den svageste og kraftigste lyd, som et givent anlæg vil kunne afspille på en troværdig måde (high fidelity). 

På mit job bruger vi bla langtidsspektra af input og output til at vurdere et systems dynamik. Det er godt nok med et talesignal (Speech map), men det samme ville kunne laves for musik eller andet kildemateriale. 




det heller ikke noget jeg vil gøre mig klog på. Tanken var om man ikke kan måle hvor hurtig systemet er om at gå fra stilhed til storm og til stilhed igen. Her kunne jeg forestille mig at en stejlere kurve ( hvis det hænger sådan sammen ) vil indikere et respons villig system. Og en fladere kurve det modsatte
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2016 kl. 22:34
I min erfaring kan de fleste systemer godt håndtere "stilhed til storm til stilhed", det der skiller fårene fra bukkene er om de kan gentage processen igen og igen.

Det er lidt som den gamle Pirelli reklame: "Power is nothing without control"

Sådan fra øret og "baglæns" har man først og fremmest brug for en højttalermembran til at flytte en passende mængde luft. Membranen skal være stiv nok til ikke at deformere under pres, men samtidigt let nok til at den er til at bevæge uden for meget modstand. Min erfaring er, at der skal store magneter til at opnå passende kontrol over en velvoksen membran.

På forstærkersiden er der brug for et udgangstrin der kan styre højttaleren med passende overskud. Udgangstrinnet har brug for tilpas store ladelytter at trække strømreserver fra når musikken drøner derudaf og endelig er der brug for at stærk trafo til at få ladet lytterne op igen i en fart.

Der er rigtigt mange steder at spare i den process, men bliver det ikke gjort ordentligt er det min erfaring at man ender op med noget der nok kan levere et enkelt tordenskrald, men som hurtigt mister pusten hvis der forventes noget mere vedvarende, tingene begynder at mudre efterhånden som trafoen ikke helt når at få ladet lytterne op, udgangstrinnet ikke helt kan få hvad de skal bruge fra lytterne og membranerne begynder at "mudre" fordi der muligvis er strøm nok til at bringe dem i bevægelse, men ikke til at bremse dem op igen bagefter.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2016 kl. 00:10
Har lige hurtigt skimtet indlæggene igennem

Jeg er medlem af nerds,hifi4all som jeg er udlukket fra flere gange, men er medlem, nerds som der ikke sker så meget på, lydmaskinen,vintagehifi,hifigalleri,recordere og er lige blevet medlem af hifi2you.dk

Udenlandske: Gearslutz,whathifi,stereophile,vinlyhifi og så en jeg ikke kan huske hvad hedder

Facebook:(==HIFI-4-ALL-KØB-SALG-BYTTE==), VINYL - Køb/Salg/Bytte (og en for kim larsen gasolin plader), Rega Turntables,Hi-Fi Danmark - Debat om grej & god lyd og så en anden dansk side om rigtig hifi som jeg var medlem af, der mest af alt minder om styringen på hifi4all, man må ikke linke til det ene og til det andet, er stadig medlem af Hi-Fi Danmark - Debat om grej & god lyd

Forstærker: Marantz PM8005 (lækker forstærker)
Pc: M2tech hiface 2 Tidal Hifi
Dac/lydkort: T c electronic BMC 2, speciel ifi power strømforsyning
Cdafspiller: Marantz PM5005 som køre digitalt ind i dacen/lydkortet så gain kan tilpasses til pcen
Pladespiller:Rega Rp1 Queen Limite Edition, rega carbon pickup og analogis mat six "læder" plademåtte
Strømkabel: 2 sæt Clearer audio alpha one til forstærker og cdafspilleren
Signalkabel optisk og coaxial fra supra (coaxial kablet er ikke det billigste) samt supra xlr til phono (halv dyrt kabel) imellem dacen/lydkort og forstærkeren
Højtalerkabel: 2x4 meter Wireworld Luna 7 med orginale banastik
Højtaler Stander: Isoacoustics 155
Højtaler: Dynaudio Emit M10  
Tilbehør: Walhala technology clean power strømskinne

Lidt drivrem støj indtil pladespilleren er kommet op i omd,tror jeg skifter til carbon nålen når den er slidt, volumenknappen manuelt støjer svagt (den er ikke 100% støjsvag, men høres ikke hvis der er musik og der skrues langsomt op), lyden er altid ren og klar, den føles aldrig vildt høj, måske fordi den altid er ren og klare hvor jeg synes der skal meget til før forstærkeren forvrænger (har jeg aldrig oplevet) 86 db og 2x70 watt i 8 ohm, 2x100watt i 4 ohm.

Neutral og musikalsk anlæg der sagtens kan spille højt og lever masser af bas, som dog begrænses af nedre frekvenser som højtalere er opgivet til 50 Hz – 23 kHz (± 3 dB), men elektronisk musik som trente møller,mikael simpson er ikke noget problem, hvad der opgir først, om det er forstærkeren eller højtalerne ved jeg ikke, har ikke tænkt mig at undersøge det (højtalerne lyder som om de kan tåle masser af effekt)

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2016 kl. 00:33
Deltager gerne i forskellige debatter hvis ikke det bliver fornørdet med ohms lov,diverse teorier som man næsten skal være medlem af mensa eller atomfysisker for at forstå
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 8910
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu