recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværkskabel trækkes uden stik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværkskabel trækkes uden stik

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Et Cat6 SFTP kabel koster ikke alverden og i min optik er det helt håbløst ikke at bruge skærmet kabel, min erfaring er det er ret nemt at have med at gøre. Smile


Måske, men det giver ingen mening at have det ekstra bøvl og lidt højere pris med et skærmet kabel i en hjemmeinstallation.
Der er absolut ingen gevinst ved at gøre det, da uskærmede kabler i forvejen er temmelig upåvirkede af elektrisk støj.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

I normal installation af Cat 6 SFTP monteres skærm ikke i stikenderne, den om slutter blot kablet.


Hvorved den ikke hjælper en hujende hattefis, intet overhovedet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

I normal installation af Cat 6 SFTP monteres skærm ikke i stikenderne, den om slutter blot kablet.


Hvorved den ikke hjælper en hujende hattefis, intet overhovedet.


Klaus

 
Jeg har som sagt gjort det i samråd med forhandler. Jeg blev rådet til at bruge SFTP kabler. Der er delte meninger omkring patch kabler, i det hele taget og hvorvidt det skal udføres, som strandvasker er inde på. Jeg har valgt at følge forhandlerens anvisninger, så må du jo mene om det hvad du vil.

Det kan så siges, at det er alt andet omkring, anlæg følger regulativer omkring EMC og dets principper.




 


Redigeret af JackD84 - 27-Februar-2018 kl. 16:49
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Et Cat6 SFTP kabel koster ikke alverden og i min optik er det helt håbløst ikke at bruge skærmet kabel, min erfaring er det er ret nemt at have med at gøre. Smile
Okay. I min optik er det helt håbløst at betale ekstra for kabel der i bedste fald ikke har nogen som helst praktisk effekt, men i andre tilfælde forringer installationen - men sådan er der jo så meget..
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Om det er firma eller privat er faren for indstråling der stadig.

I normal installation af Cat 6 SFTP monteres skærm ikke i stikenderne, den om slutter blot kablet.

Jeg taler af praktisk erfaring, jeg har trukket omkring, 300 meter i hus uden problemer og rådført mig hos forhandler. Min erfaring er det er ret lige til. 



< ="text/" ="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/249bc1fc//helpers/preHelper.js">

Kan du skrive forhandler der har anbefalet dig blødt og skærmet kabel til installation? så vil jeg da i fremtiden styre langt uden om den. pft.
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

I normal installation af Cat 6 SFTP monteres skærm ikke i stikenderne, den om slutter blot kablet.

Jeg taler af praktisk erfaring, jeg har trukket omkring, 300 meter i hus uden problemer og rådført mig hos forhandler. Min erfaring er det er ret lige til. 

Det er ret lige ud af landevejen selvom om kablet er SFTP. Det kabel jeg har er blødt, tvivler på i normal installation, at du bukker kablet så leder bliver blottet og rører skærm, Isoleringen er ret hårdfør. 

Hvis der trækkes i væge, skal der vides, hvor de er trukket, når der bores i væge, ellers ser jeg ikke det store problem. Hvis det ikke gøres selv, er det jo bare at rådføre sig med elektriker, om hvor kablet er trukket.

Et Cat6 SFTP kabel koster ikke alverden og i min optik er det helt håbløst ikke at bruge skærmet kabel, min erfaring er det er ret nemt at have med at gøre. Smile

Blødt SFTP kabel i fastinstallation, hvor man ikke montere skærmenLOLLOLLOL

I bedste fald så giver det ikke noget beskyttelse, i værste fald vil det fungere som en antenne.
Om det skal jordes ikke begge ender, eller om det kun er i den ene ende, der må jeg melde pass.

Hvis det er lykkes dig at montere stik med knivforbindelser på dit bløde kabel, så har du sgu været heldig, da knivende ellers skære de tynde kobbertråde over, og man derfor ikke får forbindelse.

Min erfaring er at købe noget ordentligt kvalitets kabel og her tænker jeg ikke på om det er cat6 eller 7, men om det er kvalitets kabel. Jeg købte selv Lexcom kabel, da min bror som er elektriker brugte det på arbejdet, og de har ikke tid til at skulle trække kabler om, fordi de har brugt noget billigt noget.

Det er nemlig rigtig sur røv at have trukket masser af kabler, for så at finde ud af at lortet ikke virker. 
Mvh Jesper
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

I normal installation af Cat 6 SFTP monteres skærm ikke i stikenderne, den om slutter blot kablet.

Jeg taler af praktisk erfaring, jeg har trukket omkring, 300 meter i hus uden problemer og rådført mig hos forhandler. Min erfaring er det er ret lige til. 

Det er ret lige ud af landevejen selvom om kablet er SFTP. Det kabel jeg har er blødt, tvivler på i normal installation, at du bukker kablet så leder bliver blottet og rører skærm, Isoleringen er ret hårdfør. 

Hvis der trækkes i væge, skal der vides, hvor de er trukket, når der bores i væge, ellers ser jeg ikke det store problem. Hvis det ikke gøres selv, er det jo bare at rådføre sig med elektriker, om hvor kablet er trukket.


Et Cat6 SFTP kabel koster ikke alverden og i min optik er det helt håbløst ikke at bruge skærmet kabel, min erfaring er det er ret nemt at have med at gøre. Smile





Blødt SFTP kabel i fastinstallation, hvor man ikke montere skærmenLOLLOLLOL

I bedste fald så giver det ikke noget beskyttelse, i værste fald vil det fungere som en antenne.
Om det skal jordes ikke begge ender, eller om det kun er i den ene ende, der må jeg melde pass.

Hvis det er lykkes dig at montere stik med knivforbindelser på dit bløde kabel, så har du sgu været heldig, da knivende ellers skære de tynde kobbertråde over, og man derfor ikke får forbindelse.

Min erfaring er at købe noget ordentligt kvalitets kabel og her tænker jeg ikke på om det er cat6 eller 7, men om det er kvalitets kabel. Jeg købte selv Lexcom kabel, da min bror som er elektriker brugte det på arbejdet, og de har ikke tid til at skulle trække kabler om, fordi de har brugt noget billigt noget.

Det er nemlig rigtig sur røv at have trukket masser af kabler, for så at finde ud af at lortet ikke virker. 


Anede ikke de var knivforbindelse på skærm. Det er jo ingen skade til, da skærmen blot har forbindelse. Nu er blødt jo nok så meget sagt. Det er til at trække og ikke mere bukkellig end andre kabler jeg er stødt på. Skærmen blokerer stadig ,på den måde jeg har gjort mod en del forstyrrelser, blandt andet de luftbårne. Det kabel jeg har, er skam af en ordentlig kvalitet. Så er den ged hvis barberet.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

I normal installation af Cat 6 SFTP monteres skærm ikke i stikenderne, den om slutter blot kablet.

Jeg taler af praktisk erfaring, jeg har trukket omkring, 300 meter i hus uden problemer og rådført mig hos forhandler. Min erfaring er det er ret lige til. 

Det er ret lige ud af landevejen selvom om kablet er SFTP. Det kabel jeg har er blødt, tvivler på i normal installation, at du bukker kablet så leder bliver blottet og rører skærm, Isoleringen er ret hårdfør. 

Hvis der trækkes i væge, skal der vides, hvor de er trukket, når der bores i væge, ellers ser jeg ikke det store problem. Hvis det ikke gøres selv, er det jo bare at rådføre sig med elektriker, om hvor kablet er trukket.


Et Cat6 SFTP kabel koster ikke alverden og i min optik er det helt håbløst ikke at bruge skærmet kabel, min erfaring er det er ret nemt at have med at gøre. Smile





Blødt SFTP kabel i fastinstallation, hvor man ikke montere skærmenLOLLOLLOL

I bedste fald så giver det ikke noget beskyttelse, i værste fald vil det fungere som en antenne.
Om det skal jordes ikke begge ender, eller om det kun er i den ene ende, der må jeg melde pass.

Hvis det er lykkes dig at montere stik med knivforbindelser på dit bløde kabel, så har du sgu været heldig, da knivende ellers skære de tynde kobbertråde over, og man derfor ikke får forbindelse.

Min erfaring er at købe noget ordentligt kvalitets kabel og her tænker jeg ikke på om det er cat6 eller 7, men om det er kvalitets kabel. Jeg købte selv Lexcom kabel, da min bror som er elektriker brugte det på arbejdet, og de har ikke tid til at skulle trække kabler om, fordi de har brugt noget billigt noget.

Det er nemlig rigtig sur røv at have trukket masser af kabler, for så at finde ud af at lortet ikke virker. 



Anede ikke de var knivforbindelse på skærm. Det er jo ingen skade til, da skærmen blot har forbindelse. Nu er blødt jo nok så meget sagt. Det er til at trække og ikke mere bukkellig end andre kabler jeg er stødt på. Skærmen blokerer stadig ,på den måde jeg har gjort mod en del forstyrrelser, blandt andet de luftbårne. Det kabel jeg har, er skam af en ordentlig kvalitet. Så er den ged hvis barberet. Og selvfølgelig skal skærm være forbundet i begge ender, hvordan vil du ellers have intakt forbindelse fra et væg udtag, hvor der føres videre. Tænk blot på skærmede signal kabler til anlæg. Det er jo heller ikke retningsbestemt som et pseudo balanceret RCA kabel. Hvor den ene leder der er monteret til stel, sidder i modtager enden af kablet. For øvrigt er der mange der vender dette kabel fejlt ved DIY, da der ikke er pil på som ved fabriksfremstillede . På patch paneler sættes drainwiren i kabelholderen hvor der sidder stejlskrue. På routere og switch sidder også stelskrue. Du har jo ikke en jord i kablet hvor skærm monteres i ende mod stikkontakt, som på strøm. Det ville heller ikke give mening, da du ville få støj ind fra samtlige husstande i nabolaget.    

Redigeret af JackD84 - 28-Februar-2018 kl. 09:53
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:


Anede ikke de var knivforbindelse på skærm. Det er jo ingen skade til, da skærmen blot har forbindelse. Nu er blødt jo nok så meget sagt. Det er til at trække og ikke mere bukkellig end andre kabler jeg er stødt på. Skærmen blokerer stadig ,på den måde jeg har gjort mod en del forstyrrelser, blandt andet de luftbårne. Det kabel jeg har, er skam af en ordentlig kvalitet. Så er den ged hvis barberet.
Nu er skærmen jo lavet af folie, så du burde kunne regne ud at det er signalledningenere jeg snakker om.
Mvh Jesper
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:


Anede ikke de var knivforbindelse på skærm. Det er jo ingen skade til, da skærmen blot har forbindelse. Nu er blødt jo nok så meget sagt. Det er til at trække og ikke mere bukkellig end andre kabler jeg er stødt på. Skærmen blokerer stadig ,på den måde jeg har gjort mod en del forstyrrelser, blandt andet de luftbårne. Det kabel jeg har, er skam af en ordentlig kvalitet. Så er den ged hvis barberet.

Nu er skærmen jo lavet af folie, så du burde kunne regne ud at det er signalledningenere jeg snakker om.


Nu er det jo ikke barberblade der
sidder på et RJ 45, selvom du kalder det en kniv, kniven presser blot igennem isoleringen og rammer lederen. Kan ikke udtale mig om dem du bruger. Det er det i hvert fald ikke i mit tilfælde.

Redigeret af JackD84 - 28-Februar-2018 kl. 11:03
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

[QUOTE=Axlon]
Nu er det jo ikke barberblade der sidder på mitRJ45stik, selvom du kalder det en kniv, kniven presser blot igennem isoleringen og rammer lederen. Kan ikke udtale mig om dem du bruger.
Jeg har skam heller ikke sagt det er barberblade, det er noget du har fundet på, men fakta er at det er to knive der sidder der, og som skærer sig igennem isolering og ind i kobberet.
I blødt kabel sidder der flere tynde kobberwire netop for at gøre kablet blødt, men disse er så tynde, at man risikerer at knivende skære dem over istedet for at skære sig ind i kobberet og skaber forbindelse.
Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:


Skærmen blokerer stadig ,på den måde jeg har gjort mod en del forstyrrelser, blandt andet de luftbårne. Det kabel jeg har, er skam af en ordentlig kvalitet. Så er den ged hvis barberet.
Hvordan ved du at dit kabel blokerer for forstyrelser?
Siden du er så sikker på at det blokerer for forstyrelser, så må du jo have testet hvor stor dæmpning din skærm giver, og så har du sikkert også målt return loss samt insertion loss på dit kabelLOLLOL
Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu