recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor er power så vilde med LG
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor er power så vilde med LG

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2016 kl. 10:35
Dybest set handler det om hvor langt man vil gå - men efter min mening giver det kun mening at betale for en kalibrering, hvis den foretages under de rigtige omstændigheder, nemlig ude ved kunden. En "butiks-kalibrering" kan siges at være bedre end ingenting, men den suverænt vigtigste årsag til at foretage en kalibrering hos kunden, er at være i stand til at imødekomme det uforudsete. Det er ikke sikkert det gør en forskel hvér gang, eller at forskellen er stor, og det er ikke et bestemt område man kan pege på, som altid er dét der gør forskellen. Men nogle gange er forskellen GIGANTISK. Og hele pointen med at købe en kalibrering, er at sikre sig at éns system er rigtigt sat op. Det kan man altså kun hvis man sidder med systemet sat op. 

EDIT: Glemte en pointe: Fordi en "butiks-kalibrering" ikke tilbyder netop dén sikkerhed for at systemet som det står i stuen er korrekt sat op, leverer det ikke større tryghed end bare at smide TV'et over i "Movie" eller tilsvarende, som på mange TV i dag er ganske fornuftig. Mérværdien i forhold til at gøre dét, er yderst begrænset. Jeg har derfor svært ved at se argumentet (fra kundens synspunkt) for at have et produkt imellem "sæt den lige i Movie indstilling", og en "rigtig" kalibrering hjemme i stuen. Hvis du alligevel ikke går hele vejen, så spar pengene.

Oftere end man skulle tro handler det om at rette op på fejl som folk i bedste mening har lavet, fordi de har misforstået de råd de har fået fra nettet, eller har fået decideret misvisende råd. Men jeg kan ikke på forhånd sige at det er noget konkret der gør at man skal få det foretaget derhjemme - det er netop for at undgå det uforudsigelige, og dét er nu engang - uforudsigeligt. Jeg har for eksempel oplevet én der i bedste mening, i forvirring over forsøget på at følge diverse råd på nettet, var endt med at sætte afspilleren op så den spytter 720P/60 ud fra alle skiver, og gav til sidst op og ringede til mig. I det konkrete tilfælde gjorde selve kalibreringen faktisk ikke ret meget forskel, men effekten af at sætte afspilleren korrekt op, var selvsagt massiv. Kunne han selv have gjort det? Ja da - men hvad hjælper dét, hvis han ikke ved det? At købe en kalibrering er først og fremmest at betale for viden og (ikke mindst) erfaring.

Det er ikke korrekt at de fleste bruger en PC til at afspille testbilleder fra en BD-skive, når de kalibrerer. De fleste bruger i dag enten test-billeder fra en skive i afspilleren (det virker fint, men er lidt gammeldags og langsommeligt), eller en kombination af testbilleder i afspilleren og en test-generator, som sagtens kan være selve PC'en hvis man har styr på hvad man laver, men også kan være et eksternt apparat. I begge tilfælde er det altafgørende at man kan gennemskue at afspilleren er korrekt sat op. Efter min mening er den HELT rigtige fremgangsmåde (som jeg selv kun brugte i slutningen af min "karriere") at bruge en ekstern test-generator, kalibrere TV'et sådan at det opfører sig korrekt på dén kilde, og så kontrollere at afspilleren matcher test-generatoren. Det handler ikke så meget om at kompensere for afspilleren, som at sørge for at afspilleren opførere sig korrekt. En ikke-korrekt afspiller med tilhørende kompensering i displayet, vil ALDRIG være lige så godt som en korrekt afspiller.

Det er heller ikke korrekt at dét at kalibrere i hjemmet handler om at måle lysstyrken i hjemmet. Det er meget mere blødt end dét, det handler om at vurdere forholdene, og lave en opsætning der under omstændighederne giver mening. I mange tilfælde indebærer dét at det er unødvendigt at lave en dag/nat indstilling, i andre tilfælde er det altafgørende. Men det er ét af de punkter hvor erfaring kommer ind, og hvor kalibrering ikke bare er at sætte måleren på og gøre som computeren siger.

Mht lysindfalds påvirkning af målingerne, så afhænger det af flere ting, men lyssensoren er en såkaldt spot-måler, som måler lyset i et meget lille område foran sensoren. Kun hvis lysindfaldet reflekteres så meget i dét område at målingerne fordrejes, er det et problem*. På projektor-setups er lysindfaldet ekstremt vigtigt at undgå, på fladskærme kan man i realiteten sagtens have sensoren siddende nogle centimeter fra skærmen, uden at det påvirker målingerne. Det er ét af de områder hvor der er flere veje til Rom, og det vigtigste er at man sikrer sig at målingerne er retvisende - ikke så meget hvordan.

Jeg laver ikke længere kalibrering, og ingen skal ønske sig at jeg kommer ud og gør det længere, for rutinen er der ganske enkelt ikke mere - og dén betyder mere end man tror. Og desuden er der sket udvikling på mange områder, både inden for skærmene men også måleudstyr og software, siden jeg var aktiv. Men ud fra hvad jeg læser om TV-kalibrering.dk, så ville jeg være helt tryg ved at lægge pengene dér. Forståelsen er der, viljen er der, og erfaringen er der såvidt jeg kan se allerede, og bliver kun større. Rygklap og god vind herfra Smile 


*Mht. lysindfald: Hvis man er interesseret i at måle hvad det absolutte sort-niveau er, så er det selvsagt vigtigt at undgå lysindfald fuldstændigt. Men dét er faktisk ikke specielt interessant i en kalibrerings-situation, og desuden er en farvemåler ikke ideel til opgaven alligevel, det rigtige redskab til dét er en lysmåler som de færreste kalibratører gør brug af, fordi den ikke er relevant for ret meget andet end dén, i praksis ret ligegyldige information. Hvis man er anmelder og ønsker at sammenligne skærme, så kan der være et argument bag sådan en måling - men i forhold til at opnå det bedst mulige billede fra en given skærm, er det ikke særligt interessant.





Redigeret af Otto J - 15-Oktober-2016 kl. 10:39
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2016 kl. 16:51
Jeg var i elgiganten idag for at kigge på et samsung tv. Efter en længere snak fortalte sælgeren direkte at de annoncerer med hvad han kalder "trækkere" som er populærer tv til en god pris. De blev kaldt trækkere fordi det skulle trække folk i butikken og det så var hans opgave at skubbe folk til at købe et tv de tjener mere på oftest LG og Phillips
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu