recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billige IPhone X på DBA?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Billige IPhone X på DBA?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

ok Slumbert, men så er mit bedste råd jo blot at undgå at købe den slags varer i udlandet :)

Det var lige præcist min hensigt at læsere skulle komme frem til det

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2018 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Nej, med en mobil er man ikke dækket ind, bare man får en bon eller kvittering.
Hvis en mobil er købt via månedlig betaling, og den ikke længere betales, så kan/vil mobilselskabet lukke for brugen af telefonen. Man står så med en ret dyr mursten.

100% nonsens.
Når du køber en mobil på afbetaling/rentefrit betaler et finansieringsselskab mobilselskabet pengene for telefonen. Der er IKKE pant i mobiltelefonen!!!

Dette emne dukker op ca hver 6. måned, og hver eneste gang er der "nogen der kender en der har fået låst en telefon". Fakta er, at det sker IKKE.

Det er selvfølgelig en tåbelig måde at skaffe penge i en fart på, men personen der overtager den købte telefon risikerer ikke noget.

Jeg arbejdede et sted hvor en ung pige havde købt en iPhone. hun var 12-13 år, havde købt den på DBA og mødtes med sælger face2face. 2 dage senere var telefonen lukket ned. DEn avr købt på afbetaling hos TDC. Jeg kontaktede TDC, som oplyste at telefonen ikke kom til at virke før den var betalt. Så fakta er at det er sket. Det er Ca. 5 år siden og jeg ved ikke om sådan noget stadig sker.

Du ser i øvrigt det samme med telefoner stjålet i Europa og solgt i videre i andre lande. De bliver spærret, men virker stadig i andre verdensdele. Når man så har været på ferie og kommer hjem med sin nye billige iPhone, så virker den pludselig ikke længere.


Det er fra dengang hvor det var mobilselskaberne selv der stod for finansiering. Det sker IKKE mere. 
Køber man en brugt telefon i udlandet, kan jeg kun grine af folks dumhed.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2058
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2018 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Man kan også blive for paranoid og isåfald bør man bare slet ikke købe noget brugt men udelukkende købe nyt i officielle butikker

...... det kan også være en tidligere firma effekt der heller ikke kan skaffes original kvittering på.....
Men den holder ikke! Hvis du overtager udstyr fra din arbejdsgiver, der har en værdi - og det har det jo, hvis du videresælger det - så skal arbejdsgiver foretage et formelt salg, hvilket omfatter en faktura OG SIKKERT NOGET MOMS. Hvis du har fået det foræret eller billigere end den faktiske værdi, skal du beskattes af forskellen.
Derfor er forklaringen om, at det er udstyr overtaget fra arbejdsgiver ofte tegn på, at der snydes på vægten. Jeg siger ikke, at det svarer til hælervare, men særligt med nye/demo varer skal man være stærkt opmærksom på, at der snydes! Det kan en lidt for smart måde at udbetale løn, hvor skat og momsregler omgås. 

Så accepter ikke den forklaring!

Det er simpelthen noget sludder
Jeg har selv ansvar for alle computer og mobiler i en stor global virksomhed - og det er fuldt ud tilladt at forære medarbejdere udstyr der er afskrevet til nul i virksomhedens regnskab og alligevel skal dekomissioneres - og en meget normal praksis mange steder at medarbejdere kan "arve" sådant udstyr når de får nyt udstyr efter den normale afskrivnings og refresh periode. Det kræver ikke nogen formel form for salg eller dokumentation overhovedet. Det gør det kun hvis udstyret stadig er registreret med en værdi i inventar regnskabet. ...  

Det siger sig selv at hvis man tilbydes næsten fabriks nyt udstyr så holder denne forklaring måske ikke, men for en laptop eller mobil der er 3 år gammelt så er det ikke noget problem.

SKAT er vist ikke enig med dig i det!
"Overdragelse af computeren til eje
Det er en betingelse, at computeren og tilbehøret skal være stillet til rådighed af arbejdsgiveren. Overdrages det til eje, er arbejdstageren skattepligtig af udstyrets markedspris.

Køber arbejdstageren udstyret til udstyrets markedspris på overdragelsestidspunktet, har salget derimod ingen skattemæssige konsekvenser for den ansatte.

Beholder en medarbejder eksempelvis en computer fra en arbejdsgiver, fordi arbejdsgiveren anskaffer sig nyt udstyr, udløser det almindelig beskatning hos medarbejderen af personalegoderne til markedsværdien af godet på overdragelsestidspunktet."

Husk at den regnskabsmæssige scrapværdi og markedsværdien ikke er det samme, så det kan være, at I skal til at ændre praksis, når I "forærer" udstyr til medarbejderne!

Nå, men jeg er egentlig enig med dig i din pointe, at der primært er et problem, når det er nyt/nyere udstyr, men min påstand er ikke sludder, og det burde både virksomheder, medarbejdere og købere på DBA være opmærksom på - virksomheder skal ikke "forære" udstyr til medarbejdere som en "bonus" for, at medarbejderen kan sælge det på DBA.


Redigeret af miri - 03-August-2018 kl. 09:43
miri
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2018 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

 
virksomheder skal ikke "forære" udstyr til medarbejdere som en "bonus" for, at medarbejderen kan sælge det på DBA.

Nu er det jo ikke fordi udstyr foræres til medarbejdere som en bonus for at sælge på DBA - der er simpelthen tale om at medarbejdere kan have adgang til en ikke aflåst elektronik container med gammelt elektronikskrot der er smidt ud. Det har efter min bedste vurdering hverken en scrapværdi (aktivet er skrevet ud af regnskabet efter det er dekomissioneret) og ingen markedsværdi som jeg er bekendt med.

Jeg vil tillade mig at tolke Skats pasus om dette som omhandlende aktiver der stadig er aktive i regnskabet med minimum en scrap værdi.  

men ellers tak for linket til skat :)

http://revsbaek-revision.dk/naar-virksomhedens-computer-bliver-privat/

"Hvad så hvis man smider det ud? Ja, så er der jo ikke tale om et salg og heller ikke noget at betale skat af"


Redigeret af spawn - 03-August-2018 kl. 16:51
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu