recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1080p og 10 bit Deep Color
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

1080p og 10 bit Deep Color

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 1080p og 10 bit Deep Color
    Sendt: 28-November-2017 kl. 21:45

Mens alle går og taler og taler om 4k HDR er der noget jeg har tænkt på det sidste stykke tid og resserched på.

Med Blu Ray var farvedybden altid 8 bit og til trods for flere High end skærme og projektorer med HDMI 1.4 kunne understøtte eks 12 bit kunne det ikke bruges da kilde materiale var 8 bit.

Nu er der så kommet 4k blue Ray og 10 bit farvespektrum.
Dette betyder lavpraktisk at kilde materialet ligger klar med udvidet farverum

Men hvordan får alle os der har 1080P udstyr med Deep Color så gavn af at kilde materiale endelig findes i vores understøttede 10 bit ?

Kender nogle til afspiller der har det eller kan man konvertere 4k film HDR ned til 1080p 10 bit?

Her et billede fra guiden fra jvc projektor med 10 bit farve til trods for kun 1.4 HDMI


Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2017 kl. 00:04
Prøv at kigge på denne tråd. Så vidt jeg kan læse, så er der mange med projektorer, der bruger Oppo til 4K HDR Blu-Ray.
http://www.avsforum.com/forum/149-blu-ray-players/2676801-official-oppo-udp-203-owner-s-thread.html
Venlig hilsen
KB
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2017 kl. 09:48
Kanon information

Tror vi er en del med gamle jvc projektorer med mulighed for udvidet farverum som ville være glade for 1080p med “hdr”
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2017 kl. 16:28

Efter lidt mere søgen på emnet faldt jeg over denne: https://www.hdfury.com/product/linker-4k60-444-600mhz-scaler/

Det er en boks imellem skærm og afspiller. Den tager alle nye formatter på billedsiden og skalere ned til 1080p men med udvidet farvedybde 10/12/13 bit som normalt er forbeholdt 4K skærme. 

De fleste high-end skærme og projektorer med bare få år på bagen kan have gavn af dette så det yder 100 % deres potentielle
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2017 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Efter lidt mere søgen på emnet faldt jeg over denne: https://www.hdfury.com/product/linker-4k60-444-600mhz-scaler/

Det er en boks imellem skærm og afspiller. Den tager alle nye formatter på billedsiden og skalere ned til 1080p men med udvidet farvedybde 10/12/13 bit som normalt er forbeholdt 4K skærme. 

De fleste high-end skærme og projektorer med bare få år på bagen kan have gavn af dette så det yder 100 % deres potentielle

Har du fundet mere information på dette. Synes det er ret interessant hvis det kan lade sig gøre med godt resultat.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2017 kl. 11:44

Jeg købte den hjem og testede men det virker ikke.
HDR giver farver der ser mærkelige ud og 4K nedskalering bliver tydeligt for mørk.
Har været i kontakt med firmaet og efter flere gange med mails frem og tilbage ændre de det til at HDR ikke kan nedskaleres til hdmi 1.4 hvilket står på deres hjemmeside.

Totalt mærkeligt firma.. det står der stadig
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2017 kl. 12:32
Tak for svaret, så tør jeg ikke købe den. Øv, men håber vi kan finde en anden god løsning. Hav en glædelig jul:)
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2017 kl. 16:25
Problemet er netop HDR. Tænk på det på denne måde: HRD kræver en skærm der kan blive så lys at det på det nærmeste ville kræve svejsebriller i en mørkt lokale. Når man ser på HDR ligger en meget større del at billedinformationen meget længere nede i videoniveau relativt toæ det dynamiske range, end det gør relativt til non-HDR video (da man ellers ville blive direkte generet og blændet af et "overeksponeret" HDR-billede), mens der så er en meget ligge smule (typisk reflektioner fra solen i brudte vandflader, reflektioner fra diverse overflader mv) som ligger højt i videoniveauet i den tilgængelige dynamiske range.  Hvis man bare "skubber"/komprimerer videoniveauforskellene ned i standard dynamic range, vil det give et meget mørkt billede. Man er nødt til at have en algoritme der så at sige presser og komprimerer fra lidt på flere niveauer og i særdeleshed har en algoritme der hæver luminans i den lavere ende af skalaen. PowerDVD og MadVR til MPC-HC gør den del rigtigt godt på PC'en, hvis man som jeg benytter en HTPC, men om de gør det internt i 8, 10 eller 12 bit tør jeg ikke sige noget om. Til gengæld er jeg helt sikker på at du kan bruge både skrivebordsmiljø i både 10 og 12 bit og afvikle spil i 10 (og 12) bit fra din PC - forudsat at spille er lavet med 10 bit grafik naturligvis. Men det er der flere og flere der bliver




Redigeret af TBC1 - 24-December-2017 kl. 16:28
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2017 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Problemet er netop HDR. Tænk på det på denne måde: HRD kræver en skærm der kan blive så lys at det på det nærmeste ville kræve svejsebriller i en mørkt lokale. Når man ser på HDR ligger en meget større del at billedinformationen meget længere nede i videoniveau relativt toæ det dynamiske range, end det gør relativt til non-HDR video (da man ellers ville blive direkte generet og blændet af et "overeksponeret" HDR-billede), mens der så er en meget ligge smule (typisk reflektioner fra solen i brudte vandflader, reflektioner fra diverse overflader mv) som ligger højt i videoniveauet i den tilgængelige dynamiske range.  Hvis man bare "skubber"/komprimerer videoniveauforskellene ned i standard dynamic range, vil det give et meget mørkt billede. Man er nødt til at have en algoritme der så at sige presser og komprimerer fra lidt på flere niveauer og i særdeleshed har en algoritme der hæver luminans i den lavere ende af skalaen. PowerDVD og MadVR til MPC-HC gør den del rigtigt godt på PC'en, hvis man som jeg benytter en HTPC, men om de gør det internt i 8, 10 eller 12 bit tør jeg ikke sige noget om. Til gengæld er jeg helt sikker på at du kan bruge både skrivebordsmiljø i både 10 og 12 bit og afvikle spil i 10 (og 12) bit fra din PC - forudsat at spille er lavet med 10 bit grafik naturligvis. Men det er der flere og flere der bliver







Det belastende er at eksempelvis min JVC X7 har et langt bedre farverum og kontrast end eksempelvis min 4K hdr skærm fra LG i stuen. Selv 1080p er flottere på projektoren end tilsvarende 4K materiale i stuen fordi den grundlæggende kvalitet bare ikke matcher.

Der findes en boks der kan konvertere signalet så det fremstår korrekt.
Finder den til jer i morgen:)
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2017 kl. 02:32
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Det belastende er at eksempelvis min JVC X7 har et langt bedre farverum og kontrast end eksempelvis min 4K hdr skærm fra LG i stuen. Selv 1080p er flottere på projektoren end tilsvarende 4K materiale i stuen fordi den grundlæggende kvalitet bare ikke matcher 

Helt enig. Jeg har selv en D-ILA projector (Cineversum Blackwing II) og skal BESTEMT ikke nedgradere til hverken en 4K LCD/LED eller QLED, men springer ikke på et TV igen før der eksisterer et minumum 100 og helst 120 tommer OLED (evt. Mikro-LED hvis det er lige så godt). Alt andet er imho at betragte som en nedgradering når man har en kontrolleret setting at se TV/projektor i.

Glæder mig til at høre om boksen. Benytter som sagt selv HTPC til 4K HDR titler og kører 10 bit output til projektoren.


Redigeret af TBC1 - 25-December-2017 kl. 02:40
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu