recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Hvad skal man kigge efter af mesh hvis man gerne vil ha det du kalder "seamless roaming"? Jeg har ikke meget forstand på det men kigger efter Ubiquit fordi jeg troede de kunne netop det

Godt spørgsmål, til det spørgsmål har jeg ikke noget svar, og jeg tror det bliver svært at få nogen til at "lægge hovedet på blokken" og garantere noget.

Som jeg forstår Google Wifi, så er det netop det de lover og når det så ikke forholder sig sådan, så må jeg være dig svar skyldig. Roaming og skift mellem enhederne er jo nok det største problem med Wifi i dag, og om der er nogen der formår at løse det 100% skal jeg ikke kunne sige.


Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Hvad skal man kigge efter af mesh hvis man gerne vil ha det du kalder "seamless roaming"? Jeg har ikke meget forstand på det men kigger efter Ubiquit fordi jeg troede de kunne netop det

Godt spørgsmål, til det spørgsmål har jeg ikke noget svar, og jeg tror det bliver svært at få nogen til at "lægge hovedet på blokken" og garantere noget.

Som jeg forstår Google Wifi, så er det netop det de lover og når det så ikke forholder sig sådan, så må jeg være dig svar skyldig. Roaming og skift mellem enhederne er jo nok det største problem med Wifi i dag, og om der er nogen der formår at løse det 100% skal jeg ikke kunne sige.


Pas på ikke at blande mesh og seamless roaming sammen, de er ikke relaterede.
Mesh = flere access points, som er forbundet trådløst og derved udvider det trådløse netværk.

Jeg har to Unifi AC Lite i mit hus og absolut ingen problemer med at enhederne skifter mellem dem.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:


Jeg har billeder på side 1 og side 2 af plantegninger og løsninger med 1 og 2 APS


Jeg syntes du skal prøve med et AP først. Du kan med fordel prøve at trække kablet henover gulvet også teste forbindelsen før du laver en fast montering. Som det er anvist på billederne, så giver det ikke nogen mening at sætte to AP'er så tæt på hinanden, hvis du kører med to, så vil jeg nærmest sige den ene skal sidde i bryggers og den anden i soveværelset, men mange køber efter min opfattelse for mange AP'er, og det er langt fra en fordel. Man skal ikke købe mere end nødvendigt. 

Jeg kan se du tidligere har prøvet diverse simulerings værktøjer, de er meget upræcise, og derfor er den bedste løsning altså at prøve sig frem også finde en god placering og se. 

Før du rykker dit troldtekt ned, så prøv og se, hvordan dækningen er med et AP placeret i toppen af dit bryggers, det kan også være det er fint nok også er du fri for at pille det loft ned. 


Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:


Jo, jeg har en YouSee router


Den kan du sagtens bruge. Den router de tilbyder er ikke dårlig, og jeg bruger den selv med stor succes dog med et andet AP, men spild ikke penge på en router, da jeg ikke vil mene det giver dig nogen ekstra ydelse. 


Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Pas på ikke at blande mesh og seamless roaming sammen, de er ikke relaterede.
Mesh = flere access points, som er forbundet trådløst og derved udvider det trådløse netværk.

Jeg har to Unifi AC Lite i mit hus og absolut ingen problemer med at enhederne skifter mellem dem.

Det er jeg helt med på, men nu er det jo netop Google selv der lover at det hele bare kører og der er seamless roaming. 

Jeg siger heller ikke der nødvendigvis vil være problemer, men der er intet software i Unifi AP'er der gør at de selv sidder og kaster enhederne rundt og sørger for at enhederne er på det netværk der har bedst dækning. 



Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Pas på ikke at blande mesh og seamless roaming sammen, de er ikke relaterede.
Mesh = flere access points, som er forbundet trådløst og derved udvider det trådløse netværk.

Jeg har to Unifi AC Lite i mit hus og absolut ingen problemer med at enhederne skifter mellem dem.

Det er jeg helt med på, men nu er det jo netop Google selv der lover at det hele bare kører og der er seamless roaming.

Det er jeg med på, mesh og seamless roaming er bare to forskellige ting og hænger ikke sammen.
Desværre er det hvad diverse reklamer slår på og derfor bliver det ofte misforstået.
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Jeg siger heller ikke der nødvendigvis vil være problemer, men der er intet software i Unifi AP'er der gør at de selv sidder og kaster enhederne rundt og sørger for at enhederne er på det netværk der har bedst dækning.
Enig, det er aldrig AP'erne der styrer direkte, det er enhedernes opgave.
I praksis kan enhederne hjælpes til at skifte, ved at man reducerer sendestyrken på AP'erne, men det er vist kun for dem der elsker at pille :)
Som skrevet har jeg 2 Lite, placeret relativt langt fra hinanden pga. placeringmulighederne og har endnu ikke oplevet problemer.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 11:57
Eller vent til ubiquiti's nye mesh kommer på gaden i DK. 


Det kunne umiddelbart gå hen og blive en alvorlig vinder hvis det ellers kan opretholde samme "kvalitet" som deres andre produkter. - især til hjemmebrug.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 12:09
Cloud key kan køres på en RPi 3B uden problemer - det gør jeg. Da jeg havde strømforsyning og SD kort liggende kostede det mig kun 180kr. Så der er ingen grundt til at smide 700,- efter sådan en.



Da Ubiquiti henvender sig til det mere professionelle segment er jeg faktisk skuffet over at de mangler nogle helt basale funktioner som at kunne blokkere for bestemte device på bestemte tidspunkter (forældrekontrol). Jeg kunne også godt kunne tænke mig at få vist trafikken pr. time/dag/uge for en device - helst som graf, men det har de heller ikke. Jeg har efterfølgende fundet ud af at der er mange (specielt dem har har et abb med begrænset data - udlandet) at den trafik man kan se - bla. via DPI, ikke er den samme som de får præsenteret fra deres ISP. 
De statistikker man kan se rundt omkring mangler også helt basalt præcis tidsangivelse.

Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 12:22
Jeg flyttede i nyt hus i foråret og investerede i den forbindelse i et Unifi setup.

Jeg har 3 AP'ere, har ikke lavet nogen specielle konfigurationsændringer mht. roaming. Jeg har ikke oplevet nogen problemer med forbindelsen overhovedet, men omvendt sidder jeg heller ikke og overvåger hvilken AP en given enhed er koblet på.

Du skal være klar på at det er mere kompleks at sætte op.

Alt efter hvilken Synology NAS du har, kan du godt køre Controlleren i en docker instans. Det er hvad jeg gør. Det gør det igen mere komplekst.

Personligt er jeg meget tilfreds med mit setup, det har indtil videre være meget stabilt og det er uden tvivl en fordel at alle AP'erne er kablet.

Du kan også vælge at investere i et andet Mesh netværk? Der er flere forskellige, bla. Ubiquiti's Amplifi, de har vist lige lanceret en ny version. Netgear har Orbi osv.

Til top
tf-uno Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 407
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tf-uno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 13:40
Hvis man har problemer med at skift fra ap til ap er det som regel fordi begge ap'er køre med for høj sende styrke.. Altså de overlapper hinanden for meget. Skru ned for styrken så der ikke er for meget overlap, det giver et langt bedre netværk.
Mit MCE
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=138010&title=diskret-51-setup
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2018 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Har du ikke en router? 

Unifi USG og Unifi Switch-US-8-60w er spild af penge, der er ingen grund til at bruge penge på det, hvis du har en router i forvejen.

Jeg er lidt uenig ud fra et sikkerheds mæssigt perspektiv. Jeg foretrækker generelt at være i kontrol med min egen firewall og ikke lade det være op til en leverandør hvordan mit netværks sikkerhed skal være. 

Der er flere eksempler på dårligt konfigurede routere fra nogle af de danske ISP'er. Der var f.eks. en ISP der fik åbnet op for, at alle i nærheden af en kunne tilgå ens netværk via IPv6 og der var en der havde samme password på alle enheder. Der er også masser af historier fra udlandet med ISP'eres routere der er blevet inficeret med malware m.m.

Et familie medlem havde samme ADSL forbindelse i årevis og da den endeligt blev skiftet lignede ISP'en et spørgsmåltegn i hovedet da de så enheden. De kunne ikke rigtigt genkende modellen og så kan man jo tænke over hvor gode de var til at holde den opdateret og sikker. Et hurtigt opslag på modellen viste at den ikke havde været understøttet i mange år fra fabrikantens side. 

Men det kræver jo at man også selv er klar på at holde det ved lige. 

Mvh,

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2018 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Hvad skal man kigge efter af mesh hvis man gerne vil ha det du kalder "seamless roaming"? Jeg har ikke meget forstand på det men kigger efter Ubiquit fordi jeg troede de kunne netop det

Det troede jeg egentlig også. Det er det jeg er træt af med mit google wifi. Er blevet sparket af nettet indimellem når man går rundt i huset og den skal skifte AP

Ubiquiti har noget de kalder for fast roaming men det kræver at klienten understøtter det og så vidt jeg kan læse af artiklen vil det ikke give noget i traditionelle hjemme netværk. Der er en artikel om det her: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115004662107-UniFi-Fast-Roaming

Der er også et interessant indlæg her: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Wireless-LAN-Roaming-FAQ/td-p/1825118

Jeg har det selv slået til i mit netværk hvor jeg pt. har 6 AP'er. Jeg gik lige en tur igennem huset med min ThinkPad x250 og så hvordan maskinen skiftede imellem 4 af AP'erne som den er tættest på uden at misse så meget som en ping imod dens gateway. Jeg oplever aldrig problemer når jeg går rundt i huset, men hvis jeg læser artiklen fra UBNT korrekt, så skyldes det ikke "fast roaming" funktionen. 

Min kone oplever dog at hendes skrammel telefon nogle gange har kvaler med netværket, men det tilskriver jeg mere hende og telefonen end netværket :-)




Redigeret af hedberg - 23-November-2018 kl. 13:14
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2018 kl. 12:53
Dette bliver lige et svar til mange forskellige, for jeg gider ikke sidde og svarer hver enkelt i denne tråd.

Som sædvanlig bliver Ubnt og Google wifi nævnt af "de mange kokke", og bare lige for at være Rasmus modsat, så er der faktisk en helt anden og meget nem professionel løsning på husstands Wifi.

Udfald ved bevægeles rundt i huset kan skyldes, at accesspoints ikke understøtter 802.11 K, R og V og de kan derfor ikke finde ud af at lave roaming. Læs mere om det her:
https://support.apple.com/da-dk/HT202628
Såvidt som jeg ved, så virker roaming ikke på Google Wifi og standard Ubnt udstyr, men det gør det heldigvis på andre mærker.

Modsat DiscoDK så vil jeg godt lægge hovedet på blokken og love roaming, men det kræver, at dine enheder understøtter ovenstående standard. Desværre er det primært smartphones, som understøtter standarden endnu, mens bærbare computere og tablets ikke må forventes at understøtte det endnu.

Et produkt som Grandstream GWN7600 har indbygget controller (ikke noget med en cloudkey), der kan styre op til 30 enheder, der er gratis cloudbaseret styring som gør det supernemt at administrere og roaming mellem de forskellige accesspoints fungerer som man forventer (pga. understøttelse af 802.11K/R/V).

Opsætningen er ganske nem, hvis man følger guiden på Grandstreams hjemmeside - også hvis man benytter mange accesspoints. Der var en der skrev, at det var kompleks at sætte flere accesspoints op med Ubnt udstyr, og det er det altså slet ikke med Grandstream. Det er vitterligt at sætte udstyret til og følge en fem-punkts guide.

Grandstream fås også i en longrange outdoor model, hvis der ønskes udendørs dækning.

Under alle omstændigheder skal der bruges en PoE-switch eller PoE injectors til strøm, hvilket ikke medfølger.
DHCP styres af ens eksisterende router, som selvfølgelig så IKKE skal sættes i bridgemode.

Grandstream understøtter også MESH, men brug nu for h****** kabler i stedet for. MESH er en nødløsning - det er og bliver noget l***, hvis man forventer et hurtigt trådløst netværk.

Forældrekontrol? Ja, en slags forældrekontrol er selvfølgelig indbygget. Der er komplet tidsstyring, hvor man kan tænde og slukke for SSID'er eller begrænse båndbredden til enkelte enheder i forhold til et skema. Man kan simpelthen lave et SSID til ungeren, som slukker mellem 21:00-07:00 eller man kan begrænse båndbredden om natten til de enkelte enheder, så det bliver umuligt at se YouTube.

Her er et par relevante links:
https://www.bedresignal.dk/netvaerk/wifi/access-point/grandstream-access-point-gwn7600.html
https://www.bedresignal.dk/netvaerk/wifi/access-point/grandstream-access-point-gwn7600lr-outdoor.html
https://www.bedresignal.dk/netvaerk/switch/melix-5-port-gigabit-poe-switch-10-100-1000-unmannaged-4-x-poe-1-x-uplink.html

Spørgsmål til ovenstående - fyr løs.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu