recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flaskehalse/potentialer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flaskehalse/potentialer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
michaelsoee Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Marts-2018
Sted: THY
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michaelsoee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Flaskehalse/potentialer
    Sendt: 03-April-2018 kl. 18:26
Hej herinde

Jeg vil rigtig gerne høre jeres input ift. mit nuværende stereo setup.

Forstærker: Vincent SV-234
RIAA: Vincent PHO-701
Pladespiller: Technics SL-1600mk2
Pickup: Ortofon VMS 30
Højttalere: Jamo Concert VII

1) Ser I nogle åbenlyse flaskehalse ift. ovenstående?
  • Jeg har selv overvejet om jeg med fordel, kunne skifte pick-up'en. Det er en ældre high-end MM, men jeg ved ikke om alderen gør at den ikke leverer optimalt. Jeg er for så vidt glad for lyden, men har ingen reference ud over en Shure m97xe, som sad på min gamle afspiller. Vil jeg med en ny pick-up til max. 2.500,- kunne opleve en væsentlig forbedring?

  • Jeg kører med standard no-name tykke kobberkabler til højttalerne (uden bananstik). Vil det være væsentligt givende at udskifte disse med nogle bedre? Jeg er aldrig blevet klog på om det blot er voodoo...
2) Hvis jeg skulle lede efter en god cd-afspiller til ovenstående (gerne brugt), hvad burde jeg så gå efter?
  • Prisklassen er ligeledes max 2.500,-.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 12:56
Uden at have erfaring med dine komponenter så ser både pickup'en og højttalerne ud til at være af ældre dato, og det er vel disse der påvirkes mest af alderen rent mekanisk.

Så hvis jeg skulle bruge lidt penge udfra dit setup så ville jeg fokusere på pickup'en og højttalerne. Men det afhænger jo helt af budget og ambitionsniveau. Hvis din RIAA har MC forstærker så ville jeg opdatere pickup'en. Det er vel relativt enkelt at prøve/låne en anden og se hvad du synes.

Personligt ville jeg ikke bruge penge på en CD afspiller idag, men fokusere på streaming. 
Til top
michaelsoee Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Marts-2018
Sted: THY
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michaelsoee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2018 kl. 14:15
Hej bphhm

Tak for dit svar :) Jeg er super glad for højttalerne. De er købt for en måneds tid siden, af et ældre ægtepar, hvor konen arbejdede på Jamo fabrikken på Salling. De er i sin tid købt gennem en personaleordning. Højttalerne har stortset ikke været brugt siden anskaffelsen og står fuldstændig som nye.

Pickup:
Når jeg søger rundt, for at finde den optimale pickup til Techinics SL1600mk2 (eller SL1200 for den sags skyld), så bliver jeg ved med at opsøge de samme anbefalinger:
- Denon DL-160
- AT440MLa
- AT150MLx 

Jeg har uden held kunne finde nogen af dem til salg på danske sites. Umiddelbart ser det endda ud til at AT'erne er udgået af produktion?

CD-afspiller:
Jeg er af princip modstander af streaming. Så en CD-afspiller er klart et ønske. :)

Kabler:
Vil det give en hørbar effekt at udskifte kabler til et par i max. 1.000 kr. klassen?
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2018 kl. 08:21
Kabler grænser efter min mening til religion og er i bedste tilfælde et spørgsmål om marginaler, så før du bruger 1000 kr. der, så ville jeg bestemt fokusere på pickup'en afhængig af hvor gammel den er. Men nu har jeg ikke fulgt det marked i mange år og et hurtigt prischeck siger mig at det er meget dyrt at være analog fan i dag.

Lad os se om der er andre der kommer på banen med anbefalinger.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu