recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Måling af efterklangstid
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Måling af efterklangstid

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2018 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

så længe at mikrofonen opføre sig bare nogenlunde (ej halv defekt), så er det super fint til formålet.
Jamen, hvis du synes ... (men jeg ved nu ellers en del om om mikrofoner, for ellers har jeg satme spildt min tid de sidste 30 år Wink)

Så skulle du nok have lært mere omkring brug af dem også Wink
Efter klangs tid er sammenholdningen af målinger overtid, her er frekvensgangen på mikrofonen ikke så vigtigt. 
Vigtigst er at måleværktøjet opføre sig ens fra gang til gang - måling til måling særligt hele den igangværende måling.
Man måler forskellen over tid- forskellen over tid er den vigtigste parameter.
.....
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2018 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Så skulle du nok have lært mere omkring brug af dem også Wink
Åååh, ja jeg burde jo ha' vidst at dén kommentar ville åbne Pandoras æske ... suk.
Nå! Heldigvis ved jeg jo selv, hvad jeg ved om mikrofoner, især dem i en helt anden prisklasse, så jeg stopper her, og så bruger I da bare jeres telefoner.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2018 kl. 21:50
Er der iøvrigt nogen der ligger inde med en Umik-1 mikrofon, eller tilsvarende målemikrofon, de gerne vil sælge?


Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 09:43
Enig med Berdel. Man kan komme langt med en stor stof sofa, lang luvet tæppe på gulvet mellem HT og lytteposition, og noget absorberende på væggene ved første refleksion.
Jeg har dog kombineret det med absorbation på bagvæg og diffusere i loftet, og siden det, har jeg ikke haft behov for EQ over 200hz. Ønsker man ikke og ændre på stuen syntes jeg dog rumkorrektion (EQ) kan gøre meget, også over 200hz. Hvis altså korrektionen har mulighed for og lave fasedrej såsom Dirac, Trinnov, Lyngdorf RoomPerfect, eller den manuelle metode med en kombination af REW og Rephase. Sidstnævnte er dog noget langhåret og sætte sig ind i, og kræver iøvrigt en convolver af en art, hvor de fleste vælger en PC grundet den store regnekraft.


Redigeret af armani-thomas - 27-Februar-2018 kl. 10:17
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 15:02
Så kan måling af efterklangstid vist ikke blive mere down to earth Clap

https://www.youtube.com/watch?v=imHvRBOMg84

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

<span style="line-height: 1.4;">Så skulle du nok have lært mere omkring brug af dem også </span>Wink

Åååh, ja jeg burde jo ha' vidst at dén kommentar ville åbne Pandoras æske ... suk.
Nå! Heldigvis ved jeg jo selv, hvad jeg ved om mikrofoner, især dem i en helt anden prisklasse, så jeg stopper her, og så bruger I da bare jeres telefoner.


Du bestemmer selv, om at du vil for holde resten af det,som jeg skriver.
Hvis det er forkert eller usandt, så bør du da endelig rette mig, hvis du kan.






Nej, det er ikke forkert eller usandt - rum klangs målinger er forskellen over tid, og det kræver ikke en dyr eller lineær mikrofon.
.....
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Så kan måling af efterklangstid vist ikke blive mere down to earth Clap

https://www.youtube.com/watch?v=imHvRBOMg84



Ved ikke hvorfor der ikke er flere som gør det, men jeg ville bare gå i gang med og kigge på ETC impulse målinger i lytteposition. Når først du har nedbragt tidlige refleksioner i lytteposition, så har du bedre akustik end de fleste. Og rummets efterklang vil formentlig også komme på et glimrende niveau i den forbindelse.
Det kan du læse lidt om her:
http://www.gikacoustics.com/unpacking-etc-time-domain-measurements-early-reflections/
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 10:44
GIK acoustics har nogle fine og let tilgængelige artikler og videoer som er god inspiration. Og du har helt ret omkring early reflections at det er et godt sted at starte. GIK's spejl metode er ret fin til at forstå hvor man skal optimere hjemmebio'en. Men hjemmebio'en skal vel afstemmes på en anden måde end et egentligt studio/stereo setup fordi man gerne vil have lidt diffus lyd også?

Til mit køkken/allrum som er største problem vil jeg bruge den nu indkøbte Umik-1 til nogle målinger og forbedringer. Sammen med REW virker dette som en god husmands løsning til lidt akustik målinger.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Enig med Berdel. Man kan komme langt med en stor stof sofa, lang luvet tæppe på gulvet mellem HT og lytteposition, og noget absorberende på væggene ved første refleksion.


Det er kun en lille del man kan gør det sådan med. Og i øvrig så mener jeg ikke man skal akustik regulere, førend man har foretaget den møblering man skal leve med. Det giver ingen mening. 
Derfor vil sofa og tæppe som regel være på plads allerede på det tidspunkt, når man bemærker problemet. 

Så vidt jeg har kunne læse mig til, så er det bedste sted at lave akustisk regulering i loft og gulve langs i lydens retning, da det er her lyden opfører sig uhensigtsmæssig. Derfor er gulvtæppe en del løsning, men optimalt skal der oftest en form for akustik regulering i loftet også. Reflektionerne "napper" man så på vægge, fx bagvæg og sidevæg.  
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Enig med Berdel. Man kan komme langt med en stor stof sofa, lang luvet tæppe på gulvet mellem HT og lytteposition, og noget absorberende på væggene ved første refleksion.



Det er kun en lille del man kan gør det sådan med. Og i øvrig så mener jeg ikke man skal akustik regulere, førend man har foretaget den møblering man skal leve med. Det giver ingen mening. 
Derfor vil sofa og tæppe som regel være på plads allerede på det tidspunkt, når man bemærker problemet. 

Så vidt jeg har kunne læse mig til, så er det bedste sted at lave akustisk regulering i loft og gulve langs i lydens retning, da det er her lyden opfører sig uhensigtsmæssig. Derfor er gulvtæppe en del løsning, men optimalt skal der oftest en form for akustik regulering i loftet også. Reflektionerne "napper" man så på vægge, fx bagvæg og sidevæg.  


Har lidt svært ved og se hvor vi er uenige. Mit forslag med stof sofa er selvfølgelig tænkt, hvis nu man står med en ældre læder sofa og den i forvejen står for udskiftning i overskuelig fremtid.
Det gør altså en kæmpe forskel, ørene er tæt på sofa ryggen, og de bliver bombarderet med heftige refleksioner hvis den er i læder.
Den der med, at "tæppet allerede ligger der når man opdager problemet", fatter jeg ikke. De fleste i min omgangskreds har ikke langluvede tæpper, og dem der har, har ikke placeret det med akustik i mente. Så det er selvfølgelig ment sådan, at har man ikke et tæppe så få det købt. Har man et langtluvet tæppe allerede, så få det placeret rigtigt i første refleksion i forhold til diskant og mellemtone enheder.
Du nævner så akustik regulering i loft og gulve, som er lidt et vidt begreb. Nogen steder vil effekten jo være langt større end andre. Og jeg vil sige hvis du dæmper i første refleksion punkter så er du langt. Dæmper du store områder andre steder skal man til og passe på med det ikke bliver overdæmpet og dødt/kedeligt. Og er de tidligere refleksioner ikke behandlet så har du stadig store forstyrrelser i lydbilledet, selvom rummet ellers virker dødt.

Redigeret af armani-thomas - 28-Februar-2018 kl. 15:38
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

GIK acoustics har nogle fine og let tilgængelige artikler og videoer som er god inspiration. Og du har helt ret omkring early reflections at det er et godt sted at starte.

Øh ja, det er et fantastisk sted og starte! Og følger du den til dørs har du rigtig god lyd uanset hvad, selv en ghetto blaster vil komme til og lyde bedre end anlæggende i de gennemsnitlige danske hjem. Og 99% vil formentligt stoppe her pga tilfredshed.
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:


Men hjemmebio'en skal vel afstemmes på en anden måde end et egentligt studio/stereo setup fordi man gerne vil have lidt diffus lyd også?


I stedet for absorbere kan du benytte diffusere, som også har glimrende effekt på refleksioner, hvis de da er designet fornuftigt. Generelt sigter man efter en kortere efterklang i dedikeret bio omkring 0,20-0.30ms. I en stue bio der også bruges til musik vil jeg sigte efter 0.30-0.50ms. Med denne efterklang kan du opnå super god lyd både til musik og film. At komme længere ned syntes jeg personligt ikke gavner alverden, men det skaber en mere biograf agtig stemning i rummet.

Redigeret af armani-thomas - 28-Februar-2018 kl. 16:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu