recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Refreshrate på skærm til spil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Refreshrate på skærm til spil

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Refreshrate på skærm til spil
    Sendt: 19-Maj-2018 kl. 08:43
Hej
Min søn har lige fået sig en stationær computer, som han hovedsageligt spiller på.
På nuværende tidspunkt bruger han et 24" phillips led tv, og jeg vil tro at skærmen kører ved 50 Hz.

Det næste han på et tidspunkt kommer til at anskaffe sig, bliver nok en computer skærm. Så jeg sidder lige og for en update på priser og udvalg.

Da han hovedsagligt spiller fps spil med en del hurtige bevægelser, tænker jeg, at vi nok bør kigge efter en skærm der er lidt hurtigere end en standard 60 hZ. Men prisen stiger en del når vi passere de 75 hZ. Den generelle mening er, at jo flere hZ jo bedere. Men man kommer vel på et tidspunkt også op på et niveau, hvor effekten bliver mindre synlig. Spørgsmålet er, om en 75 hZ ikke har et bedre value for the money i forhold til de ekstra penge der gives ud for eksempelvis en 144 hZ?
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2018 kl. 15:01
der er mange meninger om emnet. Mange incl mig selv ser den største forskel op til 75 hz. Fra 50 til 75 ville give et stort løft i oplevelsen.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2018 kl. 19:25
Et gennemsnitligt led tv vil typisk køre 60 Hz (med meget høj latency). Med mindre man manuelt har bedt PC'en om at køre 50 vil PC typisk som default køre 60 Hz på skærme der accepterer dette (i praksis alle)

Sagen er at man kan få mange relativt udmærkede monitorer med low latency der kører både 60 og 75 Hz til meget billige penge. Der hvor forskellen for alvor bliver markant er når der benyttes adaptive sync frekvenser (som f.eks. Nvidia G-sync/AMD FreeSync). Disse skærme, der da også koster betydeligt mere, vil ikke hakke eller have tearing og latency vil være mindre med brug af men disse skærme når man spiller uden V-Sync.

Og for at gøre det hele mere besværligt, så kan det afhængigt af PC'ens grafikkort og skærmens opløsning faktisk nogle gange være en fordel ved at vælge en skærm med låst 60 Hz over en med låst 75 Hz. For hvis grafikkortet i et givent spil ikke er i stand til at levere minimum af 75 fps til skærmens opdateringsfrekvens, vil man opleve at det hakker mere. Kan grafikkortet snildt opretholde 75 fps er en 75 Hz skærm klart at fortrække, som Ole påpeger. På skærme med låst frekvens vil man typisk enable v-sync da det giver et mere flydende og artifact-fri billede uden tearing - prisen derfor er dog øget latency.

Redigeret af TBC1 - 19-Maj-2018 kl. 19:29
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2018 kl. 21:46
Tak
Jeg tror heller ikke det gir mening at gå højere op. Hans GTX 1060'er kan få de fleste spil op over 75 fps ved bedste setting og1080. Men det bliver nok sværre når der kommer mere krævende spil.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu