recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sub bag lærrede, blafrende lærrede?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sub bag lærrede, blafrende lærrede?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sub bag lærrede, blafrende lærrede?
    Sendt: 01-Marts-2018 kl. 20:55
Jeg var i en af de mindre sale i Palads for nyligt. Her så jeg, ved dybe toner, en riplende effekt på lærredet. Jeg troede først det var en visuel effekt i filmen, men det var det skam ikke.

Hvor store skal subs og lærrede være for at der er fare for den effekt? Jeg ved det selvfølgelig kan komme an på type af at-lærrede samt størrelse af huller.

Jeg står selv og snart skal planlægge hjemmebio. Her havde jeg tænkt mig at sætte 2 x 18" bag et lærrede. Kender ikke størrelsen på lærredet endnu, men nok maks 150". Skal jeg være nervøs?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 21:40
Hvis dit lærred er tæt og skubberne står bagved, vil lærredet blafre.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 21:50
Men hvor tæt er for tæt? Er det nærmere reglen end undtagelsen at lærredet vil blafre hvis der er subs bag?

Det er noget af et sats hvis jeg skal købe et kvalitets at-lærrede og så bare krydse fingre...
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 21:57
Bas er luften der bevæger sig.
Men er der mulighed for bassen at komme "udenom" lærredet, vil det ikke blafre.

Hvor tæt skal skubberne være på lærredet?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2018 kl. 22:12
Ja, men havde håbet at et akustisk transparent lærrede ville lade al den luft passere uden at få lærredet til at blafre.

Jeg er kun så småt ved at begynde at planlægge, så intet er fast endnu. Men havde tænkt at lave en baffle wall, så der ville nok kun være ca 5 cm mellem lærredet og subs
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2018 kl. 07:34
Jeg har to 12" subs stående bagved mit AT lærred. Membranen er 5-6 cm fra lærredet og det blafre ikke, i hvert fald ikke noget der kan ses, selv på meget tæt afstand. Lærredet er selvfølgeligt spændt ud på en ramme, hvilket jo hjælper på det. Subs er portet og porten er placeret udenfor lærredet, hvilket måske også bidrager til det. Lærredet er bi-stretch https://www.stofogstil.dk/metervarer/vaevet-stretch/bi-stretch/bistretch-hvid?RaptorItemClick=True

Redigeret af Eeyore - 02-Marts-2018 kl. 07:35
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2018 kl. 08:21
Jeg har to 18" subs stående bag lærred (både drivers og porte) og meget få scener ryster lærredet en smule. Atmos Amaze demoen hvor der kommer en torden, kan fremprovokere det. Men hos mig tror jeg mere det er rystelser i rummet og ikke selve luften fra enheden. Der dryssede også gips ned fra loftet fra de huller jeg havde skåret til Atmos-højttalerne :)
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2018 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Jeg har to 12" subs stående bagved mit AT lærred. Membranen er 5-6 cm fra lærredet og det blafre ikke, i hvert fald ikke noget der kan ses, selv på meget tæt afstand. Lærredet er selvfølgeligt spændt ud på en ramme, hvilket jo hjælper på det. Subs er portet og porten er placeret udenfor lærredet, hvilket måske også bidrager til det. Lærredet er bi-stretch https://www.stofogstil.dk/metervarer/vaevet-stretch/bi-stretch/bistretch-hvid?RaptorItemClick=True


Ok, godt at høre. Ved godt to 18" flytter en del mere luft, men det må kunne lade sig gøre.

God pointe med portene, jeg må se om jeg kan få den ned under lærredet
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2018 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har to 18" subs stående bag lærred (både drivers og porte) og meget få scener ryster lærredet en smule. Atmos Amaze demoen hvor der kommer en torden, kan fremprovokere det. Men hos mig tror jeg mere det er rystelser i rummet og ikke selve luften fra enheden. Der dryssede også gips ned fra loftet fra de huller jeg havde skåret til Atmos-højttalerne :)

Fedt, må bare spænde lærredet godt. Har godt fulgt dit projekt lidt, hvilket også har inspireret nogle af mine valg :)

Fedt med gipsen, det giver en hel ny form for indlevelse :D

Redigeret af MaXer - 02-Marts-2018 kl. 08:27
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
MikeW Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MikeW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2018 kl. 12:05
Flyt lærredet frem eller subs tilbage, da blot en enkelt cm. mere vil gøre en stor forskel.
Jeg har også hørt nogle har limet et lille lod, fx. en 50-øre bag på lærredet, og de bør virke til en vis grad, men er ikke en mirakelkur. Prøv først med en klæbebrik, så den evt. kan fjernes.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu