recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Køb, salg, bytte
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - K: Ældre MS-DOS/Windows 3.xx hardware/computer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

K: Ældre MS-DOS/Windows 3.xx hardware/computer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: K: Ældre MS-DOS/Windows 3.xx hardware/computer
    Sendt: 07-Oktober-2018 kl. 20:30
Hej Forum

Er der mon nogen der stadig har ældre MS-DOS kompatibelt hardware og/eller hele computere liggende - evt. også software?

Jeg tænker primært fra årerene 1990-95 (men både ældre og nyere har også interesse).

Udstyret skal bruges til et retro-gaming-projekt og ren nostalgi :)

Skriv hvad I har - alt er indtil det modsatte er bevist interessant.

Dbh

Christian Juel
Randers


Redigeret af Samsung_M - 07-Oktober-2018 kl. 20:40
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2018 kl. 18:34
Har en smule til at ligge, men det har jo værdi idag, hvad mangler du ?

Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2018 kl. 19:16
Hej Benjamin

Jeg er klar over, at det i visse samlerkredse oppebærer lidt værdi i dag :) Jeg har desværre selv - for efterhånden en håndfuld år siden - kasseret hele min egen samling hvilket jeg er noget ærgerlig over i dag.

I først omgang søger jeg efter at samle tilpas mange stumper til at kunne samle en retrocomputer - altså:

* Kabinet passende for tiden
* AT strømforsyning
* Bundkort
* CPU
* RAM
*(PCI) lydkort
* (PCI) skærm-/grafikkort (det er nok her jeg ærgrer mig mest over min kasserede samling - havde stort set alle generationer Voodo-kort (enddda til SLI) over Matrox og de første generationers Nvidia-kort - ØV!)
* Harddisk (mindre afgørende - kan løses på en væld af måder)
* Evt. CRT-skærm for den helt rigtige retro-oplevelse

Hvad har du da? :)

//Christian
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2018 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Samsung_M Samsung_M skrev:

Hej Forum

Er der mon nogen der stadig har ældre MS-DOS kompatibelt hardware og/eller hele computere liggende - evt. også software?

Jeg tænker primært fra årerene 1990-95 (men både ældre og nyere har også interesse).

Udstyret skal bruges til et retro-gaming-projekt og ren nostalgi :)

Skriv hvad I har - alt er indtil det modsatte er bevist interessant.

Dbh

Christian Juel
Randers


Hvad en raspberry Pi med rpiX86?

Emulerer følgende:
80486 processor, including the protected mode features (for running DOS4GW games) but without virtual memory support. The emulation runs at a speed of around 20MHz 80486 (which equals a 40MHz 80386) machine.
Memory: 640KB of low memory, 4MB of EMS memory and 16MB of XMS memory.
Super-VGA graphics, with a maximum resolution of 640×480 with 256 colors.
SoundBlaster 2.0 (including AdLib-compatible FM sounds) sound card.

Så slipper du for et skrummel en gammel maskine, med støjende blæsere, en harddisk der kan crashe,mv.

Min gamle Olivetti i486 - som ellers havde overdrive CPU fra SX33 til DX4-100MHz, 8mb ram, 2x CD-rom og SB16 samt hele 220mb harddisk endte sine dage for 5år siden som ellers fungerende skrot på genbrugspladsen.

Ellers har jeg måske stadig et PCI Cirrus Logic 5446 grafikkort med 1mb VRAM liggende. Sad i min første "Bambus-PC" med AMD K5-100MHz :-) Sikke en maskine! Dengang var der noget ved det. Opgraderingen til Voodoo 1 4MB ram var jo intet mindre end vanvittigt - og så lækkert ud på 17" Sony Trinitron skærmen!
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
HappyFrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Aalborg,Danmark
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HappyFrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2018 kl. 21:42
Med mindre en del af nostalgien er den gamle hardware, så ville jeg også bygge en mikro pc også køre en emulator.
+1 til rpix86 herfra Smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2018 kl. 21:56
Aopen pc, Asus CUSL2-C mainboard (socket 370), PCI lydkort, netkort, AGP grafikkort, 2 harddiske, floppydrev, 40x CD ROM drev og ACER CDRW drev.

Var det noget?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2018 kl. 22:18
Hej alle

Tak for input vedr. Raspberry - har været med i overvejelserne - synes bare ikke helt det er autentisk nok (men kan være det ender sådan;))....

Klaus: den tror jeg faktisk godt kunne være spændende - hvad tænker du prismæssigt?

//Christian
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2018 kl. 22:49
Kom med et bud. 

Den er noget for ny i forhold til dine oprindelige krav, mainboardet kom først omkring år 2000.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2018 kl. 07:54
Hej Klaus

Ja det er jo nok en investering der er afskrevet :) - og det er sådan lige nyt nok (men vil da kunne bruges til Windows 98 / XP som jo lugter lidt af det oprindelige formål)...

Hvad siger du til 200 kr. og et par 1,5 liters Coca-Colaer (jeg skal nok selv afhente).

//Christian

Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2018 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kom med et bud. 

Den er noget for ny i forhold til dine oprindelige krav, mainboardet kom først omkring år 2000.


Klaus
Det må siges. Meget hurtigere end win3.11 hardware. Cu coppermine og s370 er jo langt senere. Husker min Pentium III 600@900 MHz. Vanvittig hurtig i win98/win2000. Men nu langsommere end selv en halvdårlig smartphone. Men der skal vel være floppydrev for at få retrofornemmelsen?
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu