recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket 4K HDMI kabel virker for jer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket 4K HDMI kabel virker for jer?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2022 kl. 16:14
Blandt andet en der arbejder for Lumagen, som laver scaleren. Installatøren i England (eller er det Skotland?) som jeg køber scaleren hos har også haft dårlige erfaringer hos en kunde med en Sony 790ES og et 48Gbps-kabel. Hans eget 18Gbps-kabel (vist nok et HDFury) virkede fint.

Som nævnt anbefales mærket specifikt i manualen til scaleren, så jeg tror nok det skal gå.

Redigeret af Naiera - 16-Maj-2022 kl. 16:15
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2022 kl. 16:36
Kablet virker
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2022 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg blev rådet til ikke at bruge et 2.1 48Gbps kabel med min projektor med HDMI 2.0 sammen med Lumagen Radiance Pro


Hvorfor? Var der nogen specifik logisk begrundelse eller var det bare mere en holdning til et kabel de kendte og gerne ville anbefale? ...Umidelbart giver det mig bekendt absolut ingen logisk eller rationel mening at man ikke skulle kunne bruge et HDMI 2.1 kabel til HDMI 2.0 udstyr - eneste forskel burde vel være om man er fri for at skifte kablet når man opgraderer enheder eller ej.

I den forbindelse bør jeg vel også lige melde tilbage at jeg for længst har har modtaget mine 2 stk (Jeg tilkøbte lige et ekstra 10 meter PC->Switch ved siden af et 15 meter Switch->Projector - så jeg kunne placere Gamer-PC'en mere optimalt og af vejen, når jeg kører den i stuen for at spille). De to HDMI 2.1 optiske kabler (FIBBR 8K HDMI Fibre Optic Cable, 48 Gbps Ultra High Speed HDMI 2.1 Cable/AOC Support 8K @ 60Hz, 4K @ 120Hz/144Hz HDR eARC Compatible with PS5, Xbox Series X, PC, TV (10 m/32.8 ft) : Amazon.de: Electronics & Photo - virker naturligvis begge fuldstændigt som de skal i min 4K HDMI 2.0 kæde i stuen.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Kablet virker  
Thumbs Up - Men hvis det er optisk, hvorfor skulle det så ikke også gøre det?

Hvor mange mon der laver de transceiver-chips der sidder i den slags optiske HDMI kabler? Mit bud er at der findes 1 max 3 forskellige transceiver-chip-producenter til optiske HDMI kabler og de forskellige optiske kabler således er forskellige OEM versioner baserede på disse chips. Er det et optisk HDMI 2.1 kabel er der sandsynligvis endnu kun én transceiver-chip producent, da disse kabler fra forskellige mærker først er dukket op for nyligt på omtrent samme tidspunkt.



Redigeret af TBC1 - 02-Juni-2022 kl. 22:53
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2022 kl. 23:09
Dit spørgsmål blev besvaret i første indlæg på denne side.

Jeg installerede kablet i kabelbakken forleden, og det klarede strabadserne, så nu mangler jeg bare at få hjælp til kalibrering af den nye scaler

Redigeret af Naiera - 03-Juni-2022 kl. 03:52
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2022 kl. 01:40
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Dit spørgsmål blev besvaret i første indlæg på denne side.

Ok, så én installatør havde dårlig erfaring med ét kabel [der vel var defekt?] hos én kunde - Det læste jeg godt, men det lød i mine ører ikke som nogen specifik logisk begrundelse - hverken før eller nu for den sags skyld, hvorfor jeg naturligvis spurgte om der var en egentlig logisk og begrundelse, hvilket jeg så kan forstå der reelt nok ikke er. 

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg installerede kablet i kabelbakken forleden, og det klarede strabadserne, så nu mangler jeg bare at få hjælp til kalibrering af den nye scaler

Thumbs Up - Har også fået mine i kabelbakkerne, da det kun er kablerne der er skiftede er jeg dermed færdig.
God fornøjelse med kalibreringen af den nye scaler Smile

Redigeret af TBC1 - 04-Juni-2022 kl. 01:41
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2022 kl. 02:40
Jeg ved ikke om du ikke har læst det der blev skrevet, eller om du ikke har forstået det, men udover Gordon Frasers erfaring(er) blev det altså også anbefalet af en af dem der udvikler apparaterne hos Lumagen. Det specifikke mærke anbefales desuden i manualen til scaleren.

Det jeg refererer til står heromkring på AVS Forum. Jeg kan ikke umiddelbart finde det indlæg af Jim Petersons der refereres til, men vi har altså erfaring(er) fra installatøren (med den specifikke serie scaler og projektor fra Sony), en anbefaling fra en der udvikler produkterne og en anbefaling af mærket i manualen. Der er ikke nogen der påstår, at man aldrig må bruge 48Gbps-kabler med HDMI 2.0 apparater, men i netop dette tilfælde anbefales det altså, at man holder sig til 18Gbps. Der bliver heller ikke brug for mere hos mig, og kablet er billigere og har en mere idéel længde, så der er altså ingen grund til at gøre andet for mig, i denne situation.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2022 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg ved ikke om du ikke har læst det der blev skrevet, eller om du ikke har forstået det, men udover Gordon Frasers erfaring(er) blev det altså også anbefalet af en af dem der udvikler apparaterne hos Lumagen. Det specifikke mærke anbefales desuden i manualen til scaleren. Det jeg refererer til står heromkring på AVS Forum.


Tak, der var da i det mindste noget der giver logisk og rationel mening man kan forholde sig til, selv om det er en halv vind. For der er der i det mindste en der påtaler eventuelle edge range problemer ved 48 gbps i forbindelse med AKTIVE HDMI kabler. Bemærk: Aktive kabler er normalt og primært forstået som kobberbaserede kabler med aktive kredsløb. Optiske kabler er naturligvis også aktive og highest-end iblandt aktive kabler, men man plejer for differentieringen at kalde dem for optiske kabler. Jeg ville også selv være svært nervøs ved et aktivt kobberbaseret kabel ved store længder og høje båndbredder som f.eks. 48 Gbps hvor edge rate og betingelserne for signaldefinitionen, hvor signalet identificeres som skiftende fra en logisk tilstand til en anden [1 i stedet for 0 og vice versa] jo udfordres af alle de kendte udfordringer der er for et højfrekvent elektrisk signal over det lange træk i kobber - Det gælder jo også selv for aktivt forstærkede kobberkabler og så udfordres edge range jo naturligvis også betragteligt. [da en kæde fortsat aldrig er stærkere end sit svageste led]. Men der er jo ingen grund til at være nervøs for det i forbindelse med et lysbaseret optisk kabel hvor signalet ikke på samme måde plages af dæmpning og interferens der gør det sværere præcist at udlæse "edge'ene" om man vil, for de strømniveauer der repræsenterer de to forskellige logiske tilstande [0 og 1]. Edge range omhandler grundlæggende de stignings- og faldtider, der kræves for et signal kan identificeres at have skiftet mellem to spændingsniveauer der er definerende for skiftet af den logiske tilstand - og så bliver det jo både indlysende og klart hvorfor det, især ved høje frekvenser og større længder vil udfordres i et klassisk kobberkabel. Men der er der jo ikke de samme elektriske signaludfordringer igennem et optisk kabel. Der er det selve IC kredsløbene der signalbehandler der skal være i orden, fuldstændigt som det også gælder i afspillere, scalere, displays mv der skal behandle højfrekvente digitale signaler - og de der IC transciever-kredsløb er der formentligt ikke mange forskellige producenter af, hvorfor de mange forskellige kablermærker formentligt er at regne som OEM versioner af samme sag. 

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er ikke nogen der påstår, at man aldrig må bruge 48Gbps-kabler med HDMI 2.0 apparater, men i netop dette tilfælde anbefales det altså, at man holder sig til 18Gbps. Der bliver heller ikke brug for mere hos mig, og kablet er billigere og har en mere idéel længde, så der er altså ingen grund til at gøre andet for mig, i denne situation.

Det handler på INGEN måde om at være "efter" dig, det handler ene og alene om at jeg gør mig efterlysninger for at komme til forståelse af hvad snakken dog skulle kunne handle om og om der var noget viden jeg ikke var bekendt men ønskede mig at forstå (og der findes jo meget viden man ikke kender - men man finder jo ikke nyt med mindre man spørger eller ligefrem foræres), Men nu tror jeg jeg har fundet svar. Der er jo forskel på at anbefale noget man er tryg ved og har gode erfaringer med. Det er ikke det samme som at andet ikke virker. Hvis man anbefaler NeoPhos All in One til opvaskemaskinen betyder det jo ikke at hverken Fairy Platinum, Finish Powerball eller Coop Power tabs (som Bolius har kåret som de bedste) ikke virker. Og klart edge range vil kunne udfordres markant over lange træk i kobberkabler, jo højere frekvenser man tager i brug - Men nu skal man jo vel også tage dem i brug til at starte med før det går en og bliver et problem, med mindre kredsløbende ligefrem oversampler mindre frekvenser?

Jeg er glad på dine vegne at du har fået det til at spille - det er slet ikke det som det handlede om, det handlede om at jeg stødte på oplysninger som ikke gav logisk og rationel mening og derfor tilspurgte begrundelserne for at kunne forstå og måske lære noget nyt.

Redigeret af TBC1 - 04-Juni-2022 kl. 16:14
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2022 kl. 17:04
Det er ikke en halv vind når det anbefales af udviklerne og at erfaringer fra den virkelige verden bakker det op.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2022 kl. 17:20
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2022 kl. 17:32
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2022 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er ikke en halv vind når det anbefales af udviklerne og at erfaringer fra den virkelige verden bakker det op.

Slap nu af, jeg har skrevet at jeg ikke er ude efter dit valg, men var specifikt videnssøgende i forbindelse med at der blev rejst nogle insinueringer der ikke gav nogen videre teknisk eller rationel mening i forhold til optiske kabler, mens det netop i den grad gør det i forhold til aktive kabler. Til gengæld giver det FULDT UD god mening at du køber et kabel som dem der har lavet din scaler i forvejen har positive erfaringer med og dermed anbefaler og at du dermed køber dette.

Det jeg havde i tanke som en halv vind, var hvad angår snakken om optiske kabler henvisningen til at en debattør skriver "I believe" om "ACTIVE 48GHz cables" [næppe optiske] og tillige tilføjer "Someone else may remember better". Det var netop også det jeg forholdte mig til i ovenstående post.

Anbefalingen du har fulgt var for sin part modsat IKKE en halv vind, men det var så også blot en anbefaling, hvilket er noget helt andet og ikke siger noget generelt om andre kabler end lige de 2 der indgik i det beskrevne tilfælde (hvor af det ene meget sandsynligt kan have været defekt) og nok mest af alt siger lidt om det der anbefales - og det var således også HELT FORNUFTIGT og HELT RATIONELT af dig at følge anbefalingen - Så far med fred, vær glad
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Der er jo forskel på at anbefale noget man er tryg ved og har gode erfaringer med. Det er ikke det samme som at andet ikke virker. Hvis man anbefaler NeoPhos All in One til opvaskemaskinen betyder det jo ikke at hverken Fairy Platinum, Finish Powerball eller Coop Power tabs (som Bolius har kåret som de bedste) ikke virker. 

https://taenk.dk/test/opvasketabs-og-gel/coop-udgaaet-power-tabs Tongue
LOL For the win! NukePartyBeer  LOLLOLLOL



Redigeret af TBC1 - 05-Juni-2022 kl. 20:09
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu