recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik hjælp til bio indretning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik hjælp til bio indretning

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Viborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Viborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2018 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Du kan dele akustikoptimeringerne op i to dele:
 1. Bas (under ~150hz)
 2. Mellemtone/diskant

De basproblemer du beskriver med, at der er mere bas foran i rummet end hvor du sidder er klassisk og kan i din situation kun løses ved enten at flytte din lytteposition eller flytte højttalerne.
En tredje mulighed er, at få én eller flere subwoofere og placere denne så du har bedst bas i sofaen. Det er bedre med flere billige subs end én dyr.

Mellemtone/diskant ville jeg afvente at gøre noget ved, før du har fået gulvtæppe, møbler osv ind i rummet. Start med basproblemerne.

EDIT: Gulvtæppe, diffusorer og andet dæmpning du hænger op vil ikke fixe basproblemerne.


Men underligt nok syntes jeg egentlig Bass problemer er mest mærkbare ved film. Sad i går og lejede med en masse dolby demo videoer, er der var der som sådan rigeligt med Bass og rungen selvom der ingen sub er endnu. Det krævede bare at volumen stod ret højt.  


Til top
Viborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Viborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2018 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Det kan være at andre også tænker det, så hvis nogen skal sige det højt kan det lige så godt være mig; desuden, at sige tingene som de er skulle være så moderne Wacko

Dit projekt skriger langt væk af "jeg har altid drømt om at få en hjemmebiograf, og nu har jeg et rum til overs så nu skal det være!" Nu ved jeg godt, at du ikke er helt nybegynder, qua din gamle bio-tråd fra 2013. Men, jeg er så én af dem som har den mening, at en "hjemmebio" er andet end blot et dedikeret rum med stort billede og flere end to højttalere. En "hjemmebio" er et ambitiøst og helhjertet forsøg på at skabe samme oplevelse hjemme, som man får i en "rigtig" biograf. Alt andet er i mine øjne blot en over-the-top TV-stue.

Som jeg ser det er dit overvejende problem, at du vil have stort billede og stor lyd i et rum, som er alt for småt. Læg dertil, at du blot er lejer, og derfor (formodentlig) ikke har mulighed for mange af de ting, som er essentielle for en "bio-oplevelse". Her tænker jeg primært på:

1) mørklægning - jeg kan se at du har gardin for vinduet for at lukke lyset ude. Fint ... men dine vægge og loft er kridhvide, så hele rummet vil lyse op som én stor lampe, lige så snart du knalder et billede op på det lærred. Det vil smadre din kontrast og give dig et billede langt under den standard din projektor er i stand til. En rigtig biograf har mørke vægge og lofter som absorberer lyset fra lærredet. Jeg går ud fra, at du ikke kan/må/vil male?

2) akustik - igen er størrelsen din fjende. For eksempel, at placere en højttaler klods op af, og desuden nærmest vinkelret med, en sidevæg er generelt en dårlig idé, da væggen reflekterer lyden, forsinker den nogle milisekunder og blander den med den direkte lyd - hele tiden. I praksis er det som oftest umuligt at undgå, og en vis efterklang er som udgangspunkt intet problem, og desuden noget vi er vant til når vi lytter til musik i stuen. Men musik i stereo fra to højttalere er én ting - multikanal-lyd fra otte-ti højttalere eller flere er noget andet. Her risikerer man let at ødelægge det fine lydmix som en hel hær af lydfolk, lige fra boomeren til Foley-holdet og i sidste ende lydmixeren (som tager al æren og bliver Oscar-nomineret), har brugt måneder på at producere til perfektion.
 
Mange ... ALT for mange, trækker på skuldrene, når det gælder akustik-behandling. Så længe det er højt, lyder det fedt. Jeg er glad for, at du i det mindste er opmærksom på det, men spørgsmålet er hvor langt du er beredt at gå. Har du forresten ikke en bedre halvdel, som skal med på råd??

Du lægger gulvtæppe, hvilket er fint. Desuden har Berdel og Jonas givet gode råd (især Berdel's forslag med terrænbatts ovenpå bjælkerne). Dit eget forslag med "dæmpning/diffusere fra AV-connection" er bedre end ingenting, men hvis du tænker de billige pyramideskumspaneler til 100,- kroner, så afhjælper de blot en meget lille del af problemerne. Det er betydeligt dyrere og mere omfattende at få styr på det, som foregår ml. 30-3000 hz, især bas. Du kan spare penge ved at bruge Rockwool, men du kommer hurtigt af med et par tusinde alligevel, og uanset hvad - det vil alt sammen gøre dit rum endnu mindre, end det er i forvejen.

Har du besluttet dig hvad angår sofa eller stole, samt placering af disse? En sofa op ad bagvæggen ville faktisk virke som basstrap, men vil dog smadre din idé om Atmos, og giver generelt ikke en fed surround-oplevelse. På den anden side ... du behøver jo ikke sidde i den ... Wink Men lige nu virker det som om du har for lidt bas - korrekt? Så du kommer nok ikke udenom at flytte bassen hen til dig (og her tænker jeg på selve lyden, ikke højttaleren som producerer lyden!) ved at investere i en eller flere subs, hvilket du sikkert allerede var klar over.

Uanset hvad du gør på et begrænset budget, så vær indstillet på at det ikke bliver fantastisk. Det bedste du kan håbe på er "betydeligt bedre end det er nu", og sats så på, at din receiver's kalibreringsfunktion kan trylle lidt, så det bliver "godt nok". Der har vi trods alt alle sammen været.


Hellere en ærlig respons med konstruktivt input. Det kan jeg arbejde ud fra.
Men du har ret er det er lidt de tanker jeg har haft omkring det. 
Jeg har altid gerne ville have en fed hjemmebio og savner det fra den tidligere jeg havde (selvom jeg ikke nåede så langt før det hele "forsvandt")
Nu havde jeg muligheden igen, Så gik bare lige så stille i gang for at hvad jeg kunne få ud af det med det rum jeg nu har. 

Mørklægning er ikke noget problem. Det gardin gang der ds vi flyttede ind. Så planen er også at lave det ordentligt.

Hvis det stod til mig havde jeg også malet alle vægge mørke. Men det syntes den bedre halvdel ikke var den bedste idé, og jeg kan også godt se hendes pointe. Det skal jo males hvidt igen når vi flytter. Det kommer til at kræve en del maling tror jeg.

Som udgangspunkt er det mit rum. Hun vil gerne have lidt indflydelse på det, men der har hun efterhånden indset ikke kommer til at ske i ret stort omfang.

Jeg tænker at taget det en etape af gange og ser hvor meget jeg opnår med det. 

Jeg er også opsat på det med tærrenbatts. Dem vil jeg kunne lave selv uden at blive ruineret.
Har kikket på somitus big difussere. De ser samtidig lidt fede ud også.

Mht stole/sofa leder jeg som en gal efter noget giver mening og jeg samtidig kan få op af trappen. Der er jeg rimelig begrænset med pladsen. 
Har kikket på de bio stole de har ved Davidsen eller en 3 personers. Men helt præcist hvad det bliver er slet ikke besluttet endnu.
Jeg vil rykke side position så langt frem som muligt ift. Døren og får at få det bedste ud af et atmos setup. Som du selv siger vil det blive en udfordring hvis jeg stille sofa/stole helt oppe af bag væggen.

Jeg er efterhånden også indstillet på at det ikke bliver et 110% efter folk har tilkendegivet at det på ingen måde er et optimalt rum til mine ambitioner. Men så længe det i sidste ende kan få et
 Smil på mine læber og jeg har fået det bedste ud af rummet syntes jeg også godt jeg om nogen kan værer tilfreds. Så har jeg også gjort med en masse erfaring til når en gang der skal købes hus og jeg forhåbentligt får bedre vilkår til en hjemme bio.


Redigeret af Viborg - 16-August-2018 kl. 19:00
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2018 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Viborg Viborg skrev:

Som udgangspunkt er det mit rum. Hun vil gerne have lidt indflydelse på det, men der har hun efterhånden indset ikke kommer til at ske i ret stort omfang.

Haha, sådan! Thumbs Up Den gode nyhed er, at det faktisk godt kan gå hen og blive lidt pænt.

Oprindeligt skrevet af Viborg Viborg skrev:

Jeg er også opsat på det med tærrenbatts. Dem vil jeg kunne lave selv uden at blive ruineret.
Har kikket på somitus big difussere. De ser samtidig lidt fede ud også.

Hov, hov ... Absorbering og diffusering er to forskellige ting, og det er ikke ligegyldigt hvad man bruger. I dit lille rum tror jeg ikke du har behov for at diffusere lyden, snarere dæmpe efterklangen. Det skal du dog ikke være ked af - du kan lave ret mange DIY-absorbere for det, som en enkelt af de diffusere koster, og du kan beklæde dem med stof i en farve, som konen også kan lide ... bare sig til hende, at det skal være så mørkt som muligt! (den simple måde at male på) Wink

Oprindeligt skrevet af Viborg Viborg skrev:

Har kikket på de bio stole de har ved Davidsen eller en 3 personers.

Hmm, hvordan vil du få plads til en 3-personers sofa midt i et 2,5 meter bredt rum? Selv en 2-pers bliver vel tæt på 2 m bred, og så er der dæleme ikke meget plads at komme frem og tilbage på Confused

Blot en tanke ... er der egentlig plads til de to fronter i hjørnet bag lærredet? Ser nemlig ikke ud til at lærredet vil skærme dem af nævneværdigt og måske kunne det afhjælpe dit bas-problem?
Til det rum havde jeg i øvrigt nok valgt et lydtransparent lærred, men ... nu har du det du har.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2018 kl. 22:55
Mørk farve på vægge og let dæmpning af refleksioner kan klares med to kæmpe gardiner af noget meget, meget tykt og tungt stof. Et gardin i hver side.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2018 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Mørk farve på vægge og let dæmpning af refleksioner kan klares med to kæmpe gardiner af noget meget, meget tykt og tungt stof. Et gardin i hver side.....

Klaus
Stof dæmper ikke specielt dybt (selvom det er tykt) så det vil give en skæv dæmpning i rummet. Bas og mellemtone vil være ude af kontrol og al diskant er dæmpet. Jeg gjorde det selv i mine unge dage og det var ikke godt. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2018 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Mørk farve på vægge og let dæmpning af refleksioner kan klares med to kæmpe gardiner af noget meget, meget tykt og tungt stof. Et gardin i hver side.....

Klaus
Stof dæmper ikke specielt dybt (selvom det er tykt) så det vil give en skæv dæmpning i rummet. Bas og mellemtone vil være ude af kontrol og al diskant er dæmpet. Jeg gjorde det selv i mine unge dage og det var ikke godt. 

Klaus har sådan set ret, men det har Jonas jo også. Det vil ikke være nok i Viborg's situation. Jeg har selv gardiner i min speakerbox, men det virker kun i kombination med andre ting.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2018 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

...
Men Jonas, har vi to ikke haft den diskussion før?? Jeg synes jeg kan genkende din brug af analogier Smile
Jeg har sikkert været indblandet i lignende diskussioner og gjort rig brug af analogier Smile Og måske har jeg tolket dit indlæg forkert. Tror bare man skal passe på med at sige hvad der er "godt nok" og hvad der er ambitiøst og hvad der ikke er, for det er 100% subjektivt. Hvis det skal være objektivt er der nogle faste standarder for Dolby Screening rooms man kan gå efter. Hvad man kan "nøjes med" under det, vil være meget forskelligt fra person til person.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2018 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har sikkert været indblandet i lignende diskussioner og gjort rig brug af analogier Smile Og måske har jeg tolket dit indlæg forkert. Tror bare man skal passe på med at sige hvad der er "godt nok" og hvad der er ambitiøst og hvad der ikke er, for det er 100% subjektivt.

Mjo, du har en pointe ... og som jeg skrev tidligere var det primært min egen holdning, som kom til udtryk. Kunne sikkert ha' været udtrykt anderledes! Men i sidste ende handlede det hele jo om at få det bedste ud af situationen, hvilket Viborg godt forstod - han tog det i hvert fald pænt!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Viborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Viborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2018 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


Haha, sådan! Thumbs Up Den gode nyhed er, at det faktisk godt kan gå hen og blive lidt pænt.

Det er da en mulighed Smile

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hov, hov ... Absorbering og diffusering er to forskellige ting, og det er ikke ligegyldigt hvad man bruger. I dit lille rum tror jeg ikke du har behov for at diffusere lyden, snarere dæmpe efterklangen. Det skal du dog ikke være ked af - du kan lave ret mange DIY-absorbere for det, som en enkelt af de diffusere koster, og du kan beklæde dem med stof i en farve, som konen også kan lide ... bare sig til hende, at det skal være så mørkt som muligt! (den simple måde at male på) Wink 

Ja selvfølgelig. Min fejl, der var jeg ikke klogere.
Haha alt kan lade sig gøre hvis det bliver formidlet korrekt Wink
Så får jeg også "dækket" en del af den hvide farve fra loftet og vægggene  hvis jeg laver dem store nok.

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


Hmm, hvordan vil du få plads til en 3-personers sofa midt i et 2,5 meter bredt rum? Selv en 2-pers bliver vel tæt på 2 m bred, og så er der dæleme ikke meget plads at komme frem og tilbage på Confused 
 

Dem jeg har kikket på har være nogle mindre chaiselong sofaer. Kan godt være det ikke helt er en 3 personers. Men det er 3 pladser LOL De var ca 2.3-2.4 meter brede

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


Blot en tanke ... er der egentlig plads til de to fronter i hjørnet bag lærredet? Ser nemlig ikke ud til at lærredet vil skærme dem af nævneværdigt og måske kunne det afhjælpe dit bas-problem?
Til det rum havde jeg i øvrigt nok valgt et lydtransparent lærred, men ... nu har du det du har.

Umiddelbart Ja. Der er ca 8-900 mm fra lærred til væg. Så ville nok godt kunne stille dem bag ved. Jeg kan da prøve det af også hører om det gør nogen forskel og at det ikke gør lyden værre ved at de står bag lærredet.
Ja det er også den konklusion jeg lidt er kommet frem til. Hvis jeg havde gennemtænkt en plan fra starten og søgt lidt råd inden jeg gik helt amok. Var det nok også blevet et transperant lærred i stedet 



Redigeret af Viborg - 16-August-2018 kl. 11:28
Til top
jeepster Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jeepster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 14:36
Du kan lave en simulering af akustik i dit rum, problemet i dit rum er at bassen sniger sig langs væggen, hvis du vender rummet 90 grader vil det højst sandsynligt spille som du gerne vil have det. Basstrapps og generelt dæmpning vil intet gøre for sin bas, du kan dog tage en masse efterklang med akustisk dæmpning hvis du lider af dette.

Placer en eller flere woofere strategisk efter din lytteposition hvis du vil have mere smæk på. 
Til top
Viborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Viborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 14:02
Efterklangen har jeg fået rimelig godt styr på - heldigvis. Har også en løsning hvis jeg finder ud af det ikke helt er nok endnu.
At vende rummet er desværre helt udelukket. Det er alt for smalt. Så får jeg flere problemer med setuppet.


Jeg har ikke fundet mig en sub endnu, men kikker stadig.
Havde kikket på en b&w cm10. Men han fortalte mig i hi-fi klubben at den er meget stram i bassen og den rolle tænker jeg fronter fylder okay ud. Så ved ikke helt hvad jeg er ude i

Indtil videre har jeg prøvet at bruge fronterne som sub med de indbyggede forstærkere og linke dem. Syntes ikke det er helt tilfredsstillende og har lidt svært ved at få det stillet ordentligt ind. Det er som om de spiller alt for voldsomt. Ved dolby demoerne lyder det faktisk okay. Men når jeg ser film syntes jeg det bliver helt overdrevet i forhold til resten af lydbilledet. 
Men har selvfølgelig ikke noget at sammenligne med nu jeg ikke har en sub endnu. Audssey er heller ikke til nogen hjælp. Kan ikke engang få dem skruet langt nok ned til at den vil acceptere det. Så kører med alt for høj db. 


Redigeret af Viborg - 11-September-2018 kl. 14:05
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu