recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 15/15 Fiber vs 100/35 Adsl
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

15/15 Fiber vs 100/35 Adsl

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Eller et villakvarter, hvor man går sammen....

Men 10k rækker kun som en skrædder i helvede, er der ikke andre der vil med, koster det minimum det tidobbelte at få det langt ind
 

Vi har tomrør under fortovet, hvilket betyder TDC ikke er forpligtiget til at lægge ind, og derfor kommer der heller ikke konkurrence mhb. at levere fiber. Der er andre udbydere der kan/ må levere på Coax, men hvis man nu vil have fiber er det bare ærgeligt.

Og i forvejen vil fiber ikke være noget de tjener på, da folk i forvejen er kunder gennem deres coax/ADSL.


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Og da den ene teknologi dækker langt de fleste i forvejen, kan det ikke betale sig at skifte den ud. Selvfølgelig er det et spørgsmål om økonomi.
Stem dørklokker, få alle huse i hele kvarteret til at ville købe fiber, så er der chance for at i kan få det. Men så længe at der ikke er nogen der vil betale omkostningerne for at lægge fiberen ud, kommer der ikke nogen.
Klaus

Samme pointe som ovenfor. TDC vil kun komme til at konkurrere med sig selv. Min pointe er at med den overskudsgrad de har på Yousee kabeltv, og coax kabler, så er det tegn på et dårligt fungerende marked.
Så uanset hvor mange man kan stimle sammen, så sker det ikke. 
Nu har jeg ikke set fornylig, men indtil sidste år var informationer på TDCs hjemmeside om mulighed for at få fiber ikke til at finde, med mindre man havde et dybt link til den side der beskrev muligheden, hvis der lå et kabel under fortovet.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af mrjocs mrjocs skrev:

Til trådstarter.

Jeg skal forsøge at gøre det så let forståeligt til en privat person.

1. Gå efter meste for pengene!

2. Du som privat person vil ikke kunne mærke forskel fra fiber til kobber. Den nærmeste central og videre ud i nettet er det alligevel til fiber, såe. 

Ja, man vil kunne snakke dig helt i søvne hvorfor du som privat person vil kunne mærke forskel, men dette har ingen relevans for dig. 

Ping tider er heller ikke det store problem, kobber ikke nødvendigvis meget langsommere end fiber, (elektronerne i kablet har næsten lysets hastighed). DSL modemet tager lidt og forvent ca mellem 5-10 ms til dit første hop på nettet. 

Dette er helt fint til streaming og normal husbehov.


Jeg er helt enig. Trådstarter vil med hans brugerprofil ikke opleve nogen forskel i praksis, hvorfor han i realiteten lige så godt kan gå efter det der er det billigste/nemmeste/rigtige/rareste mv. for ham. Men det er vel fint nok at vi andre får debatteret forskellene igennem. Jeg tænker ikke at trådstarter er så "privat" at han ikke kan læse hverken linjerne eller imellem linjerne. Havde vi ikke debatten, så ville der jo heller ikke komme hverken nuancer eller fremtidsperspektiver mv. i spil som han kan tage med i overvejelserne. Så jeg tænker at det er meget godt at vi tilbyder begge dele og at det faktisk er ret sympatisk af dig at du husker at få hans udgangspunkt i fokus igen på den måde.

Om det så er et tilfredsstillende svar for trådstarter at det i praksis for ham kan være lige meget hvad han vælger og den eneste betydning det reelt har hvad folk med hans profil vælger handler om hvilken fart fiberprodukter kan udbredes med, til glæde for andre, det er jo et godt spørgsmål, men sku da en lidt bet at sidde tilbage med.  
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Vi har tomrør under fortovet, hvilket betyder TDC ikke er forpligtiget til at lægge ind, og derfor kommer der heller ikke konkurrence mhb. at levere fiber. Der er andre udbydere der kan/ må levere på Coax, men hvis man nu vil have fiber er det bare ærgeligt.

Så i har allerede tomrør - det er gør jo verden langt lettere for en fiberleverandør.

Man forstår jo ikke, hvorfor ikke det vælter ind med tilbud fra andre leverandører af fibernet.....

I er ikke overladt i TDC's vold. Det er frit for enhver udbyder at etablere net, hvor de har lyst til, så kontakt du bare Hiper eller andre og bed dem om at lever fiber til dig.

Nå, vil de heller ikke?
Mon det er fordi:
1. Det er for dyrt at etablere et net til dig alene?
2. TDC blokerer for at de kan gøre det?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Til gengæld kan jeg få 200+ fra mobilnettet




Kan du ikke lige fortælle hvordan man får 200+ fra mobilnettet?
Jeg bor ca 300m fra en mast, og har typisk omkring 60/30 både på 4G telefon og 4G router indendørs. Lidt mere udenfor, men ikke meget.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 17:47
Jeg prøvede lige knægtens iphone se.
Den laver 100/30 på TDC

Min ipad når 50/35 på Telenor...

Med andre ord, det handler om udbyderens udstyr/dækning.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 18:02
Ok jeg kører på Oister.

Jeg gik i øvrigt fra en 60/60 fiber til en 4G forbindelse for et halv års tid siden. Kan ikke mærke forskel med mit forbrug surf & Netflix. Men ifølge måling har jeg mistet omkring 30mbit i upload og fået 20ms oveni ping tid. Sparer så 140kr i mdr.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Til gengæld kan jeg få 200+ fra mobilnettet

Kan du ikke lige fortælle hvordan man får 200+ fra mobilnettet?
Jeg bor ca 300m fra en mast, og har typisk omkring 60/30 både på 4G telefon og 4G router indendørs. Lidt mere udenfor, men ikke meget.


Disclaimer jeg har det ikke selv - Jeg sværger til en hurtigere og lang mere stabil fiber forbindelse og bryder mig generelt ikke om alt den voodoo der er forbundet med trådløse forbindelser (Wifi er også et mareridt i et boligkompleks). Men 200+ er hvad https://tjekditnet.dk/ angiver, mens TDC/YouSee's eget dækningskort angiver 200-500 Mbit/s

Hvordan man får det? ....Med 2 stk. udendørs high gain retningsbestemte antenner tilsluttet en LTE advanced pro udstyret router der benytter 3 til 4 x carrier aggregation vil jeg tro Wink  (med andre ord ikke med en normalt udbredt mobiltelefon anno 2017 eller udbyderens eget router junk)

Hos Oister som du har (3's netværk) skulle dækningen på min adresse kunne pushe op til 100-200 Mbit/s, hvis ellers man har rette modtagerudstyr.

Jævnfør https://ing.dk/artikel/mobiler-kan-ikke-udnytte-teleselskabers-lynhurtige-netvaerk-187511

I øvrigt kan du tjekke hvilken/hvilke udbydere der er på den mast du bor tættest på her: http://mastedatabasen.dk Det er jo ikke sikkert at det lige er 3 (og dermed Oister som benytter 3's netværk) der har den mast du bor tættest på! Alle billigselskaberne er på enten TDC, Telia/Telenor eller 3's netværk.

Selv har jeg 7-8 mastepositioner i en ring omkring min bopæl inden for en radius af ca. 300 meter hvor jeg bor (Kbh N), og TDC's nærmeste er ca. 50-60 meter væk. Men hvor langt der er til den mast som ens udbyder lige benytter og hvilket line-of sight (eller mangel på samme) man har til lige præcis den som ens udbyder er på er jo meget forskelligt, afhængigt af hvor man bor (Apropos det med trådløse forbindelsers voodoo)


Redigeret af TBC1 - 09-Februar-2017 kl. 11:42
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2017 kl. 07:34
Tak for mange gode svar - og tekniske aspekter Clap

Jeg vælger at beholde min 15/15 fiberlinje - specielt efter jeg blev opmærksom på at TV2/DR kun sender med 3-4 mbit/sek

Ville jo være dumt hvis man kunne få et væsentligt bedre billede, bare ved at skifte internetudbyder - men det er så ikke tilfældet

LTE nettet er jeg ikke hooked på - vi bruger jo internettet som vores "kabeltv" og gider ikke ramme en eller anden forbrugsgrænse midt på måneden + det er dyere end fiber... Men for folk der har ikke skal se film/tv via nettet er det da en billig måde at få hul igennem på :-) Uden at skulle bøvle med at dele telefonens internet...

Har nået en alder hvor det er meget sjovt at rode lidt med settings osv i starten - men derefter, ja så skal det bare virke når jeg tænder...
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2017 kl. 09:55
det kommer meget an på forbrug, er du "EKSTREM" Gamer, og går du efter de laveste PING tider så er Fiber da klart bedst, men til alt andet, så er det en marginal forskel.

der vil hastigheden ved ADSL linien klart komme dig til gode.. 15MBit er ikke meget, når man tænker på hvad der kan streames i dag.

Jeg har i dag 500/500 Mbit fiber, og jeg nyder min linie, men mest pga. hastigheden, jeg har i en periode hvor vi flyttede mellem 2 huse i vejle, skulle køre på firma Telenor internet over 4G med en 4G router, og seriøst jeg mærkede ikke den store forskel i hverdagen..

hvor jeg havde 35-50MBit over 4G det føles stadig snappy, det var kun ved file transfers, som når Steam lige mente den skulle hente 20-30GB patches, at jeg savnede min fiber linie..

ADSL i min verden, er et fint alternativ til både Fiber og COAX, det der bare altid har irriteret mig ved ADSL, er du ikke helt ved hvad du får, pga. OVERHEAD delen..

det er sådan lidt.. "ja du kan måske få 100mbit" hov vi måtte skrue ned til 20bmit..

eller JA du har 100mbit, men det tester 82mbit pga overhead, og det er I ORDEN.. i følge os.

sådan nogle ting..

Gå efter den hurtige linie.


Redigeret af Rasmusdc - 09-Februar-2017 kl. 09:56
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu