recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Samsung 65KS8005 HDR kontrast problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Samsung 65KS8005 HDR kontrast problem

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pittens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pittens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Samsung 65KS8005 HDR kontrast problem
    Sendt: 01-December-2017 kl. 21:37
Hejsa

Jeg oplever lidt problem med HDR på mit ks8005 fra alle HDR kilder.

Når jeg kører HDR og der eksempelvis er helt sort baggrund og der kommer undertekster (netflix) eller bare sort baggrund og lys titel skrift eller andet, så lyser hele den sorte baggrund op fra top til bund i nærmest et gråt bælte ned over skærmen. Kan det virkeligt passe det er meningen? Jeg ved det er edge belyst, men HDR bør vel ikke direkte ødelægge sorte scener?

Er der en setting jeg har overset monstro?

Jeg oplever det i Netflix og UHD indhold uafhængigt af inputkilden.

Tak for hjælpen.

Redigeret af Pittens - 01-December-2017 kl. 21:39
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2017 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:

Hejsa

Jeg oplever lidt problem med HDR på mit ks8005 fra alle HDR kilder.

Når jeg kører HDR og der eksempelvis er helt sort baggrund og der kommer undertekster (netflix) eller bare sort baggrund og lys titel skrift eller andet, så lyser hele den sorte baggrund op fra top til bund i nærmest et gråt bælte ned over skærmen. Kan det virkeligt passe det er meningen? Jeg ved det er edge belyst, men HDR bør vel ikke direkte ødelægge sorte scener?

Er der en setting jeg har overset monstro?

Jeg oplever det i Netflix og UHD indhold uafhængigt af inputkilden.

Tak for hjælpen.


Nej, det er ikke meningen, men i og med din skærm er edge-lit kan dette ikke undgås. Jeg har stadig til gode at se en edge-lit LCD performe godt med HDR. Du kan muligvis indstille dig ud af problemerne i en begrænset omfang ved at pille ved lysstyrken, men det kan ikke elimineres.

Vil du have god HDR performance er det OLED eller som minimum en LCD med FALD.

Redigeret af Ukke - 01-December-2017 kl. 21:53
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2017 kl. 21:58
@Pittens

Prøv at skifte over i normal profilen og indstil denne. Så skulle det gerne blive langt bedre.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Pittens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pittens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2017 kl. 00:04
Ok, jeg kører film profil som anbefalet diverse steder.

Jeg kan prøve normalprofilen og hvad tænker du der skal indstilles her? Har du tilfældigvis link til nogle anbefalede settings?

Tak forninfo
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2017 kl. 11:12
Du kan måske justere lidt på lyset, og ændre ganske få procent på problemet. Min erfaring siger dog, at du godt kan glemme alt om HDR på lcd tv.
Jeg har prøvet HDR på et ZD9, ægte bagbelyst med 650 zoner, på Netflix hvor underteksters lysstyrke ikke kan reguleres, der blev kontrast under teksten udvasket. På 4K BD, der kunne jeg regulere undertekstens lysstytke i afspilleren, og det hjalp selvfølgelig på problemet.
Men når det så er sagt, intet kommer i nærheden af oled. Jeg blev, og det vil nok også gælde for dig, først tilfreds med udskiftning til et oled. Det er et billede i en helt anden liga, og især HDR giver mening, når det kan bruges uden “lysfejl”.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2017 kl. 11:33
@Pittens

Mit er ikke professionelt kalibreret, bare indstillet og tweaket til med indstillinger fra avsforum, flatpanels mv.

Men i hdr er indstillingerne

Billede standard
Baggrundslys 20
Lysstyrke 45
Kontrast 94
Skarphed 0
Farve 40
Tone (G/R) G50 R50
Digital visning fra
Auto Motion Plus fra
Smart-LED fra
Film fra
HDMI UHD Color til på den hdmi indgang som bruges
HDMI, sort niveau lav
Dyn. kontrast fra
Farvetone varm2
Hvidbalance (forskelligt fra panel til panel) har dog justeret min efter 10 punkt
Gamma 0
Kun RGB-tilstand fra
Farverum auto

I økoløsning er alt slået fra.

65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Pittens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pittens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2017 kl. 11:45
Fedt input 1000 tak.

Det skal siges at mit ks8005 er placeholder for et oled til måske næste år - synes dog at det har et glimrende billede når man ser bort fra lidt efge bleed og hdr drilleriet ja, mangel på Dolby Vision

Tak for hjælpen 👍
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2017 kl. 11:53
Mit blev købt pga garanti, da det gamle LG desværre blev erklæret total skadet af forsikringen.

Næste step bliver også OLED her fra, skal dog lige være færdig uddannet først og have istandsat det rækkehus vi overtager her den 15 december.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Runge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 22-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Runge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2018 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:

Hejsa

Jeg oplever lidt problem med HDR på mit ks8005 fra alle HDR kilder.

Når jeg kører HDR og der eksempelvis er helt sort baggrund og der kommer undertekster (netflix) eller bare sort baggrund og lys titel skrift eller andet, så lyser hele den sorte baggrund op fra top til bund i nærmest et gråt bælte ned over skærmen. Kan det virkeligt passe det er meningen? Jeg ved det er edge belyst, men HDR bør vel ikke direkte ødelægge sorte scener?

Er der en setting jeg har overset monstro?

Jeg oplever det i Netflix og UHD indhold uafhængigt af inputkilden.

Tak for hjælpen.

Jeg har 55KS8005 modellen og i lang tid oplevet denne fejl, for ja det er en fejl.

Efter en masse research og test af diverse HDR kilder er jeg kommet frem til at fejlen kun opstår ved brug af den indbyggede Netflix app og på et andet forum læste jeg at det er en fejl i den måde de har kodet den, at alt tekst overlay om det er undertekster eller titler påvirker billedet, hvilket det ikke burde.

Tidligere fik jeg minimeret fejlen/effekten ved at skifte Netflix's undertekst farve til gul (her skal du logge ind på Netflix i din browser og ændre det via indstillingerne, så skifter det også i din app). Den gule undertekstfarve er stadigvæk meget mere lys end den burde være, men det hjalp mig en smule sammen med justering af Dynamisk Kontrast og Smart-LED indstillingerne.

Men da det gik op for mig at det er Netflix appen der er synderen så bestilte jeg en Roku Streaming Stick+ (fra Amazon.co.uk), som jeg netop har modtaget i dag. Den understøtter 4K/HDR og via den har jeg nu testet deres Netflix app og hurra hurra, fejlen er væk! Clap

Testede først Roku boksen ved at koble den direkte til tv'ets HDMI, hvilket virkede fint. Derefter prøvede jeg også at sætte den direkte i min receiver (Yamaha RX-V681) og nu har jeg sørme også fået adgang til Dolby Digital+ på udvalgte titler. Dette lydformat understøtter vores tv ikke, eller for den sags skyld ikke i stand til at sende digital lyd som pass-through.

Lang historie kort. Det er Netflix app'en på vores Samsung tv som fejler her. Så enten må du leve med det eller finde dig en enhed der understøtter 4K/HDR og som kan afvikle Netflix.
Panasonic TX-P42G20E
Onkyo TX-SR607
Panasonic DMP-BD35
Scandyna Minipod, Cinepod og Micropod
Til top
zabina_m Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-November-2015
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zabina_m Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2018 kl. 18:55
Nu det ved at være en ældre tråd, men er selv begyndt at bemærke problemet for kort tid siden.

ATV 4K, Netflix er mørk når indholdet er HDR.
Netflix app'en på tv'et med HDR indhold er mørkt.
HDR indhold på YouTube i tv app'en er lige så mørk.

Er der nogen løsning?
Kigger man andet 4K indhold så er der fuld blus på lysstyrken!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu