recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fordeling af antennesignal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFordeling af antennesignal

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lone Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Emne: Fordeling af antennesignal
    Sendt: 15-September-2006 kl. 14:56

Jeg har brug for vejledning til hvordan jeg bedst sætter en 3-fordeling af antennesignalet op.

Jeg modtager TDCkabel-TV. Signalet fra dåsen i væggen vil jeg gerne fordele til (1) TV 2 meter væk, (2) PC 2 meter væk og (3) TV < 10 meter væk.

Jeg har prøvet med en splitter-box lige efter udgangen fra væggen. Meget enkel model hvor antenneledningerne i afisoleret stand skulle fastgøres, meget lig et almindeligt el-stik. Alle signalerne blev markant dårligere, sammenlignet med da signalet førhen kun blev splittet til de to TV. Så satte jeg en lille antenneforstærker mellem væggen og splitterboxen. Én der kan justeres 0 - 20 ohm. Det blev det hele kun værre af.

Megen tid blev brugt på forskellige kombinationer/split, men intet synes rigtig godt. Før jeg roder mig ud i yderligere eksperimenter, kunne jeg godt tænke mig lidt kvalificeret vejledning ..

Tak,
Lone

p.s. der er en del andre ledninger i området, bl.a. netledning, linksys, router, alm elledninger. Kan de forstyrre signalet? Magnetområde?

Til top
mr.thomsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 15-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 15:48

hej

Har du prøvet med en f-connector fordelerboks?

Dem ved jeg antenenfolkene bruger...

 

At du får større problemer ved at sætte en forstærker på kommer af at du så forstærker problemerne op...

Til top
Lone Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 18:46

Da forstærkeren sidder mellem stikket i væggen og fordelerboxen, skulle den forstærke det rene signal ud til de tre apparater.

Jeg vil prøve f-connector.

Lone

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 18:59

 

 Hvis du forstærker et i forvejen godt signal, (man må formode at signalet  i vægdåsen er OK), så vil man overstyre signalet, og så går det galt. omvendt er der i forvejen støj, så vil man også forstærke støjen. Extra forstærkning er unødvendig på kabelanlæg, det skal kunne bære 2-3 tilslutninger, når fordelingen er lavet rigtigt. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 19:35
Hej Lone

Hvis man bor et sted hvor der er fællesantenne anlæg fra tdc behøver man ikke at modtage et specielt godt signal, der kan faktisk være skygger både til højre og venstre for de rigtige billede. Det kan man ikke rette op på, men man må finde sig i det (har haft besøg af tekniker, da jeg også har TDC kabel). 

Men du snakker om sne? Ikke? Altså et for svagt antennesignal? Som Radiomanden gør opmærksom på skulle der være et signal kraftig nok til det du kobler på, men praksis er ikke altid det samme. Men hvis du mener signalet er for svagt kan man faktisk få en tekniker ud fra TDC. Men først må du være helt sikker på at du har lavet alt rigtigt ellers må du betale for et besøg.

Jeg bruger en antenneforstærker der forstæker 13 DB og har udgang for 2 tv. Deb ene udgang trækker 2 tv hvor jeg bruger en almindelig tv splitter (metal) til de 2 uden problemer. For jeg kan ikke sende signalet så langt som jeg vil i en tilstrækkelig god kvalitet. Særlig ikke til mit tv kort.

Vigtigt er det også at bruge gode kabler, de billige tynde man kan købe dur ikke. Der er for meget tab. Det skal være et kabel med dobbelt skærm, du kan købe 25 meter for ca 60 kr hos harald nyborg, hvor du også kunne købe et par splittere. Og naturligvis tilhørende stik til kablet der så splittes op i passende længder.

Og hvad er så lige en splitter box? Er det til antennesignal? Kan ikke finde andet en en spiltterbox til videosignal på nettet?

Du skal jo ikke ofre mere på sagen end til det punkt hvor det bliver godt, vel? Tror mit forslag ligger under 100 kr samlet.

Prøv at se om almindelige tv splittere og gode kabler ikke skulle kunne gøre det, hvis ikke kunne du jo så anvende din antenneforstærker også. Et dårligt kabel samler støj op og det gælder da extra med kabeltv der ikke må have indstråling.

Mvh ken









Redigeret af Ken_T - 15-September-2006 kl. 19:38
Til top
Think-T-wice Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2006 kl. 00:55

Prøv evt. at kigge her http://www.dkt.dk/download/pdf/instal-dan.pdf det er en meget god guide, kig specielt på eksempel 6.

Mht. hvad som der standard på et Tv stik i Tdc kabel tv, kan man ikke regne med at man uden videre kan fordele til flere end et stik uden opsætning af forstærker, Tdc skal kun levere signal til stik, og ikke som skrevet 2-3 stik. Ofte kan man dog fordele til mere end et uden problemer. (dette er det normale)

Bor du i nærheden af denne http://www.antennelageret.dk/ er dette et godt sted at hente "rigtig" gør det selv hjælp.

Ved du hvilket stik (slut/sløjfe) du har nu? (kan ses hvis man piller låget af) evt. skriv nummeret ned herinde.

Hvis du kun har et Tv koblet på 1. stik, er der også grums på der? (uden fordeling).

Mvh

Think-T-wice
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2006 kl. 10:20

 

 Da jeg længere oppe i tråden skrev, at man kunne forvente at signalet i vægdåsen er OK, så var det ikke nødvendigvis kvaliteten af signalet, men styrken. Jeg har selv TDC, og ikke alle kanaler er af en god kvalitet, signalstyrken er der derimod intet i vejen med, så styrke og kvalitet er ikke to ting der nødvendig vis følges ad. Hvad styrken angår, så kan man sagtens fordele til yderligere dåser uden tab, og forstærkning, men forstærker man signalet, så er det at det bliver værre, da dels det overstyres, og man ligeledes får mere grums på de kanaler som ikke er gode i forvejen. Det er jo så signalet der er fejl på og ikke styrken. få TDC til at se på problemet. Kvaliteten skal være OK. Bruger man som jeg Selector, så er der ingen problemer, der er kvaliteten i top.

PS: har man også Internet via antennen, så er der andre faktorer med i spillet, så skal man bruge filtre til at separere Data fra TV/Radio signalet. Disse filtre kan kun fås fra TDC/DK-TV. Uden disse filtre kan/vil der være forstyrrelser på signalet.



Redigeret af Radiomanden - 16-September-2006 kl. 10:51
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2006 kl. 11:23
ok, radiomand, men faktisk kan jeg ikke se fjernsyn i en god  nok kvalitet med et kabel der er 14 meter uden at jeg anvender antenneforstærker. Og jeg taler ikke om bestemte kanaler men om det generelle niveu. Alt for meget sne uden forstærkning. Jeg kan heller ikke have et tilstrækkelig signal til at drive mit tv kort der findes den modsatte vej (12 meter kabel)

Så måske siger teorien et, men praksis er jo ikke altid lige det samme. Det må man så se på i de forskellige situationer, right?

Mvh Ken
Til top
Lone Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2006 kl. 19:51

Jeg har sat en tre-fordeler med f-connector stik op, lige efter stikket i væggen, således fordelt signalet til tre apparater. Alle signaler ser fine ud. De gamle, tynde kabler blev skrottet (dem der følger med, når man køber div. apparater) og nye kraftigere kabler monteret . Det var dét, der skulle til.

Tak for gode råd, alle.

Vh Lone

 

 

Til top
Think-T-wice Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2006 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Da jeg længere oppe i tråden skrev, at man kunne forvente at signalet i vægdåsen er OK, så var det ikke nødvendigvis kvaliteten af signalet, men styrken. Jeg har selv TDC, og ikke alle kanaler er af en god kvalitet, signalstyrken er der derimod intet i vejen med, så styrke og kvalitet er ikke to ting der nødvendig vis følges ad. Hvad styrken angår, så kan man sagtens fordele til yderligere dåser uden tab, og forstærkning, men forstærker man signalet, så er det at det bliver værre, da dels det overstyres, og man ligeledes får mere grums på de kanaler som ikke er gode i forvejen. Det er jo så signalet der er fejl på og ikke styrken. få TDC til at se på problemet. Kvaliteten skal være OK. Bruger man som jeg Selector, så er der ingen problemer, der er kvaliteten i top.

PS: har man også Internet via antennen, så er der andre faktorer med i spillet, så skal man bruge filtre til at separere Data fra TV/Radio signalet. Disse filtre kan kun fås fra TDC/DK-TV. Uden disse filtre kan/vil der være forstyrrelser på signalet.

Vi er enige om der er meget stor forskel på styrke og kvalitet.

Jeg ved dog ikke hvordan du klare den med at man sagtens kan dele signal uden at opnå tab, da  både stik, kabler og evt. fordeler har et naturligt tab og derved en forringelse af signal styrken.

Mht. opsætning af forstærker, må man vel gå ud fra at den kun opsættes såfremt signal styrken er for lav i hele installationen. Det er jo den måde hvorpå at TDC levere signalet til dig fra hovedstationen.  Udover det er der rigtig stor forskel på hvilken forstærker (kvalitet) man vælger. Klart benytter man en "Harald Nyborg" udgave beder man om problemer.

Mht. Data (webspeed) så kan man også købe fordelere/udstyr til dette, i det link jeg nævner oppe i tråden.

Godt at du løste det Lone

Mvh

Think-T-wice
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 15:32
Hvor får man fat i en kvalitets f-connector?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu