recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gammel Canon kamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gammel Canon kamera

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Holmstad Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-December-2017
Sted: Viborg
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Holmstad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gammel Canon kamera
    Sendt: 06-December-2017 kl. 13:33
Hej er der nogen her inde som kan hjælpe mig med at finde ud af om jeg kan bruge gamle glas til mit nye kamera.
Jeg har lige investeret i et Canon 5D mk iV. Så har jeg været i gemmeren og fundet nogen af min fars gamle glas som han har købt i 70’erne.
Det drejer sig om følgende glas:
Canon lens FD 50mm 1:1,4
Vivitar 28mm 1:2 MC wide angle ø55mm
Vivitar 200mm 1:3,5 auto telephoto ø62mm
Canon lens FD 50mm 1:1,8 S.C.

Og om der eventuelt ved hvad jeg eventuelt kan få for nogle gamle kameraer.
Det er to analoge Canon kameraer.
Canon FTb ql
Canon A-1
Tror de ca. er fra om kring slut 60erne start 70erne.

På forhånd tak
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 14:03
Du kan ikke benytte FD objektiver direkte på et hus med EF fatning som der benyttes på dit nye kamerahus. En anden ting vil også være kvaliteten/ opløsningen på de gamle objektiver de vil generelt slet ikke kunne leve op til den opløsning dit kamera kan.

Jeg benytter selv Canon’s L serie “rød ring” mange af dem er endda udkommet i en ny forbedret generation “mkII” for at leve op til den høje opløsning de nye huse kan levere.

Et godt eksempel vil f.eks. være Canon 24-70 2.8L MKII er bare så meget bedre rent optisk. Og specielt på et fullframe kamera som dit, hentes der endnu mere opløsning ud af objektiverne, modsat et kamera som ikke er fullframe men har et “crop med en mindre sensor”

Prøv at gå på dpreview.com

Se f.eks. testen på ovenstående 24-70 med dit kamera og så vælg et 7D eller lign. som benytter en mindre sensor, så vil du se hvor meget højre dit MTF “opløsning” er med et fullframe.

Jeg selv købt et par Sigma f1.4 ART 35mm og et 50mm da de levere State of art MTF m.fl.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
beamer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 230
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beamer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 14:42
Det kan man vist ikke.
https://www.dpreview.com/forums/post/60458749
hvis du kan tage det på engelsk.
Da Canon EF mount kræver, at linsen har en AF-motor, og kameraet ikke er lavet til manuel fokusering.
Jeg er ikke Canon ekspert, men bruger Sony E-mount. Der kan man. Dine gamle linser er jo til full-frame (24x36), og ikke til en lille sensor.
Du kan f.eks. få en FOTGA

FOTGA Canon FD Lens to Sony E-Mount NEX-3 C3 NEX-5 NEX-6 NEX-7 NEX-5N 5C Adapter

og på ebay.co.uk finde et Nex 6 hus til under 2000 kr. Det er så brugt, 16 Mpixels og halvformat sensor. Kameraet har udmærkede hjælpemidler til manuel fokusering (pixel peeping) og klarer resten automatisk. Full format sony er ret meget dyrere. Jeg bruger selv en Nex6 og har ca. 25 vintage linser med manuel fokusering og blændeforvalg. Men det er kvalitets linser, f.eks. Zeiss.

Men nu har du jo købt Canon.



Redigeret af beamer - 06-December-2017 kl. 14:56
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 15:09
Du kan godt få en adapter, hvor du kan sætte FD objektiver på et EOS hus.

MEN da eos bajonetten er mindre end FD fatningen vil filplanet blive forskudt. Dvs. man kan kunstile skarpt på noget der er tæt på og ikke længer væk. For at imøde komme dette, findes der adapter med indbygget glas. Men det går ud over billede kvaliteten.
Derudover får man så problemer med AF og blænde som skal styres manuelt.

Mht. værdi af kameraer, så er de i reglen ikke meget værd, hvis du overhoved har held med at kunne sælge dem.
Til top
Holmstad Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-December-2017
Sted: Viborg
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Holmstad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 15:20
Tak for svaret. Jeg har købt 24-70mm 2,8 mk II med til det nye kamera.
Ja det var son set bare om man kunne få en adapter til at feste det på kameraet. Jeg styre blænde og fokus manuelt.

Tak for svaret.
Til top
beamer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 230
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beamer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 15:22
EOS ? 5D mk lV er med EF fatning.
Til top
Holmstad Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-December-2017
Sted: Viborg
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Holmstad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 15:49
Tak.
Det var bare om jeg kunne få en adapter FD til EF
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 15:58
Til din orientering, så er det ganske få objektiver af ældre manuelle typer der kan leve op til den opløsning dit kamera kan levere.

Til tider benytter jeg selv nogle Zeiss 21 og 28mm Distagon. Men de nye ART objektiver fra Sigma levere varen, skøn deres byggekvalitet og AF ikke helt når Zeiss og Canon.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Holmstad Holmstad skrev:

Hej er der nogen her inde som kan hjælpe mig med at finde ud af om jeg kan bruge gamle glas til mit nye kamera.
Jeg har lige investeret i et Canon 5D mk iV. Så har jeg været i gemmeren og fundet nogen af min fars gamle glas som han har købt i 70’erne.
Det drejer sig om følgende glas:
Canon lens FD 50mm 1:1,4
Vivitar 28mm 1:2 MC wide angle ø55mm
Vivitar 200mm 1:3,5 auto telephoto ø62mm
Canon lens FD 50mm 1:1,8 S.C.

Og om der eventuelt ved hvad jeg eventuelt kan få for nogle gamle kameraer.
Det er to analoge Canon kameraer.
Canon FTb ql
Canon A-1
Tror de ca. er fra om kring slut 60erne start 70erne.

På forhånd tak

Nej - du kan ikke få mere end 50 - 300 Kr. for dem. Du kunne evt., hvis du får lyst, prøve at smide en film i, og prøve at tage billeder på gl. dags manér. Der skal batterier i.
Haves manualen til Canon FTb ikke, så se her: http://www.cameramanuals.org/canon_pdf/canon_ftb.pdf 

Til info... Hvis du vil sælge dem, så smid først batterier i dem, og se, om der skulle sidde en forlængst glemt film deri! Du må IKKE bare åbne kameraet - så er en evt. film ødelagt. Tryk istedet på udløseren, og drej på filmfremføringsknappen. Følger tilbagespolingsknappen med? Hvis ja - så sidder der en film deri.

At få en film ud: der skal være en knap, der skal trykkes på, eller drejes på, før tilbagespolingsknappen kan anvendes. igen: Se brugsforvildningerne.

Således gør jeg, når jeg har fået fat i nogle gamle kameraer, fordi somme tider har jeg været heldig at finde forlængst glemte film deri.


Dette sidste afsnit er dog LIIIDT Of Topic, men dog brugbart for evt. samlere, alligevel

Kameraer, hvor der IKKE findes tilbagespolingsknap: Her skal du blot trykke på udløseren og dreje på filmfremføringsknap eller sving RIGTIGT mange gange - så er du sikker på, at den er spolet frem. Da der ingen tilbagespolingsknap er på disse kameraer, så er det derefter blot at åbne dem... Denne slags kameraer findes - såsom box-kameraer og Rolleiflex-kameraer.


Redigeret af mnielsen - 07-December-2017 kl. 06:35
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu