recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sorte bjælker over og under
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sorte bjælker over og under

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sorte bjælker over og under
    Sendt: 28-August-2018 kl. 17:18
Halløjsa.
Håber der er et par kloge hoveder der kan hjælpe.
Jeg har støvet min gamle Sony RDR-HXD970 af for at få flyttet optagelserne over på pc.
Jeg går ud fra at den eneste måde er at optage på dvd (dvd-rw!).
Men langt de fleste optagelser viser nu sorte bjælker øverste og nederst. Billedet er 16:9 i bredden, men mangler at blive trukket op og ned.
Nogen der ved hvordan jeg klarer dette, så jeg kan få nogle korrekte optagelser over?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2018 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Men langt de fleste optagelser viser nu sorte bjælker øverste og nederst. Billedet er 16:9 i bredden, men mangler at blive trukket op og ned.
Nogen der ved hvordan jeg klarer dette, så jeg kan få nogle korrekte optagelser over?
Hvad er det for optagelser/udsendelser?
Måske biograffilm, så det er den måde de er udsendt på?
Hvis der er kanal logo oppe i det øverste sorte felt er det tilfældet. Wink

Alternativt at det er 4:3 optagelser udsendt i letterbox format, men som du tvinger til 16:9 widescreen i forkert aspect ratio?
Mvh. JørgenT
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2018 kl. 17:39
[/QUOTE]Hvad er det for optagelser/udsendelser?
Måske biograffilm, så det er den måde de er udsendt på?
Hvis der er kanal logo oppe i det øverste sorte felt er det tilfældet. Wink

Alternativt at det er 4:3 optagelser udsendt i letterbox format, men som du tvinger til 16:9 widescreen i forkert aspect ratio?
[/QUOTE]

Det er almindelige tv-optagelser. Har brugt den både til 4:3 og 16:9 fjernsyn og de fleste er 16:9 optagelser, blot de ser lidt sammenpresset ud. Men mit nuværende tv trækker selv billedet op/ned som det burde være. Men når jeg gemme det på dvd er problemet der jo så stadig.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2018 kl. 17:53

 I de Analoge dage indeholdt signalet information til at skifte billedet når det var 16:9, således at det blev vist i korrekt AR.
Dine optagelser kan være i 4:3 format.  Hvordan vises billedet når det er direkte fra HDDen.?
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2018 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 I de Analoge dage indeholdt signalet information til at skifte billedet når det var 16:9, således at det blev vist i korrekt AR.
Dine optagelser kan være i 4:3 format.  Hvordan vises billedet når det er direkte fra HDDen.?

Både listevisningen og afspilning fra hhd viser sorte streger. I bredden vises billedet i korrekt 16:9 men i højden er billedet presset lidt sammen så de sorte bjælker kommer. 
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2018 kl. 18:17

 TVet strækker 4:3 billedet ud i bredden, det vil det vil være i korrekt AR hvis TVet stilles til 4:3, men så med sandsynlighed med sort ramme hele vejen rundt.
Er afspilleren sat til at vise billedet på en 16:9 skærm.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2018 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Både listevisningen og afspilning fra hhd viser sorte streger. I bredden vises billedet i korrekt 16:9 men i højden er billedet presset lidt sammen så de sorte bjælker kommer. 
Mangler oplysning om hvor kanal logo sidder, i det sorte felt eller i billedet. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2018 kl. 18:32
Ups. Logo sidder i billedet. Pudsigt de optagelser jeg mistænker som 4:3 strækkes i højden, så billedet passer til 16:9 tv i bredden, men så mangles top og bund.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2018 kl. 10:55
Når du har fået filerne over på PC, så brug en afspiller der kan skalere billedet til fuld skærm. Zoomplayer, som er gratis, er fantastisk til dette.
Alterternativt kod filerne om med et program der kan beskære. Her er Wondershare Video Converter rigtig godt.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2018 kl. 12:03
Tja, det må nok blive løsningen. Tak! 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2018 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Ups. Logo sidder i billedet. Pudsigt de optagelser jeg mistænker som 4:3 strækkes i højden, så billedet passer til 16:9 tv i bredden, men så mangles top og bund.
Hvis det er en 4:3 udsendelse du strækker med TV ZOOM funktion er aspect ratio korrekt, men du vil miste top og bund.
Ved stræk til 16:9 Widescreen bliver aspect ratio forkert, så kvinder får en bred bagdel, og hjulene på biler bliver ovale. Wink


Redigeret af JørgenT - 29-August-2018 kl. 13:11
Mvh. JørgenT
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2018 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Ved stræk til 16:9 Widescreen bliver aspect ratio forkert, så kvinder får en bred bagdel. 
 
Godt det kun omfatter kvinderLOL
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu