recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Excel-hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Excel-hjælp

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Excel-hjælp
    Sendt: 02-Juli-2018 kl. 19:05
Hej Recorder

Er der en Excelbruger der kan hjælpe mig med nedenstående problemstilling?

Jeg har brug for at en celle sammenholder indholdet med en anden celle og returnerer et LOPSLAG funktion såfremt udsagnet er korrekt:

=HVIS(ELLER(B2="Alle";B2="JAN");LOPSLAG(A2;Udgifter!A2:D21;4;FALSK);"0")

Formlen siger, at celle B2 skal indeholde teksten "Alle" eller "JAN" hvorefter den skal lave et LOPSLAG i området A2:D21 - hvis ikke celle B2 indeholder teksten skal den returnere et 0.

Det virker sådan set fint nok men jeg har brug for at B2 blot skal indeholde delelementet JAN (så den også givet et sandt resultat hvis der eksempelvis stod "januar","jan,feb,mar" osv.). Med andre ord skal den søge i hele cellen og er de tre sammenhængende bogstager "JAN" repræsenteret er betingelsen opfyldt.

Jeg kan ikke greje hvordan jeg får den til det - er der nogle der kan hjælpe?

//Christian


Redigeret af Samsung_M - 02-Juli-2018 kl. 19:06
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2018 kl. 19:19
hej

Hvis du skal søge i en celle på kombinationen “jan” så skal du lave et såkaldt wildcard.

Skriv: “*jan*” så leder den efter en tekststreng hvor der både kan være bogstaver før og efter jan

Håber det hjælper
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2018 kl. 19:25
Hej thomnico

Tak for dit input.

Det er muligt at jeg benytter det forkert men ændrer jeg min formel til:

=HVIS(ELLER(B2="Alle";B2="*Jan*");LOPSLAG(A2;Udgifter!A2:D21;4;FALSK);"0")

Returnerer den et "0" på alt andet end B2=Alle..

Skal det indsættes anderledes end det jeg gør?

//Christian
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2018 kl. 20:19
for helved... nu er jeg jo bare NØD til at finde en løsning, over på PC'en...Wink
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2018 kl. 20:39
Jeg testede den lige af og det er ikke wildcard der er noget problem med, men jeg tror det er din logiske test i din "hvis"formel den er gal med. Jeg prøvede for sjov en alm vlookup (bruger engelsk) med et wildcard og det fungerede fint.

VLOOKUP("*jan*";H3:I3;2;FALSE)

lidt google fortæller mig at Hvis funktionen ikke kan bruge Wildcard, men det kan vlookup

Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2018 kl. 21:43
Så faldt den på plads, sikkert en alt for lang og helt umulig formel der findes andre langt bedre løsninger på, men det virker :-)

=IFERROR(HLOOKUP(IF(COUNTIF(B3;"*jan*");"jan";IF(COUNTIF(B3;"*alle*");"alle";0));G3:I4;2;FALSE);0)

Jeg fandt ud af at man kunne omgå det at man ikke kan bruge wildcards direkte i IF(hvis) formler ved at bruge countif (tælhvis). Men kort så er iferror formlen der til at returnere 0 værdi hvis ikke nogle af de 2 betingelser er opfyldt. Hlookup (Lopslag) er for at slå værdi "jan" eller "alle" op. Jeg har markeret de værdier med FED du skal ændre så det passer til din case

B3 skal være den celle du vil undersøge din hypotese på 
G3:I4 skal være den range du vil lave dit opslag på 
2 er den række du vil lede efterværdien i dit opslag

håber det virker

Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 21:28
Hej thomnico

Tusinde tak for din store hjælp!

Jeg ender nok med at bruge en afart af dit forslag:

=(HVIS.FEJL(HVIS(TÆL.HVIS(B4;"*jan*");LOPSLAG(A4;A11:D30;4;FALSK);0);0))
og
=(HVIS.FEJL(HVIS(TÆL.HVIS(B4;"*alle*");LOPSLAG(A4;A11:D30;4;FALSK);0);0))

Dette, da jeg bliver nødt til at lave et opslag mod en anden celle (A4) - det er her min værdi skal søges i LOPSLAGET (altså opfylder celle B4 kriteriet "jan" eller "alle" skal der laves et LOPSLAG med værdien fra celle A4 i celleområdet A11:D30).

Formlerne virker perfekt hver for sig - jeg kan bare ikke greje hvordan jeg får dem samlet i én formel??

Må jeg bede om din hjælp en sidste gang?

På forhånd 1000 tak!

//Christian
Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 23:38
Så var den der!

=HVIS(ELLER(HVIS(TÆL.HVIS(B4;"*jan*");LOPSLAG(A4;A11:D30;4;FALSK);0);HVIS(TÆL.HVIS(B4;"*alle*");LOPSLAG(A4;A11:D30;4;FALSK);0));LOPSLAG(A4;A11:D30;4;FALSK);0)

Meget uelegant men det virker!

//Christian
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2018 kl. 10:51
det kan det nogle gange være, men jeg tror faktisk du vil kunne bruge min formal og blot ændre der hvor jeg angiver “jan” og “alle” som output, til den celle du har værdien du skal slå op i (A4)

Godt det virkede
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2018 kl. 10:55
isnumber(find/search) giver sand/falsk og er case sensitive/-insensitive afhængig af om du bruger find eller search.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2018 kl. 11:16
Lidt mere elegant udgave: (kun delvist testet - kræver måske rettelser i småtingsafdelingen)

=IF(COUNT(SEARCH({"jan";"alle"};B2));VLOOKUP(A2;Udgifter!A2:D21;4;False);0)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu