recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Astra 19.2: Mangler pludselig nogle kanaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Astra 19.2: Mangler pludselig nogle kanaler

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
griffel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér griffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Astra 19.2: Mangler pludselig nogle kanaler
    Sendt: 26-August-2017 kl. 12:49
Hej Guruer Wink

Efter flere års perfekt funktion, mangler jeg nu pludselig følgende kanaler fra Astra 19.2E:

ARD Alpha
WDR Münster
SR Frensehen
Sat.1 Gold
RTL
RTL 2
Super RTL
VOX
Pro7
Kabel1
Disney
SIXX
n-tv
N24
(og måske andre, men de er ikke på min favoritliste)

Andre kanaler (f.eks. Das Erste HD, ZDF HD, NDR HD, 3Sat HD osv.) funger fint som de plejer.

Først troede jeg at et træ lidt længere væk, men i sigtelinien, var ved at blive for højt, så jeg har flyttet parabolen så den har helt frit udsyn, men det har desværre ikke ændret noget Ouch

Giver manglen af ovenstående kanaler jer et hint, hvad der kan være galt? Dårlig justering af parabolen?

Kan det være LBN'en, der pludselig har 'mistet' et frekvensområde? (Ved ikke om det kan lade sig gøre)
Hvad skal jeg kigge efter på TV'et for at give jer vigtige informationer om signal el.lign.?
På de manglende kanaler siger den 0% styrke / 0% kvalitet, så de er åbenbart helt væk, selvom frekvens mv. burde passe (har checket en enkelt af de manglende kanaler).

LNB'en er forresten en GT-QDC40


Jeg ville glæde mig over alle former for input.
Hilsen Jakob :-)
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2017 kl. 13:13
Jeg har erfaring med, at en lnb kan miste frekvensbånd i etaper. 

Redigeret af JeTex - 26-August-2017 kl. 13:14
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2017 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af griffel griffel skrev:

Hej Guruer Wink

Efter flere års perfekt funktion, mangler jeg nu pludselig følgende kanaler fra Astra 19.2E:

ARD Alpha
WDR Münster
SR Frensehen
Sat.1 Gold
RTL
RTL 2
Super RTL
VOX
Pro7
Kabel1
Disney
SIXX
n-tv
N24
(og måske andre, men de er ikke på min favoritliste)

Andre kanaler (f.eks. Das Erste HD, ZDF HD, NDR HD, 3Sat HD osv.) funger fint som de plejer.

[snip]

Kan det være LBN'en, der pludselig har 'mistet' et frekvensområde? (Ved ikke om det kan lade sig gøre)
Hvad skal jeg kigge efter på TV'et for at give jer vigtige informationer om signal el.lign.?
På de manglende kanaler siger den 0% styrke / 0% kvalitet, så de er åbenbart helt væk, selvom frekvens mv. burde passe (har checket en enkelt af de manglende kanaler).

LNB'en er forresten en GT-QDC40

Jeg har forsøgt at se et mønster i din kanal-profile.
De fleste (eller alle?) af de kanaler, du har mistet ligger på horisontelle transpondere.
Dog skal det siges, at flere af dem du stadig modtager, også ligger på H transpondere.
Og der er også en blanding af high og low band.

Baseret på dine oplysninger, er mit gæt at en eller flere af portene (udgangene) på din LNB er gået.
(Der sidder jo nærmest en 4-port switch i LNBen.)
Det har jeg selv oplevet med flere LNBer.

Nemmeste er at prøve med en ny Quad, og se om problemet ikke går væk.
Har du en liggende du kan prøve?
(ellers kan du låne en af mig hvis du bor i nærheden...)


Redigeret af st1 - 26-August-2017 kl. 21:04
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2017 kl. 21:13
Glemte at spørge de åbenlyse spm: Du har gen-scannet kanaler osv, ikk?
Til top
griffel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér griffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2017 kl. 21:48
Tak for svarene so far - og for indatsen, st1 :-)

Jeg har genscannet uden resultat også - det glemte jeg at skrive.

I morgen vil jeg prøve at skifte til de andre to udtag på quad-LNB'en - bare for en sikkerheds skyld, og ellers må jeg jo nok bide i det sure æbe og finde mig en ny. Den nuværende er bare ikke mere en tre-fire år gammel... Den blev installeret af en TV-mand, da måtte opgive at få den tidligere installation til at virke. Det viste sig også dengang, at LNB'en var defekt.

Denne gang vil jeg gerne selv bestille en ny. Kan jeg bare finde en på nettet? Er der et mærke/en model i vil anbefale? Jeg skal kun bruge to udtag, men hvis en quad er stort set lige dyr, kan jeg jo lige så godt tage den - hvis behovet skulle opstå senere... ;-)
Hilsen Jakob :-)
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2017 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af griffel griffel skrev:

Denne gang vil jeg gerne selv bestille en ny. Kan jeg bare finde en på nettet? Er der et mærke/en model i vil anbefale? Jeg skal kun bruge to udtag, men hvis en quad er stort set lige dyr, kan jeg jo lige så godt tage den - hvis behovet skulle opstå senere... ;-)

Ja du kan bare finde en på nettet.
19.2E er noget nær den stærkeste stjerne på satellit-himmelen, så det er næsten ligemeget hvad du køber.
(Antager du har en >=60cm parabol.)
Hvis du kun skal bruge 2 udtag, er dual-LNBer som regel lidt billigere end Quad.
(Husk at ikke købe Quattro - det er stort kun til brug med mult-switche)

Hvis du vil have kvalivare, så er f.eks- Inverto godt, og Invacom meget godt.
Men, igen, med 19.2E, så er det slet ikke nødvendigt.
Du kan iøvrigt regne med, at LNBer i gennemsnit holder 2-3 år.
Nogen holder meget længere, nogen dør tidligt.

Så min anbefaling er: Køb det billigste og mest praktiske (post + selvinstallation osv).
Man kan købe meget billige ting på f.eks. hm-sat-shop.de
(Hvis du vil have noget lokalt, så kan jeg også sælge det til dig - jeg er forhandler.)

Angrebsvinklen må være: Prøv at finde ud af, hvad der er galt.
En ny LNB skader ikke, men hvis det ikke er det, så kan det være receiveren, eller sågar kablerne (mindre sandsynligt, men ikke uset).


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2017 kl. 06:19
Hej.

+1 for Inverto.

En Inverto Twin LNB koster 22,10€ incl forsendelse til Danmark hos hm-sat-shop.de

Hilsen Carsten.
Til top
griffel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér griffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 10:45
Inverto Twin LNB er anskaffet - og det løste problemet! Thumbs Up

Så nu er parabolen flyttet, så det store træ, der på sigt ville komme i vejen, udgør ingen 'fare'. Og LNB'en er udskiftet. Nu kan de mørke aftener bare komme an!

Tak for hjælpen Clap
Hilsen Jakob :-)
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2017 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af griffel griffel skrev:

Inverto Twin LNB er anskaffet - og det løste problemet! Thumbs Up

Så nu er parabolen flyttet, så det store træ, der på sigt ville komme i vejen, udgør ingen 'fare'. Og LNB'en er udskiftet. Nu kan de mørke aftener bare komme an!

Tak for hjælpen Clap

Jamen det var da så lidt.
Tak for feedback - det er godt at høre om vi gættede rigtigt.




Redigeret af st1 - 17-November-2017 kl. 19:21
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2017 kl. 12:38
Har selv lige haft samme problem med lnb der er gået defekt, endte med og købe lnb hos :
batteribyen.dk ( gratis fragt)
pris for lnb med 0.1 db støj tal og 10 år garanti = 40 kr stk 
en twin koster her :109,- også 10 år garanti.

De sidste inverto com lnb jeg fik nede fra hm-sat holdte ikke ret længe så kvalitet, nej det er det ikke.

hm-sat er nok ikke lige et firma jeg ville handle med, har gjort det 2 gange og de snyder kunden ved garanti reperationer og der er problemer med krediteringer hos dem, har kørt en sag mod dem igennem banken og de blæser på reglerne der nede så der ikke er noget og gøre.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu