recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4K fjernsyn til non-4K forstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4K fjernsyn til non-4K forstærker?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4K fjernsyn til non-4K forstærker?
    Sendt: 26-August-2018 kl. 06:50
Jeg tænker at jeg snart skal have mig et 4K fjernsyn. Men mit problem er, at min surround forstærker ikke er en 4K-forstærker.

Så mit spørgsmål er, skal jeg have fat i en ny forstærker for at jeg kan se 4K-film fra en fx Nvidia Shield. Eller kan jeg sætte en afspiller direkte til fjernsynet med et optisk kabel i fjernsynet til forstærkeren og være lige så godt dækket ind som med en 4K forstærker?
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 07:07
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 08:09
Er det ikke det som ARC (audio return channel) løser?

Man sætter shield i een hdmi port i fjersynet.
Og fra en anden hdmi port i fjernsynet - den der har ARC - fører man en hdmi ledning fra fjernsyn til forstærker.

Fjersynet får videosignalet direkte, og kan vise fuld billedeopløsning = 4K
Forstærkeren får lydformater op til hvad ARC pt understøtter (HD/MA).

...eller er jeg helt galt på den? (Hvis jeg er galt på den, hvordan forbindes ARC så?)

Hvis det er som jeg antager, gør fjernsynet, og ARC, netop det samme som den linkede dims.

Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 08:54
ARC eller optisk kabel kan forlænge forstærkerens liv, men du skal bare være opmærksom på, at ARC og optisk fra TV’et ikke supporterer andet en de “gamle” lossy formater + stereo. Så hvis du bruger lossless surround-formater i dag eller fx. Atmos, vil lydkvaliteten blive en smule dårligere.

Med filmfreaks løsning hives hele signalet ud, så der går man ikke på kompromis med lyden. Ulempen er, at man skal ha’ sådan en splitter pr. kilde, hvis man har flere kilder med højkvalitets lyd.

Vi må glæde os til eARC (med HDMI 2.1) som muliggør lossless formater (det kræver self. nyt udstyr, men giver på sigt bedre fleksibilitet ved udskiftninger).
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Men mit problem er, at min surround forstærker ikke er en 4K-forstærker.
Fabrikat - model nummer???
Mvh. JørgenT
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

ARC eller optisk kabel kan forlænge forstærkerens liv, men du skal bare være opmærksom på, at ARC og optisk fra TV’et ikke supporterer andet en de “gamle” lossy formater + stereo. Så hvis du bruger lossless surround-formater i dag eller fx. Atmos, vil lydkvaliteten blive en smule dårligere.

Med filmfreaks løsning hives hele signalet ud, så der går man ikke på kompromis med lyden. Ulempen er, at man skal ha’ sådan en splitter pr. kilde, hvis man har flere kilder med højkvalitets lyd.

Vi må glæde os til eARC (med HDMI 2.1) som muliggør lossless formater (det kræver self. nyt udstyr, men giver på sigt bedre fleksibilitet ved udskiftninger).

Men kan ARC klare DTS-HD og TrueHD?

Men den løsning som filmfreaks forslår har jeg aldrig hørt om før. Men hvis jeg kun skal bruge en afspiller, så bør det ikek være for omstændigt.
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Men mit problem er, at min surround forstærker ikke er en 4K-forstærker.
Fabrikat - model nummer???


Marantz SR5005, så det er en ældre sag efterhånden.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:


Men kan ARC klare DTS-HD og TrueHD?

Men den løsning som filmfreaks forslår har jeg aldrig hørt om før. Men hvis jeg kun skal bruge en afspiller, så bør det ikek være for omstændigt.


Nej, ARC kan ikke overføre HD lydformater. Så hvis du ikke vil ofre mange penge på ny reciever (her får du så også Atmos og måske eArc med) kan splitteren fra hdFury være den billigere her og nu løsning.

Redigeret af filmfreak - 26-August-2018 kl. 15:39
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:


Men kan ARC klare DTS-HD og TrueHD?

Men den løsning som filmfreaks forslår har jeg aldrig hørt om før. Men hvis jeg kun skal bruge en afspiller, så bør det ikek være for omstændigt.


Nej, ARC kan ikke overføre HD lydformater. Så hvis du ikke vil ofre mange penge på ny reciever (her får du så også Atmos og måske eArc med) kan splitteren fra hdFury være den billigere her og nu løsning.


Dammit.

Men har du erfaring med en hdFury?
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 18:19
Kan ARC klare DTS?
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2018 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Jeg tænker at jeg snart skal have mig et 4K fjernsyn. Men mit problem er, at min surround forstærker ikke er en 4K-forstærker.

Så mit spørgsmål er, skal jeg have fat i en ny forstærker for at jeg kan se 4K-film fra en fx Nvidia Shield. Eller kan jeg sætte en afspiller direkte til fjernsynet med et optisk kabel i fjernsynet til forstærkeren og være lige så godt dækket ind som med en 4K forstærker?

Jeg stod lidt i samme situation som dig og blev helt skelløjet af de begrænsninger og fordusætninger der skulle til at køre udenom en moderne Receiver. Så jeg valgte at gøre det simpelt og skifte receiveren da jeg købte et 4K TV.

I mit tilfælde er det så måske også mere oplagt fordi jeg både har TV og projektor der får signalet fra receiveren og alle signal kilder (TV box, Shield, ATV4K, Bluray) kører så igennem receiveren.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu