recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skift af netværkskabel i flexrør
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skift af netværkskabel i flexrør

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AarhusBruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Skift af netværkskabel i flexrør
    Sendt: 05-Januar-2017 kl. 20:35
I forbindelse med en tilbygning har jeg trukket et netkabel igennem flexrør nede fra mit teknikrum. Da jeg så i dag et års tid senere for første gang skulle bruge det finder jeg ud af at det ikke virker.

Min netværkstester viser at 3 af de 8 ledere ikke giver signal igennem. Jeg har tjekket stikkene i begge ender flere gange og er næsten 100% sikker på at de er samlet korrekt, og jeg har da heller ikke haft problemer med nogle af de andre rum jeg har trukket til.

Min konklusion er derfor at kablet må være blevet ødelagt da vi trak det igennem røret. Jeg kan også huske at lige præcis dette kabel var svært at trække igennem og jeg måtte hive godt og grundigt i det.

Mit spørgsmål er så, når nu jeg skal have det skiftet:

1. Er der en smart måde at trække det nye kabel igennem uden også at ødelægge det?
2. Kan man få noget lidt mere hårdfør kabel? Jeg synes godt nok det går let i stykker det jeg har - selv når man skal samle vægudtagene kan man let komme til at knække de små ledere.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2017 kl. 21:30
Har du forsøgt at skifte stikkene?
Og ja som du sikkert allerede har fundet ud af, så er flexrør noget skod at trække kabler i.
Ellers så er der ikke så mange andre muligheder end at binde/tabe det nye kabel på det gamle, og så bruge godt med opvaskesæbe som glidemiddel.
Mvh Jesper
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2017 kl. 22:48
jeg ville trække det gamle retur med en lang søgefjeder i, og trække det nye med søgefjederen.. og så godt med glidecreme som Axlon foreslår. 

er det installations kabel du har brugt? altså hårde inderledere?
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AarhusBruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 06:34
Tak for svar begge to.

Ja, det er det der hedder "solid" kabel jeg har trukket - selvom jeg absolut ikke synes der er noget solidt over det :-)
De tynde ledere knækker godt nok let.

Ville det være en idé at købe en rulle af det her f.eks. - er det mere holdbart?

https://www.av-cables.dk/cat-5e-u-utp-13/cat-5e-u-utp-udendoers-netvaerkskabel-solid-100-meter.html


Redigeret af AarhusBruger - 06-Januar-2017 kl. 06:36
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af AarhusBruger AarhusBruger skrev:

Tak for svar begge to.

Ja, det er det der hedder "solid" kabel jeg har trukket - selvom jeg absolut ikke synes der er noget solidt over det :-)
De tynde ledere knækker godt nok let.

Ville det være en idé at købe en rulle af det her f.eks. - er det mere holdbart?

https://www.av-cables.dk/cat-5e-u-utp-13/cat-5e-u-utp-udendoers-netvaerkskabel-solid-100-meter.html
Er du sikker på at du har brud på kablet, og det ikke bare er stikkene der ikke har ordentlige forbindelser?

Jeg syntes nemlig det virker ret utroligt at du skulle have hivet kablet over under trækningen.
Det er jo forhåbentligt ikke de enkelte leder du har trukket i, men i selve kables isoleringskappe.
Mvh Jesper
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 09:00
Hvis flexrøret ikke er glat på indersiden, så kan det være meget svært at trække nyt kabel i røret, især hvis det slår knæk eller er meget langt.

Skriv lige din farverækkefølge på lederne i dine stik.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af AarhusBruger AarhusBruger skrev:

Min netværkstester viser at 3 af de 8 ledere ikke giver signal igennem. Jeg har tjekket stikkene i begge ender flere gange og er næsten 100% sikker på at de er samlet korrekt, og jeg har da heller ikke haft problemer med nogle af de andre rum jeg har trukket til.
Hvilken type stik snakker vi om her, hunstik i vægdåse, eller gennemsigtige hanstik?

Mvh. JørgenT
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AarhusBruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af AarhusBruger AarhusBruger skrev:

Tak for svar begge to.

Ja, det er det der hedder "solid" kabel jeg har trukket - selvom jeg absolut ikke synes der er noget solidt over det :-)
De tynde ledere knækker godt nok let.

Ville det være en idé at købe en rulle af det her f.eks. - er det mere holdbart?

https://www.av-cables.dk/cat-5e-u-utp-13/cat-5e-u-utp-udendoers-netvaerkskabel-solid-100-meter.html
Er du sikker på at du har brud på kablet, og det ikke bare er stikkene der ikke har ordentlige forbindelser?

Jeg syntes nemlig det virker ret utroligt at du skulle have hivet kablet over under trækningen.
Det er jo forhåbentligt ikke de enkelte leder du har trukket i, men i selve kables isoleringskappe.


Det er LexCom 125 stik som disse:
https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-dataudtag/p/lexcom-125

Jeg er bare næsten sikker på at det ikke er stikkene, da jeg ingen problemer har med de andre rum jeg har trukket til og da jeg har tjekket stikkene igennem flere gange.


Redigeret af AarhusBruger - 06-Januar-2017 kl. 11:56
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AarhusBruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Hvis flexrøret ikke er glat på indersiden, så kan det være meget svært at trække nyt kabel i røret, især hvis det slår knæk eller er meget langt.

Skriv lige din farverækkefølge på lederne i dine stik.


Jeg kører efter A-rækkefølgen i LexCom stikkene.

Men selv hvis rækkefølgen er forkert, burde netværkstesteren så ikke lyse op - bare i forkert rækkefølge. Hvis testeren slet ikke blinker ved 3 af lederne, er det så ikke fordi der ikke er forbindelse igennem ved lige netop disse?
Til top
spoxy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-August-2006
Sted: Brøndby,Denmark
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spoxy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 12:36
Er det ikke nemmest at skifte stikkene inden du begynder at trække nyt kabel?
Så er den fejlmulighed testet.
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

Er det ikke nemmest at skifte stikkene inden du begynder at trække nyt kabel?
Så er den fejlmulighed testet.

Og hvis han alligevel klipper stikkene, så kan han lige så godt måle/summe/ohme lederne individuelt (mellem to ledere ad gangen). Jeg kan ikke huske om alle netværkstesterne laver denne test. Så kan da han i det mindste finde ud af, om det er kablet.
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AarhusBruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2017 kl. 17:04
Jeg besluttede lige at skifte stikkene endnu engang som I har foreslået, og sørme om ikke det virker nu. Det ene LexCom stik må åbenbart have haft dårligt fat i lederne selvom det ikke så sådan ud.

Tak for hjælpen alle sammen, så er der hurtigt internet på det nye kontor :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu