recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Monitor Audio GS10, erfaringer?skumeffekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMonitor Audio GS10, erfaringer?skumeffekt

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2006 kl. 07:48

"men skulle være lavet direkte til vægophæng (jvf. forhandleren)?"

Uanset hvad,så vil de OGSÅ spille KLASSER bedre på en god stander-evt en meter fra bagvæg-hvis det skal være rigtigt godt

Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2006 kl. 07:50
 der gik lidt sprogspadser i det...har rettet det nu til noget mere forståeligt!
Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2006 kl. 08:47

har desværre ikke plads til en stander - så derfor evt. skumløsning?!

Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2006 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Jarly Jarly skrev:

har desværre ikke plads til en stander - så derfor evt. skumløsning?!

Det er forstået,men......det jeg prøver at sige til dig,er at du spilder dine penge på de nævnte modeller.Find nogle billigere alternativer hvis du alligevel hænger dem op.Jeg mener ikke DÅRLIGE alternativer,men nogle knap så "seriøse" højttalere som de nævnte-da de alligevel aldrig kommer til sin ret hvis de bliver hængt op.

(har selv eksperimenteret lidt med mine egne(nogle  endnu bedre højtt. end de her nævnte)-og det er RYSTENDE hvilken forskel der er når de kommer væk fra standeren.....tro mig.

Jeg kunne ALDRIG finde på at hænge dem op-så hellere sælge dem,og købe en "væghøjttaler"!

Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2006 kl. 09:30
men linn katan skulle f.eks. være en højtaler som er lavet til væg (selvom den godt  nok har basport bagud?!
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2006 kl. 21:39

Jeg har først lige set tråden nu, og spørgsmålet er hvor relevant mit indlæg er for dig, da jeg er ret sikker på vi har mailet sammen direkte, men for diskussionens skyld:

Jeg er ikke enig i at man skal vælge en ringere højttaler fordi den skal hænge på væggen. Det bliver aldrig optimalt at hænge en højttaler direkte på væggen, _uanset_ hvilken højttaler der er tale om, og uanset hvor meget den så end er designet til det. Det er per definition ikke en optimal placering til en højttaler. Lydkvaliteten vil derfor altid, uanset højttalerens kvalitet, være ringere end på en stander. Det betyder imidlertid ikke at der ikke stadig er forskel på en god og en dårlig højttaler! Der er jo ingen grund til at gøre det værre end det er, bare fordi det ikke er optimalt. Derfor mener jeg sagtens at det kan forsvares at købe et sæt GS 10 (som jeg iøvrigt ikke mener er en urimeligt dyr højttaler), selv om de skal hænge på væggen. Der medfølger iøvrigt skumpropper til basporten, det kan afhjælpe "boom-bas" problemer noget ved placering tæt på væggen (eller på væggen).

En mulighed som jeg vist har forsømt at nævne i mine mails til dig, er en ganske vist lidt atypisk løsning, men ikke desto mindre meget velfungerende - jeg har haft flere kunder med denne løsning, og jeg er meget imponeret over resultatet: I GS serien findes der en baghøjttaler, GSFX. Det er kort sagt en GS 10, lavet som en væg-højttaler, plus dipol-enheder på hver side. Disse dipol-enheder kan slås til og fra efter behag, og slår du dem fra får du faktisk en lyd der ligger meget tæt op ad GS 10, men med en slankere bas-gengivelse, der fungerer bedre op ad væggen (men mindre godt længere fra væggen, og dermed ringere under optimale forhold). Ulempen er at de er en smule dyrere, og at du skal finde dig i at der sidder nogle ekstra enheder som du ikke skal bruge, fordi den er designet som baghøjttaler... Men lyden mangler ikke noget. Jeg vil gå så langt som at sige at det er den mest velfungerende flade væg-højttaler jeg har hørt til dato - langt de fleste flade væg-højttalere lyder måske fornuftigt nok ved almindelige lydstyrker, men så snart man presser dem lidt bliver de "forpustede", og i forhold til en tilsvarende stander-højttaler bliver de hurtigt pressede. Det gør GSFX ikke, der er fuldt ud lige så gode dynamiske egenskaber som GS10.

Jeg har faktisk forsøgt at overbevise Monitor Audio om at de bør lave en decideret væg-model af GS 10 ud fra GSFX modellen, men indtil videre er de ikke helt overbevist, desværre...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2006 kl. 21:42

Oprindeligt skrevet af Jarly Jarly skrev:

men linn katan skulle f.eks. være en højtaler som er lavet til væg (selvom den godt  nok har basport bagud?!

Selve placeringen af porten er sådan set ikke altafgørende for om højttaleren fungerer tæt på væggen eller ej. Bas går temmeligt meget om hjørner... Jo dybere bas højttaleren spiller, jo mere problematisk er en placering op ad væggen. En del højttalere i dag, f.eks. System Audio, rækker ikke specielt dybt, men leverer til gengæld lidt ekstra mellem-bas, for at give indtryk af at lyde større end de er. Det giver færre problemer med "anderledes" placeringer. Til gengæld bliver resultatet heller aldrig helt lige så godt som med mere kompromisløse højttalere.

EDIT: Ovenstående gælder ikke _alle_ System Audio modeller, kun dem i de "almindelige" serier. SA2K er f.eks. en klar undtagelse.



Redigeret af Otto, TC - 11-Oktober-2006 kl. 21:43
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2006 kl. 23:07

Hej Otto ,

tak for et super indlæg - må virkelig sige du er en mand som ved hvad du taler om!   

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu