recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af NUC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til valg af NUC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Torben, Kolding Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben, Kolding Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til valg af NUC
    Sendt: 15-Januar-2018 kl. 09:21
Hej Forum
 
Min gamle mediecenter PC er stået af, så jeg skal bruge en afløser. Jeg vil gerne have en NUC, men udvalget er uoverskuelig stort, så jeg håber I kan vejlede mig lidt. Jeg tror at jeg nemt kommer til at skyde over mål og købe en maskine, der er dyrere end nødvendigt.
 
Den skal køre Win7 mediecenter i 1080p, men hvis det ikke bliver for dyrt, vil det være fint hvis den kan køre 4K (fx til Netflix).
 
Jeg har en HDHomerun med fire tunere.
 
Den skal have indbygget IR til MCE remonten. Måske vil det være godt med WIFI, hvis det giver mulighed for at styre noget via telefonen?
 
Er det nok med 4GB RAM? Hvilken processor, Celeron, i3, i5, i7?
 
Jeg ved godt at mange vil råde mig til at droppe mediecenteret og bruge andre løsninger, men det har fungeret rigtig godt for vores familie i mange år, så jeg er indstillet på at fortsætte så længe Win7 bliver supporteret.
 
På forhånd tak for tips og gode råd :-)
 
 
Torben, Kolding
 
 
 
 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Torben, Kolding Torben, Kolding skrev:


Hej Forum
 
Min gamle mediecenter PC er stået af, så jeg skal bruge en afløser. Jeg vil gerne have en NUC, men udvalget er uoverskuelig stort, så jeg håber I kan vejlede mig lidt. Jeg tror at jeg nemt kommer til at skyde over mål og købe en maskine, der er dyrere end nødvendigt.
 
Den skal køre Win7 mediecenter i 1080p, men hvis det ikke bliver for dyrt, vil det være fint hvis den kan køre 4K (fx til Netflix).
 
Jeg har en HDHomerun med fire tunere.
 
Den skal have indbygget IR til MCE remonten. Måske vil det være godt med WIFI, hvis det giver mulighed for at styre noget via telefonen?
 
Er det nok med 4GB RAM? Hvilken processor, Celeron, i3, i5, i7?
 
Jeg ved godt at mange vil råde mig til at droppe mediecenteret og bruge andre løsninger, men det har fungeret rigtig godt for vores familie i mange år, så jeg er indstillet på at fortsætte så længe Win7 bliver supporteret.
 
På forhånd tak for tips og gode råd :-)
 
 
Torben, Kolding
 
 
 
 
punkt 1. Jeg ville tage den nye 3 eller i5 pga. h265 codex som det meste 4k kører med. punkt 2. drop win7 da det er kun netflix app og egde browseren der understøtter 4k netflix til pc.
punkt 3. du har ret, den kommer her. Køb en atv 4k eller en shield, så du kan få 4k netflix hvis det er de du ønsker, ud over andre medier i 4k
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 12:11
Jeg går kraftigt ud fra at grunden til du bruger win7 er på grund af Mediacenter software som du bruger til at optage tv fra hdhomerun. Denne platform er desværre 100% død nu. Win7 understøttes overhovedet ikke af de nye nuc's så hvis du overhovedet skal have en chance skal du købe en brugt nu fra gen 6 maskinerne. alt nyere har reelt ikke win7 drivere.

Så du skal nok hen og finde enanden måde at gøre det på. - jeg er gået fra mac/eyetv over på en lille linux box der har tvheadend installeret. - al administration kører via browser, men du kan få plugin til kodi så du både kan se tv live og optaget direkte via kodi i stedet for mediacenter.

Som T-duck skriver, er et Atv/nvidia shield et rigtigt godt bud som alternativ til byg selv maskinerne. MARKANT lettere at anvende, men selvfølgelig er der lige den med optagelserne. Shield kan dog fås i en pro udgave med hdd. Silicondust har lavet en premium løsning så du kan købe dig til muligheden for at gemme direkte fra deres egen app på fx en nas også.
Til top
Torben, Kolding Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben, Kolding Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 12:29
Tak for svarene.
 
@Claus: Du har ret i at jeg gerne vil fortsætte med at bruge Windows mediecenter, og derfor vil jeg installere Win7 på maskinen. Men vil det virkelig sige, at det ikke er muligt at installere Win7 på en ny NUC? Det er en overraskende men meget relevant oplysning - tak for det.
 
Der er rigtig mange NUC'er at vælge imellem, men ud fra det du siger, ville NUC5CPYH evt. være en mulighed? Den er 5. generation og koster kun en tusse, så hva' faen...
 
Den har Celeron 1,6GHz processor og Intel HD grafik - vil den ikke kunne køre 1080p?
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Jeg går kraftigt ud fra at grunden til du bruger win7 er på grund af Mediacenter software som du bruger til at optage tv fra hdhomerun. Denne platform er desværre 100% død nu. Win7 understøttes overhovedet ikke af de nye nuc's så hvis du overhovedet skal have en chance skal du købe en brugt nu fra gen 6 maskinerne. alt nyere har reelt ikke win7 drivere.

Så du skal nok hen og finde enanden måde at gøre det på. - jeg er gået fra mac/eyetv over på en lille linux box der har tvheadend installeret. - al administration kører via browser, men du kan få plugin til kodi så du både kan se tv live og optaget direkte via kodi i stedet for mediacenter.

Som T-duck skriver, er et Atv/nvidia shield et rigtigt godt bud som alternativ til byg selv maskinerne. MARKANT lettere at anvende, men selvfølgelig er der lige den med optagelserne. Shield kan dog fås i en pro udgave med hdd. Silicondust har lavet en premium løsning så du kan købe dig til muligheden for at gemme direkte fra deres egen app på fx en nas også.

Kan bekræfte problematikken her da jeg selv havde bøvl med min win7 HTPC. 

Jeg foretog skiftet til et setup med Synology DS216play NAS med TVHeadend der optager fra HDHR4 og styres via Shield med Kodi og ATV4K med MRMC.

SUPER meget simplere at administrere og kører væsentligt bedre og stabilt end mit gamle Win7 HTPC setup. Ungerne og endda konen kan finde ud af det.

Jeg synes Shield med Kodi virker bedre end MRMC på ATV4k. Bla kan jeg ikke få MRMC til at lave serie optagelser. Men det er måske bare mig.
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 20:28
Jeg bruger hdhomerun sammen Emby til at optage mm og det virker rigtigt godt.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu