recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Cloud Services
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Google Photo komprimering eller ej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Google Photo komprimering eller ej?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Google Photo komprimering eller ej?
    Sendt: 29-Oktober-2017 kl. 16:41
Min kone og jeg tager mange billeder hverdag af vores små børn m.m. Vi har tidligere brugt iCloud til billeder, men vi synes det var besværligt konstant at dele billederne med hinanden. Vi har derfor nu oprettet en fælles Google konto, som skal bruges til vores mange familiebilleder i fremtiden. 

Alle vores billeder er og vil i fremtiden også blive taget med et smartphone kamera. De meget få der bliver taget med et rigtig kamera vil vi gemme original filerne på. 

I øjeblikket har vi begge en iPhone 8, som har følgende kamera:
- 12 MP kamera
- Blændeåbning på ƒ/1,8
- 4K-videooptagelse 60 billeder pr. sek.

Vi er nu MEGET i tvivl om vi skal få Google Photo til at komprimere vores billeder eller vi skal lade være. 

Google beskriver selv deres komprimering således:
- Unlimited free storage.
- Photos are compressed to save space. If a photo is larger than 16MP, it will be resized to 16MP.
- You can print good quality 16MP photos in sizes up to 24 inches x 16 inches.
- Videos higher than 1080p will be resized to high-definition 1080p. A video with 1080p or less will look close to the original.

Vi har testet Googles komprimering, og vi synes umiddelbart at den er meget god. På fotos er det næsten umuligt at se forskel. Ved video kan man se forskel når vi optager i 4k, men hvis der optages i 1080 er det igen næste umuligt at se forskel.

Priserne for at Google beholder original udgaven af billederne er følgende:
- 100 GB 170 kr. om året
- 1 TB 799 kr. om året 
- 2 TB 1.908 kr. om året
- 10 TB 9.588 kr. om året

Det er derfor meget tillokkende blot at vælge Googles gratis gode komprimering, og så aldrig bekymrer sig om det mere. Men hvad siger I, tror I at vi vil fortryde at vi valgte Google komprimering i fremtiden?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2017 kl. 17:32
Hvorfor i himlens navn deler i billederne? - i skal jo bare lægge dem i en folder som i begge har adgang til. (ingen grund til at oprette en fælles mailkonto) - så kan alle se billederne uden overhovedet at skulle gøre noget - man kan også invitere flere med. - fx bedsteforældre eller lignende. Det er den måde cloud storage virker på.

MEN så længe i holder jer under 16MP så bliver der jo ikke kompromeret- Der er jo ingen grund til at komprimere. Men 799,- om året for 1 TB - altså ikke for noget, men et office365 familieabonnement hvor man kan få op til 5 installationer af office OG 1TB onedrive koster lige godt 900 om året - så i stedet for at bruge google. så brug da onedrive. Så får i nærmest gratis officelicenser med på desktops og mobile enheder.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 18:41
De syncer vel op fra deres telefoner. Jeg er så heldig at jeg har gratis en tb på office 365 og jeg har plex pass. Så kan vi med et klik på vores mobiler uploade til vores plexserver, hvis 365 kigge i vores billede mappe. Men det er forskelligt hvordan, hver husholdning gør det
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 13:16
Jeg går med samme tanker. 
Fandt følgende forklaring på hvordan det virker:

So uploading a 3 MB 8 MP photo with setting set to "original" will take up 3 MB of space. But of you set it to "high" it will do some compression but keep it 8 MP, for free. And this is true up to 16 MP, beyond that they cut it down to 16 MP.

The old setting was 1024 pixels or original size. So in my case I had around 8 GB of 8 MP photos that I now can "downgrade" freeing up that space for other stuff.

Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 14:35
Vi uploader dels fotos til PC og kopierer også disse som sikkerhed til en extern harddisk.
Desuden bruger vi google drive, hvor vore mange mobilfotos havner. Og mange af disse havner også i Google drive.
Vi har også office 365 hvor vi, som en nævner, også kan bruge one drive. Men jeg frygter lidt at blive økonomisk afhængig af den sidste mulighed.
Jeg føler dog, at jeg har noget rod med dette blandede,
Har nogle af jer nogle gode forslag? Tak på forhånd 😀

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu