recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Modtage DAB på Alm forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Modtage DAB på Alm forstærker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Modtage DAB på Alm forstærker
    Sendt: 01-August-2018 kl. 23:52
hej, hvad er bedste og nemmeste bud på en løsning på at modtage DAB radio på en forstærker der ikke har DAB 

Håber I kan hjælpe :-)
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 05:54
Det er at købe et DAB modul.

Der findes masser i handlen.

Husk det skal være med DAB+

Dette er blot et eksempel.


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 06:19
Da min gamle DAB modtager blev for gammel til at virke (havde ikke DAB+), droppede jeg DAB og gik direkte på en internettadio i stedet.

Hvorfor?
1. Intet antennekabel.
2. Flere radiostationer at vælge imellem.
3. Prisen (lavede mig et hyggeprojekt http://moppe.dk/piradio.html )

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 11:25
Som Klaus skriver, så er en DAB modtager håbløs og gammeldags. Håbløs fordi lyd- og modtagekvaliteten er ringe, og der kun findes få stationer. Gammeldags fordi det er et system som praktisk talt ikke er udbredt. Med en internetradio slipper for en gammeldags antenne, og får i tilgift en bedre lydkvalitet end på DAB, og valgmulighed mellem titusindvis af stationer, inkl. de DAB-kanaler som findes.
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 11:26
tak for svarene. Sådan en lille DAB adapter ser smart ud til formålet
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 11:27
Skal da lige se lidt mere på internetradio som I beskriver. Især hvis der er noget at vinde på lyden :-) tak for det.
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 11:27
Og internetradioer findes også med mulighed for, at gemme faste programmer, så det bare er at trykke P1, P2 o.s.v.

Redigeret af Flippo - 02-August-2018 kl. 11:28
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 11:49
En Chromecast Audio forbundet til din forstærker, er nok den billigste/nemmeste/mest fleksible måde at få Internetradio på.


..og f.eks. denne App:




Redigeret af Deschain - 02-August-2018 kl. 11:58
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 13:03
Jeg synes bare det er nederen at skulle starte på telefonen og så chromecaste eller whatever det kaldes. (der findes også noget som hedder miracasting, ikke?)

Jeg havde muligheden for at købe en Pioneer N-50AE sidste år, og det var en god beslutning. Den koster en mindre formue (i mine øjne) og kan alt muligt andet, men efter software-opdatering starter den på samme input og kanal som da man slukkede den. Det betyder, at den fungerer præcis som en gammeldags radio-tuner, hvilket er præcis sådan jeg gerne vil have det. Som omtalt i en anden tråd, så sætter DR lydkvaliteten på f.eks. TuneIn op efter sommeren. Det glæder jeg mig til.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2018 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg synes bare det er nederen at skulle starte på telefonen og så chromecaste eller whatever det kaldes. (der findes også noget som hedder miracasting, ikke?)

Jeg havde muligheden for at købe en Pioneer N-50AE sidste år, og det var en god beslutning. Den koster en mindre formue (i mine øjne) og kan alt muligt andet, men efter software-opdatering starter den på samme input og kanal som da man slukkede den. Det betyder, at den fungerer præcis som en gammeldags radio-tuner, hvilket er præcis sådan jeg gerne vil have det. Som omtalt i en anden tråd, så sætter DR lydkvaliteten på f.eks. TuneIn op efter sommeren. Det glæder jeg mig til.

Selvfølgelig kan man betale sig i dyre domme fra bedre løsninger, men havde ikke lige opfattelsen af at det var det OP var ude efter Wink

Desuden, kan jeg ikke helt se det store problem i at skulle starte radioen fra en App på telefon/tablet. Med mindre man konstant sidder og skifter station, så er det noget der tager få sekunder af ens liv...

Man kunne også købe en Google Home Mini til omkring 300,-. Så kan man snakke med den og starte radioapp og skifte kanaler helt uden at skulle have fat i telefonen Smile

Hvis man ikke har en smarttelefon/tablet, er sagen selvfølgelig en helt anden..


Redigeret af Deschain - 02-August-2018 kl. 15:01
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu