recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd til nyt surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd til nyt surround

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Leo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Januar-2015
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Råd til nyt surround
    Sendt: 22-Juli-2018 kl. 23:15
Hej alle sammen,

Søger lidt hjælp vedr. nyt entry level 5.1 surround system. 
Budgettet ligger på +/- 27.000,- DKK eksl. surround forstærker. 
Jeg tænker at det ville være fedt med et par gulvhøjtalere, som kan give lidt liv i Gary Moore's guitar :)

Har i nogen gode forslag?
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2018 kl. 08:14
Lyder spændende! Thumbs Up

Hvilken forstærker vil du bruge?

Har tit set svar på denne slags tråd som råder folk til at starte med et par gode front højtalere og så senere tilføje de andre.
En gradvis udvikling af systemet som gør budgettet nemmere og sørger for at man i mindre grad får upgrade-itis.

Det er helt afhængigt af hvor meget du vil gå op i det og hvad dine forventninger er.

Højtalere er også ret subjektivt, så det er selvfølgelig bedst at komme ud at høre dem eller sørge for at der er retur-ret.

Når alt dette er sagt har jeg hørt meget godt om Klipsch, Dynaudio, MK og Arendal, bare så du har et sted at starte.

Jeg har selv et Dali Mentor 5.1.4 system som jeg er meget glad for, men de er ikke i produktion længere.

Til top
Leo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Januar-2015
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2018 kl. 08:39
Jeg har ikke sat mig på en forstærker endnu. Som jeg har kunne forstå i min søgen på mit første setup, så kan visse højtalere bedre med visse forstærkere.

Jeg ville blive glad for hvis jeg kunne slippe af sted med en 5-7k på en forstærker, som kan trække de anbefalet højtalere. Jeg har bl.a. kigget på Denon X3400H. Det er fedt med indbygget multiroom, så køkkenet kan komme med på sigt. Derudover kommer 4K TV helt sikkert til at spille en rolle i tv stuen, samt gode tilslutnings muligheder både for Nvidia Shield og andre diverse konsoller.

Jeg ved dog ikke helt nok om spænding, ohm etc til at gennemskue, hvorvidt om forstærkeren er stærk nok til at kunne trække et højtalere sæt i den prisklasse.


Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2018 kl. 12:08
Det er rigtigt nok, nogle forstærkere er bedre sammen med nogle højtalere end andre.

Er selv glad for Denon'en, har selv haft en før jeg skulle opgradere til noget med flere kanaler (som også blev en Denon Wink ).

Medmindre du får fat i noget meget eksotisk skal du ikke bekymre dig om hvorvidt forstærkeren kan klare det, det er meget sjældent et problem.

Men for at folk bedre kan hjælpe og måske komme med konkrete bud kan det være du skal udpensle dine ønsker og behov lidt mere.

Er det mest til film, gaming eller musik?
Hvor stort er rummet?
Har du brug for Atmos og lignende?
Vil du overveje at købe brugt?
Til top
Leo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Januar-2015
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2018 kl. 15:22
Primært film, men der vil helt sikkert blive spillet musik. Alle genre, men meget blues og rock.
Rummet er 20 m2 (5m*4m). Jeg sigter dog efter noget som gerne må holde nogle år og evt. større stue.
Nej, 5.1 er helt fint.
Overhovedet ikke noget problem. Køber gerne brugt.


Redigeret af Leo - 23-Juli-2018 kl. 15:23
Til top
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gromit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2018 kl. 16:09
Som andre har nævnt, så er valget af et 5.1 højttaler set-up yderst, yderst subjektivt ift. personlige præferencer, behov, budget, rumstørrelse, og ikke mindst LYDEN af selve højttalerne i samspil med en A/V receiver...

Personligt, har jeg netop købt en SONY STR-DN1080 receiver samt Monitor Audio Bronze 6, 5.1 set-up (købt i England) - og det lyder bare hamrende godt! Smile

Det er helt fint, at oprette en tråd, og lade sig inspirere af andre brugere... men DU SKAL SELV UD OG LYTTE... og gøre dig din egne oplevelser, indtryk og ikke lade dig påvirke - upåagtet, hvad brugerne herinde måtte skrive.

God jagt. Smile


Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2018 kl. 10:08
Det kan være super svært med at "prøvekøre" højtalere, da man ikke altid har mulighed for at tage dem med hjem og stille dem op i egen stue.

Hvis man bare dalrer ned i den lokale Hi-Fi Klubben for at høre på de forskellige højtalere skal man være opmærksom på at man ikke rigtig kan styre omstændighederne.
Rummet er anerledes, udstyret kan være indstillet forskelligt og den mindste detalje kan betyde at lyden opleves bedre eller ringere.

I en perfekt verden skulle man jo selvfølgelig prøve en hel masse forskellige sammensætninger i eget rum, men realistisk set må de fleste nok klare sig med mindre.

Jeg syntes godt man kan bruge anmeldelser (og bruger-anmeldelser), men kun til at indsnævre feltet, ikke afgøre valget.

Når alt dette er nævnt må jeg sige at jeg sjældent har hørt decideret dårlige højtalere i den pris-klasse, bare nogle som er bedre end andre, specielt hvis man ikke lader sig forføre af branding og design.
Til top
Leo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Januar-2015
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2018 kl. 10:29
@Gromit

Jeg forstår hvad du siger, men der må også være nogle højtalere som spiller bedre end andre. Jeg har både været hos System Audio, Hi fi Klubben og et par lokale butikker. Problemet er som regel at jeg ikke kan få lov til at teste præcis det system jeg har udsigt til og derfor kan det jo være det samme.

F.eks. har jeg hørt at B&W skulle spille bedre til Rock og tungere musik, hvorimod Dali lå bedre til Pop. Det er nogle af disse fif/myter, hvor jeg tænker at i ligger inde med svarene - det er jo trods alt et forum som handler om det samme Wink

@Wish

Præcis, jeg søger blot en retningslinje eller et par gode fif. Uanset hvad jeg bliver anbefalet herinde, så vil jeg gå ned og lytte til dem først.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2018 kl. 10:55
Okay, et fif:

B&W højttalere er notorisk svære at trække for en forstærker. Vælger du B&W skal du ofre langt mere på effektforstærker, end du er villig til i dag. Af “klubbens” sortiment ville jeg klart gå efter Dali.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2018 kl. 18:52
afhængig af system, så kan det meget vel tænkes der kommer lidt prisændringer på nogle producenter jvf den her artikel https://www.computerworld.dk/art/244142/vestager-fortsaetter-boederegn-nu-staar-fire-elektronikproducenter-for-skud


Det er måske værd at kigge lidt på.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2018 kl. 19:02
Med det du siger ville mine tanker være:

B&w - deres kantløse mellemtone i CM serien eller 800 serien er sprød og knastør. Specielt mandestemme men også vokaler med lidt hæshed som Tina Dickow får en detaljer og kant som få producenter mestrer. Det samme gælder el-guitar hvor små detaljer når fingrer kører mellem akkorder og solo lyder bare federe. Det samme med elektronisk som trentemøller.
Nok derfor at Rock og elektronisk klæder dem.

Dali - varme og lækker til jazz, Nora Jones osv. De farver men på en dejlig måde. Alt blødt og dejligt musik lyder bedre end B&W.

En sjov koncert hvor fordele fra begge kommer til udtryk er JOhn Mayer på Blu Ray.. den første del er akustisk og klart bedst på Dali. Den anden del mere rocket og bedst på B&w

Begge skal have en god forstærker. Og surround vil jeg gå efter toppen fra Denon brugt hvis du kan leve uden atmos osv.
Nad har deres Master serie men effekten koster stadig en del..
Til top
Kim S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2018 kl. 16:46
Mit setup er en Yamaha a2050, 2 monitor audio 6 silver front, silver 250 front højtaler og monitor audio silver FX baghøjtalere.


Spiller super godt og der er rigeligt bas, for mig, i de 2 fronter.

Alt købt i Tapeconnection.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu