recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CNC maskine
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

CNC maskine

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tubes Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2017
Sted: Vendsyssel
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tubes Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: CNC maskine
    Sendt: 01-November-2017 kl. 07:49
Hej i stuen.

Jeg har købt en gammel CNC styret fræser. Mekanik og styring er ok. Det eneste problem er at billedrøret er afbrændt (glød afbrudt) og printkortet til skærmen er sort flere steder. Der er er et skærmet 3 leders kabel mellem styringen og "skærmkortet". Jeg har tjekket de to signaler på kablerne. Det en er nok det i kalder composit. Jeg kan se på skopet at der er en cursor der blinker. Den anden ledet fører nok det der er en sync puls.
Spørgsmål: kan man sætte en alm skærm på de signaler. Jeg kan købe et rep kit til ca. 15 kkr. Det er mere end jeg har givet for maskinen.

Benny
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Tubes Tubes skrev:

Hej i stuen.

Jeg har købt en gammel CNC styret fræser. Mekanik og styring er ok. Det eneste problem er at billedrøret er afbrændt (glød afbrudt) og printkortet til skærmen er sort flere steder. Der er er et skærmet 3 leders kabel mellem styringen og "skærmkortet". Jeg har tjekket de to signaler på kablerne. Det en er nok det i kalder composit. Jeg kan se på skopet at der er en cursor der blinker. Den anden ledet fører nok det der er en sync puls.
Spørgsmål: kan man sætte en alm skærm på de signaler. Jeg kan købe et rep kit til ca. 15 kkr. Det er mere end jeg har givet for maskinen.

Benny
Spørgsmål er hvilken standard der anvendes. 
Måske noget amerikansk med 525 linier / 60Hz eller europæisk 625 linier (15625Hz liniefrekvens) 50 Hz, eller noget helt tredie proprietært producent specifikt? Smile

Kan du måle den nøjagtige sync puls linie og billed frekvens, kunne give et hint. Wink

P.S: Composit = sammensat billed og sync pulser.
Så hvis med separat sync puls ledning er det ikke helt standard TV format. 

Du skriver der er 3 ledninger, er den tredie stel/GND eller signalledning?
Kunne måske være noget PC monocrhrome monitor lignende med video + H sync og V sync:



Redigeret af JørgenT - 01-November-2017 kl. 12:04
Mvh. JørgenT
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 12:17
Et billede af din CNC fræser og den defekte skærm ville gøre underværker for at kunne hjælpe dig.
Hvordan kan du på dit scope se en cursor der blinker?
Mvh Jesper
Til top
hbjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2004
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hbjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2017 kl. 21:22
Du kunne også gå en anden vej skifte styringen ud med noget Arduino baseret hardware. Tjek evt. https://github.com/gnea/grbl/wiki

Det kunne jo være at du kan benytte de eksisterede motorer og stepper drivere. Så er resten billigt.

vh Henrik


Til top
Tubes Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2017
Sted: Vendsyssel
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tubes Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2017 kl. 20:31
Hej igen

Den eksisterende skærmdriver er et Computron 115 DMX kort. De kan skaffes på EBAY men ser slet ikke ud om mit (kineser kopi da Computron lukkede i starten af dette århunderde).
Ja der er 3 ledninger + minus.

Jeg har taget nogle billeder men dem kan jeg ikke oploade. Ledning nr1

4,5 volt puls
Puls afstand start-start 53µs 
Pulslængde 6 µs

Ledning 2. Har optaget en video hvor man kan se signalændring svarende en cursor

Ledning 3: 
ca. 4,5 volt puls
Puls afstand 16,4 ms
Puls længde 0,8 ms

Så ja det er et 60 Hz system

Hvordan kan så det vist på et en europæisk skærm

Benny




Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2017 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Tubes Tubes skrev:

Jeg har taget nogle billeder men dem kan jeg ikke oploade. Ledning nr1

4,5 volt puls
Puls afstand start-start 53µs 
Pulslængde 6 µs

Ledning 2. Har optaget en video hvor man kan se signalændring svarende en cursor

Ledning 3: 
ca. 4,5 volt puls
Puls afstand 16,4 ms
Puls længde 0,8 ms

Så ja det er et 60 Hz system

Hvordan kan så det vist på et en europæisk skærm
Så det er noget i stil med mit tidligere link, og det er IKKE europæisk TV system, hvor linie syncpuls = 1000000/15625 = 64uSec.
Din ledninger:
nr 1: linie (H) sync puls 
nr 2: video amplitude/lys
nr 3: billed (V) sync puls

Så med 53uS:
1000000/53 = ca. 18868Hz Hor. sync frekvens

Så muligvis du kan finde multisync PC monitor der kan bruges, med DIY VGA kabel tilpasset. Wink



Redigeret af JørgenT - 05-November-2017 kl. 20:53
Mvh. JørgenT
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2017 kl. 06:37
Oprindeligt skrevet af Tubes Tubes skrev:

Hej igen


Jeg har taget nogle billeder men dem kan jeg ikke oploade.


Benny





At vise billeder her på sitet... De må vist fylde max 1 MB nu, men ellers så er der:

Imgur: https://imgur.com/ (Kræver ingen brugerkonto for at uploade...)

Billedeupload: http://billedeupload.dk/ 


Redigeret af mnielsen - 06-November-2017 kl. 06:38
Til top
Jonas Peterson Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-April-2019
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Peterson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2019 kl. 10:02
Hej
Eg ser dere er velldig mye inpo cnc maskiner.
Godt og få taki folk me samme interesse.
Eg er ny i denne hobbien, men klarte og bygge meg ein DIY maskin for laser kutting.
Det tok sin tid, kjøpte deler fra her og der. Det ga kort den første gangen, pga eg kjøpte deler fra China og India. Men so snakket eg med andre entusiaster som hadde kjøpt deler fra Bulgaria.
Visste jo aldri hen dette var, måtte sjekka på nettet hhahah.
Men eg klarte og få taki ein THC med god kvalitet og mindre pris enn denn som eg fekk tak i den første gangen.
Nu jobber eg med den nesten eit heilt år. Har ikkje hatt problemer med den i det heile tatt.
Den er velldig kjapp og klarer og begrense bevegelsen når indgangen plutselig forandres.
Vanlegvis so selger dei CNC maskiner men dei selgte meg ein THC, pga det var akkurat det eg trengte.



Redigeret af Jonas Peterson - 03-April-2019 kl. 10:38
Til top
Leon Scholl Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-April-2019
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leon Scholl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2019 kl. 14:36
Hi there Jonas 
I have been looking for a quality THC in a reasonable price. 
Thanks for the advice mate. I'll be reaching out to them. 
Keeping you updated when I install it on my machine. 
Cheers 


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu