recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til solcelle kolonihave
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til solcelle kolonihave

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24623
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2018 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Jeg har også kørt med solceller i kolonihave. Der er som sådan ikke noget der bliver slidt på anlægget, du skal selvfølgelig sørge for at holde panelerne fri for skidt.

Batterier bliver derimod slidt, og har du kunne køre med de samme batterier i 8-10 år så tror jeg du skal være meget tilfreds, og er kende at de skal udskiftes. Jeg kan iøvrigt anbefale Marinebatterier til formålet.

Står du og mangler inverter så har jeg faktisk 2 jeg skal have solgt
Vi har lige bestilt en regulator, og må så se om det hjælper. Er trods alt det billigste. Batterierne er nogen so kostede 4000,- stykket, og vi har to af dem. Så bliver noget mere.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2018 kl. 10:08
Hvis du vil måle lidt har biltema et rimeligt (til prisen på 99,90Kr) lavpris multimeter (nr 15-133):

Mvh. JørgenT
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2018 kl. 10:28
Jeg kørte med marinebatterier til ca 700 kr stykket
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24623
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2018 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Jeg kørte med marinebatterier til ca 700 kr stykket
Hvor man ampere er de på?
Mvh
Flemming Larsen
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2018 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Vi har lige bestilt en regulator, og må så se om det hjælper. Er trods alt det billigste. Batterierne er nogen so kostede 4000,- stykket, og vi har to af dem. Så bliver noget mere.
Det var nogle kostbare batterier, hvor mange amperetimer? Confused

Et tip til test af solpaneler: Hvis du tager en gammeldags 230V glødepære (lavenergi lysstofrør og LED dur ikke til det, de kræver vekselstrøm) og holder ledninger på de 2 skruer til venstre (ledning fra panel) - vil du kunne mærke varmen afsat i pære.

Der vil ikke nødvendigvis kunne ses glød, men jeg forventer at spæning vil være over 30 volt så du kan mærke pære bliver håndlun.
Solen skal selvfølgelig skinne, LOL
Mvh. JørgenT
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24623
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2018 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Vi har lige bestilt en regulator, og må så se om det hjælper. Er trods alt det billigste. Batterierne er nogen so kostede 4000,- stykket, og vi har to af dem. Så bliver noget mere.
Det var nogle kostbare batterier, hvor mange amperetimer? Confused

Pas. Er ikke lige i nærheden før i morgen. Men de har kørt meget på en gang, blandt andet køleskab, som ellers bruger en del.

Et tip til test af solpaneler: Hvis du tager en gammeldags 230V glødepære (lavenergi lysstofrør og LED dur ikke til det, de kræver vekselstrøm) og holder ledninger på de 2 skruer til venstre (ledning fra panel) - vil du kunne mærke varmen afsat i pære.

Der vil ikke nødvendigvis kunne ses glød, men jeg forventer at spæning vil være over 30 volt så du kan mærke pære bliver håndlun.
Solen skal selvfølgelig skinne, LOL

Jeg har slet ikke flere af disse pærer. Kan de egentlig stadig købes? Jeg har været på LED i lang tid.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2018 kl. 15:51
Lidt større glødepærer kan måske stadig findes som halogen i 230V udgave (kan ikke huske hvornår de også udgår), men ellers findes der små til køleskab og bageovn Wink
Mvh. JørgenT
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24623
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2018 kl. 17:01
Nå, men vi købte en regulator, og efter nogle dage, kan vi se, at det heldigvis kun var den. Så alt i orden.
Tak for jeres svar, og anbefalinger.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2018 kl. 21:32
.

Redigeret af Mefisto - 17-Juni-2018 kl. 21:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu