recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPhone oplader til strøm om natten?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

iPhone oplader til strøm om natten?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2018 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Tak for jeres svar alle sammen. Jeg kan ligesom fornemme at folks holdning er meget afslappet til det, med en lader i en stikkontakt. 

Men hvad nu hvis telefonen sidder og lader samtidig? 

Og hvorfor hører man så, så meget om, at man frarådes at oplade sin telefon om natten mens man sover, men de fraråder ikke at man slukker sit tv, sin mikroovn osv.? Er det måske fordi, at opladerne til telefonen er mindre og billigere og mere usikre? Apple skiftede jo nogle ladere for nogle år siden, da de indrømmede at der var stor fare for selvantændelse?
Der er større nyhedsværdi i en historie om en enkelt telefon på den anden side af jorden som har skabt en brand, end de 14 dødsbrande her hjemme i Danmark i perioden 2002-2009 hvor TV/radio var skylden.
Nu har jeg desvære ikke kunne finde nogle nyere statistiker omkring elbrande end den fra 2009, men hvis jeg ikke tager meget fejl, så er der sikkert endnu ikke været nogle dødsbrande her hjemme i Danmark pga. en telefonoplader, endnu.

Men derfor kan man jo godt tænke sig lidt om.
Sørg for at DC-adaptoren (den som andre kalder lader) sidder et sted hvor der er luft omkring den, så den kan komme af med varmen, og lad være med at ligge telefonen på noget brandbart såsom en avis eller ligende.
Og så hold dig fra billige Kina-adaptore.
Mvh Jesper
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 10:32
Som andre skriver er der næppe den store brandrisiko. 
Jeg ville dog ikke lade over natten over, da 5-6 timers opladning på et fuldt batteri er skadeligt for batteriet.....
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Som andre skriver er der næppe den store brandrisiko. 
Jeg ville dog ikke lade over natten over, da 5-6 timers opladning på et fuldt batteri er skadeligt for batteriet.....

Nej det er ikke skadeligt.

Der er ladekredsløb som slår fra når fuldt opladet

Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:


Nej det er ikke skadeligt.

Der er ladekredsløb som slår fra når fuldt opladet

I en Iphone lader? 
 Jeg har på det seneste hørt påstanden et par gange, men aldrig set dokumentation?

Hvis man gerne vil passe på sit batteri skal man i øvrigt ikke lade til mere end ca. 80% (og ikke aflade til under 20%)
Til top
OleA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 658
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OleA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 16:26
Jeg kender en, som absolut ikke vil oplade om natten, pga. brandfaren.
Samtidig ryger han 20 cigaretter dagligt. WackoWacko
Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:


Nej det er ikke skadeligt.

Der er ladekredsløb som slår fra når fuldt opladet

I en Iphone lader? 
 Jeg har på det seneste hørt påstanden et par gange, men aldrig set dokumentation?

Hvis man gerne vil passe på sit batteri skal man i øvrigt ikke lade til mere end ca. 80% (og ikke aflade til under 20%)

Ladekredsløbet sidder i telefonen så derfor kan alle usb ladere bruges 
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:


Nej det er ikke skadeligt.

Der er ladekredsløb som slår fra når fuldt opladet

I en Iphone lader? 
 Jeg har på det seneste hørt påstanden et par gange, men aldrig set dokumentation?
Nej, det er telefonen der styrer opladningen og stopper den, når batteriet er opladet.
Man kan jo bruge alle USB ladere til alle mobiler.



Redigeret af quarkir - 03-Juli-2018 kl. 16:34
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2018 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Nej, det er telefonen der styrer opladningen og stopper den, når batteriet er opladet.
Man kan jo bruge alle USB ladere til alle mobiler.

Har du set dokumentation på dette? 
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2018 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Nej, det er telefonen der styrer opladningen og stopper den, når batteriet er opladet.
Man kan jo bruge alle USB ladere til alle mobiler.

Har du set dokumentation på dette? 
Jeg oplever det i praksis med både iPhone og iPad.
Hvis opladningen ikke stoppede, ville batteriet blive ødelagt.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2018 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Nej, det er telefonen der styrer opladningen og stopper den, når batteriet er opladet.
Man kan jo bruge alle USB ladere til alle mobiler.

Har du set dokumentation på dette? 
LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL
Stol nu bare på at det passer, at det er telefonens ladekredsløb der styre ladningen af telefonens batteri.Wink

Mvh Jesper
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2018 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Nej, det er telefonen der styrer opladningen og stopper den, når batteriet er opladet.
Man kan jo bruge alle USB ladere til alle mobiler.

Har du set dokumentation på dette? 

Det har jeg.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2018 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Nej, det er telefonen der styrer opladningen og stopper den, når batteriet er opladet.
Man kan jo bruge alle USB ladere til alle mobiler.

Har du set dokumentation på dette? 

Det er fakta.
Et lithium batteri skal oplades med en konstant strøm (som er afhænig af capaciteten) indtil spændigen på batteriet når 4.35V, derefter holdes ladespændingen konstant og opladningen bliver stoppet når ladestrømmen er faldet til ca. capaciteten /10.

Opladningen bliver ikke startet igen før spændingen er faldet hvilket ikke vil ske da telefonen bliver forsynet af netadaptern (laderen) så længe den er forbundet.

Opladningen bliver først startet igen hvis netadapteren fjernes, batteriet er blevet afladet en smule og netadapteren forbindes igen.

Ladekredsløbet inkluderer en watchdog så hvis SW'n crasher så vil opladningen blivet stoppet.


Redigeret af Henrik_45 - 06-Juli-2018 kl. 14:32
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu