recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI surround output via optisk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDMI surround output via optisk

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI surround output via optisk
    Sendt: 17-Juli-2018 kl. 12:57
Hej alle

Jeg har en ældre AV reciever uden HDMI input, og jeg kan ikke få mit Samsung F8005 TV til at lave surround output over optisk når jeg har min Chromecast 2 sat til HDMI.
Kan det godt passe den ikke vil det?

Til TV'ets egne apps eller kanaler fungerer surround fint. 

Kan løsningen være en HDMI extractor - vil det virke?

Jeg er egentlig glad for min reciever, så det ville være lidt ærgerligt at skulle ud og købe en ny af den grund..

På forhånd mange tak!
/Mathias


Redigeret af baggadap - 17-Juli-2018 kl. 12:58
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 14:39

 Det er helt normalt, det er ikke alle TVer der kan videresende Multikanal lyd fra externe enheder, der er ikke noget at gøre med det der køres med.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Kan løsningen være en HDMI extractor - vil det virke

Ja og Ja
Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 15:31
Super -jeg har også fået det bekræftet hos Samsung: HDMI lyd bliver altid konverteret til stereo.

Kan jeg så bare sætte sådan en fætter her til ARC porten på mit TV?


Redigeret af baggadap - 17-Juli-2018 kl. 15:32
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 16:15

 Det er nødvendigt at lyd sendes seperat til Reciver, men der kommer ikke multikanal lyd ud på HDMI fra en extern enhed, det vil kun være stereo.
Har samme problem, så derfor er der seperat lyd til Reciver fra diverse enheder, det virker ikke fra ARC.


Redigeret af Radiomanden - 17-Juli-2018 kl. 16:20
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 16:22
Bare lige som sidebemærkning, der er idag flere og flere tv der understøtter 5.1 Dolby og dts via optisk fra hdmi tilsluttede enheder. 

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Super -jeg har også fået det bekræftet hos Samsung: HDMI lyd bliver altid konverteret til stereo.

Kan jeg så bare sætte sådan en fætter her til ARC porten på mit TV?
Den skal sættes imellem Chromecast og den HDMI input port på TV du ønsker at bruge. 
Det kan godt være den HDMI input port der har ARC, men det har intet med ARC at gøre. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Hej alle

Jeg har en ældre AV reciever uden HDMI input, og jeg kan ikke få mit Samsung F8005 TV til at lave surround output over optisk når jeg har min Chromecast 2 sat til HDMI.
Kan det godt passe den ikke vil det?
Hvad har du ellers tilsluttet dit tv og køre du også Netflix eller?
Er det kun CC der ikke vil surround?
Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 21:24
Tak for svar alle sammen. Det er da helt utroligt, at ARC-porten ikke returnerer den bitstream den får ind - det troede jeg var hele idéen med ARC..
@FLarsen - jeg har kun CC sat til HDMI, men har forsøgt andre enheder også for at teste. Jeg kører Netflix og Plex gennem TV'ets apps, og her virker DD 5.1.
Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 21:28
En anden ting der selvfølgelig bør overvejes - ny SR reciever. Min Marantz SR4600 er rigtig god synes jeg, og jeg kommer ikke til at have mere end 5.1 setup foreløbig. 
På den anden side kan man jo få recievere til 2.000,- kr i dag med en masse flere funktioner - men vil de give lige så god lyd som den gamle?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 21:34
Jeg har en kollega som har prøvet 2 forskellige HDMI audio extractors, men ingen af dem kunne give 5.1 lyd over optisk fra Chromecast.
De skulle ellers virke ved at simulere en 6 kanals enhed og så få Chromcasten til at levere flerkanals lyden.

Måske er det EDID til informationen omkring multikanal fra HDMI extractoren, som er problemet


Redigeret af Cyberguyen - 17-Juli-2018 kl. 21:34
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu