recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sven´s Kino
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sven´s Kino

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2020 kl. 23:28
Jeg er kommet en del videre med min biograf og stereoanlæg.  Jeg prøver at kombinere det, selvom det er to forskellige ting og så alligevel ikke. Det er vigtigt med et stort rum,  og jeg har valgt at tage en væg ned, og det giver en del arbejde. Men at rummet er blevet forlænget med 150 cm betyder meget for lyden. 745 cm er længden på. Det giver mulighed for mere mulighed for at arbejde med akustikken. 
Det vigtigste at gøre er at finde den optimale lytteplads,  og her skal man lytte til rummet. Det er nummer 1. Man lytter til anlægget og finder ud af,  hvor den bedste placering for lyttestolen.
Derefter findeshøjttalernes placering. Udgangspunkt kunne være 30 grader fra centerlinien.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2020 kl. 23:41
Rummet har 2 bredder,  hvilket giver et akustisk problem. Det er så vigtigt med ens venstre og højre side i rummet. Bredden er ca 443 cm ved Frontvæggen og længere tilbage kun ca 323 cm. Højden 243 cm.
Gulvet 22 mm bøgeparker på strøer med 7,5 cm Rockwool imellem.  Det betyder vel en reel loftshøjde på 252,7 cm.
De fleste vægge består af 2 lag gibsplader. Man er nødt til at have to lag for at få en god bas. Men gipsplader er ikke det bedste materiale, så bagvæggen skal have monteret et lag krydsfiner i 18 mm tykkelse for bedre lyd. 
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2020 kl. 23:48
Angående lærred, der er lydtransperant,  var det i en udgave der hed Nero og det var fordi der sad et tyndt lag sort filt på bagsiden. Det ødelalagde akustikken i rummet, så det blev taget af. 
Meget af rummet er malet sort i dag, men dog ikke de hvide kupler. Det synes jeg giver et flot spil med sort og hvidt. 
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 21:59
Der er sket så meget siden 5 september 2020. Nu er min Kino færdig og bruges med stor glæde. Lyden er fantastisk. 
Jeg bruger Dolby Atmos i 14.1
Wide højttalere som jeg er glad for 
Fire loftshøjtalere og 4 store subwoofere 
Rummet er malet sort.
Jeg har reduceret biografstolene til kun en række med 4 stole 

Vi er sjældent flere. Ved flere gæster bruges der konference stole, der er lidt højere og jeg undgik at lave en forhøjning. 
Mit eneste problem er JVC 7 projektoren, fordi den støjer. Lyttepladsen er rykket bagud, fordi Fronthøjttalerne er rykket ud i rummet for at give dybdeperspektiv. Derfor er lytte pladsen rykket for at give den rigtige afstand. 
Jeg sidder lige under projektoren og man hører ventilation. Så bygning af en støjdæmpende kasse overvejes. 
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 22:01
Billeder!
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 22:02
Dolby Atmos 13.4.4 skulle der stå. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Dolby Atmos 13.4.4 skulle der stå. 
13.4.4 er 13 "bed layer" højttalere, 4 subs og 4 loftshøjttalere? 

Udover wides, hvad har du ellers i bed-laget?

Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 19:20
Sorry. 
Jeg har 9.4.4
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 21:40
Ok - giver mere mening!

Ift. støjdæmpende kasse til projektor, vil det være en god opgradering. Blæserstøj er den største dynamik-dræber for lyden. Fokus er ofte på at få systemet til at kunne gengive høje transienter men mange glemmer den lave ende af dynamikken som ikke må kvæles i projektorstøj.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu