recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kenneths Stue-bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kenneths Stue-bio

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kenneths Stue-bio
    Sendt: 22-Oktober-2018 kl. 21:37
Nå så er jeg så småt ved at være på plads med min stue biograf. 
Optimalt set havde jeg lavet et dedikeret rum til min biograf. Men det har mit hus desværre ikke plads til.
Så det blev i stuen. Som er lys og med store vinduer. 
Jeg har altid gerne ville have en projektor så nu skulle det prøves!Embarrassed

Udstyr:
TV: Intet
Projektor: Epson TW6700
Receiver: SONY DN1080
Højttaler: Fra et Harman Kardon surround sæt intet fanzy.
Lærred: Elite Screen 110" CineGrey 3D rammelærred.
Konsoller: PS3, PS4, Wii
Media Centre: ATV4 og Raspberry PI 2 med KODI.

Billeder:

Sådan ser lærredet ud når projektoren er slukket. Vi syntes det giver en god kontrast til rummet at lærredet er gråt. Så dette var jo bare et plus. Lærredet var utroligt nemt at hænge op. 
Men det var modbydeligt at montere dugen på rammen da den er sat fast med velcro og man skal trække afsindigt hårdt i dugen får at den kan nå velcro båndene så det kan sidde fast. 
Noget der heller ikke var super tydeligt beskrevet da jeg købte dette lærred var at hjørnerne var ekstra forstærket. Ja det lyder jo umilbart som en god ting. Men man kan måske lige ane de små trekanter i hver hjørne som gør at lærredet ikke er plant! Der følger dog en sort tynd ramme med lærredet som kan monteres hvis man vil undgå at se på disse. Man ser dem dog ikke når man sidder i sofaen. De er for langt væk. 
Da lærredet er bestilt hjem fra USA igennem komplett var der 2 måneders leveringstid på det. 
Det kunne jeg ikke vente på så jeg købte et hvidt rammelærred midlertidig på DBA. 106" med filt ramme. Faktisk rigtig godt lærred især til prisen som kun var små 850 kr. Da jeg modtog mit rigtige lærred satte jeg lærredet til salg igen og fik 1100 for det :)

En anden detalje som jeg heller ikke havde tænkt over er at når man sidder i stolen som kan ses i siden af billedet. Så kan man se de enkelte pixels fordi billedet er så tæt på. Dette kunne jeg måske havde undgået hvis jeg ikke var for nærrig til at købe en 4K projektor. Embarrassed


Dette billede er taget en eftermiddag hvor der var overskyet. Det er bestemt ikke umuligt at se noget på skærmen. Men hvis man fx spiller playstation eller ser en action film med mange mørke scener ja så er det ikke helt så godt som man ellers kunne få et indtryk af her.


Ja billedet er temmelig grynet, det er taget med en Note 8. Men jeg syntes selv billedet er ok på lærredet. Projektoren er indstillet i "Biograf" mode. Og det er sådan set det eneste tweak den har fået pt. Lærredet er specielt beregnet til lyserum. Læg mærke til hvor lidt lyset fra de 2 lamper påvirker billedet. 
En uheldig bivirkning ved et lærred som minimere lys der ikke kommer lige frem for lærredet. Er at det heller ikke er så optimalt at se på lærredet fra siden af. Billedet bliver mørkere ligesom på et tv.
Dette kunne jeg måske have sagt mig selv. Men i mit iver havde jeg glemt at tænke over dette. 


Projektoren står oven på rumdeleren. Denne kan svagt høres. Men ikke når musikken spiller. Sætter den den på MAX og altså ud af ECO mode starter der dog en sand tunami der ville få selv min PS4 til at skamme sig. 
Projektoren er utrolig nem at indstille. Valget af lærredet gør det dog heller ikke nemt da lærredet ikke har nogen kant. Men syntes det er blevet okay. 

Rummet:
Der er 2,3m til loftet og jeg sidder ca 4,7m fra lærredet. 

Forhistorie:
Det hele startet med at vores stue var indrettet på en anderledes måde.
Udsnit af plantegning fra hvordan vi sad før:

Den blå kasse er vores sofa, og den røde var vores tv. Så vi havde sådan en lille hygge krog. Resten af "stuen" brugte vi faktisk ikke rigtig til noget. Fra sofaen til tvet var der kun 3 meter. Og afstanden til vinduet ved siden af tvet gjorde at en projektor løsning max kunne blive 90". Så det gav ikke rigtig mening. 

Sådan er det indrettet nu:

Vores sofa står nu ud for vores store vindue ud til haven. Og tvet står på et tv møbel 4,7m væk. Grunden til at vi lavet det om er fordi vi havde brug for et ekstra barneværelse. Så kontoret blev indraget, og det er så den grå kasse i kan se bag sofaen. Det er en rumdeler som afskærmer "kontoret" fra stuen". Dette er faktisk blevet rigtig godt og gør at vi bruger vores kontor mere da vi nu er mere til stede når vi sidder på "kontoret". Da det er en rumdeler så kan vi også se hvad der er i "tv"

Men som det måske kan fornemmes så ville det 55" tv jeg havde før være alt for lille når man sidder så langt fra skærmen. 
Så jeg lavet en anden tråd her på siden hvor jeg bad en masse af jer om at stemme på hvad i ville vælge: 65" OLED, 75" LED eller 110" Projektor. 
Forbavsende mange valgte 65" OLED. Det kom temmelig meget bag på mig når jeg tænker på hvor langt væk vi sidder. Men Projektoren fik en rigtig fin andel så jeg tog chancen og fik købt ind til et projektor setup. :)

Da jeg ikke gad til at bore huller og andet gøgl for at hænge en projektor op så ville jeg rigtig gerne finde en der kunne stå bag sofaen oppe på rumdeleren. Og det skulle vise sig at være rigtig svært at finde en projektor som var alsidig nok til at kunne kaste et 110" billede på 5m. Men denne Epson TW6700 kan!. En anden jeg havde i tankerne var Optoma HD65 mener jeg den hed. Med da det var en DLP projektor som ikke er nær så stærke i lyse rum (Tilgengæld meget bedre i helt mørke rum) så faldt valget på Epson. 4K gik jeg i en stur bue uden om. Det var alt for dyrt. 

Samlet pris for opgraderingen:
Projektor 9000 kr.
Lærred 3600 kr.
10m HDMI kabel 600 kr.
Salg af gammelt tv 1500 kr. 
Total: 11.700 kr. 

Konklution:
Det er super fedt at sidde der hjemme om aftnen og se film på et 110" stort lærred med surround. :)

MEN... Og det er et kæmpe men. Det er stort set umuligt at se noget med høj solskin. Så skiftet til projektor har gjort at vi ser mindre tv. Pt er vi dog gået ind i vintermånederne så det bliver hurtigt mørkt Smile Så problemet er ikke så stort. 
Har jeg fortrudt skiftet til projektor? Hmm nej det vil jeg ikke sige at jeg har. Jeg har altid gerne ville have en. Men et 75" tv havde da uden tvivl været en langt langt nemmere løsning. 
Og mange af jer vil sikkert også mene at det er mange kompromier jeg har indgået for at få et stort billede.

Jeg overvejer stadigvæk lidt om jeg skulle lave en mellem løsning og sælge lærredet igen og anskaffe mig et elektrisk tap tension lærred. Og så et tv til væggen. På denne måde kan jeg have projektor om aftnen og 65" tv i dagtimerne. Min receiver har også 2 HDMI udgange så det ville faktisk blive en okay løsning tror jeg. 
Men det bliver først engang til næste år hvis det viser sig at blive et problem. 
En anden løsning kunne også være at anskaffe sig mørklægningsgardiner. Men til det store vindus parti vi har så er det bare temmelig dyrt Shocked.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2018 kl. 06:35
Tillykke.   Du har fået meget for pengene

Det grå lærred ødelægger måske din chance for at se i solskin.  

Du kan få lærreder som hjælper på dette men koster mere end dit setup😬

Og nu vi er ved lærred syntes jeg det hænger alt for højt.   Men din reol var der nok først 

Du har fået lavet et fint og stue venligt setup 👍
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2018 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Tillykke.   Du har fået meget for pengene

Det grå lærred ødelægger måske din chance for at se i solskin.  

Du kan få lærreder som hjælper på dette men koster mere end dit setup😬

Og nu vi er ved lærred syntes jeg det hænger alt for højt.   Men din reol var der nok først 

Du har fået lavet et fint og stue venligt setup 👍

Nej tværtimod det grå lærred hjælper faktisk i solskin fordi det er nemmere for projektoren at gengive et mørkere billede. Da jeg havde et hvidt lærred det kunne man absolut intet se i mørke scener. Nu kan man se lidt. Eller sagt på en anden måde. I solskin er begge dele lige ubrugelig. Men når det er overskyet så gør dette grå lærred det rigtig godt. 

Og ja reolen var der desværre først. Og den er lidt nødvendig da vi ikke har for meget plads efter kontoret er forsvundet. Så det er lidt et kompromis med konen hehe. Stod det til mig blev lamperne fjernet, reolen fjernet og så kom der et 150" lærred som ville fylde hele væggen fra gulv til loft :) 

Men rigtig mange tak for dine venlige ord :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2018 kl. 19:19
Tillykke med det flotte setup, det ser meget stilrent ud i stuen. Og god udnyttelse af pladsen.

Med hensyn til lys fra dit vindue så kan du købe sorte lamel gardiner fra Bauhaus med mørklægning der er meget effektive og de koster ikke alverden. Personligt synes jeg også de er ganske pæne og giver flot kontrast til lyse vægge.

Mit bud er at du oplever bedre sortniveau hvis du slukker de to hængelamper.

Hvis du overvejer et tab tension rullelærred med TV bag, så kan du få lidt inspiration fra mit setup, se link nedenfor. Og den væg er perfekt til indbygningshøjttalere hvis du spørger mig Tongue.

Men det koster nok noget af en ekstra skilling, og du skal være opmærksom på om de to HDMI output fra din receiver er spejlede eller eventuelt kører separat og hører til to forskellige zoner.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Tillykke med det flotte setup, det ser meget stilrent ud i stuen. Og god udnyttelse af pladsen.

Med hensyn til lys fra dit vindue så kan du købe sorte lamel gardiner fra Bauhaus med mørklægning der er meget effektive og de koster ikke alverden. Personligt synes jeg også de er ganske pæne og giver flot kontrast til lyse vægge.

Mit bud er at du oplever bedre sortniveau hvis du slukker de to hængelamper.

Hvis du overvejer et tab tension rullelærred med TV bag, så kan du få lidt inspiration fra mit setup, se link nedenfor. Og den væg er perfekt til indbygningshøjttalere hvis du spørger mig Tongue.

Men det koster nok noget af en ekstra skilling, og du skal være opmærksom på om de to HDMI output fra din receiver er spejlede eller eventuelt kører separat og hører til to forskellige zoner.

Tak skal du have. Jeg var lige ovre og kigge i din tråd. Det ser godt nok også lækkert ud. Jeg er især vild med måden du har indbygget lærredet i et skjult loftsrum. 
Jeg har selv gået meget med nogle tanker ala dette. Men jeg har desværre været ramt af noget deprition og stress så jeg har bare lært at "store" projekter er noget jeg skal overveje meget at gå i krig med.
Men måske det kommer en dag.

Ang. gardiner er det så de der DEBEL gardiner du tænker på? Fordi det er faktisk dem jeg selv har set på.
Men vores vindue ud til haven er et dobbelt vindue. Det koster 3000 kr for et plisségarden med mørklægning. Dette er vel og mærke hvis det skal være ÉT gardin. Og når vi snakker mørklægning så tror jeg selv at et gardin frem for to ville være bedst. 
Vi skal snart have skiftet alle vinduer i huset, så jeg tænker at gemme dette projekt til når disse er blevet skiftet :) Men tak for budet :)

Normalt slukker jeg også lamperne når jeg skal se film. Men hvis det bare er hygge. Den store bagedyst eller som nu, godmorgen danmark. Ja så må jeg indrømme at ramperne er tændt. Ellers bliver rummet lidt for mørkt :)


Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 12:30
Det ser rigtig fint ud, der.

Det er lydt synd, at lærredet ingen ramme har, men som det hele er integreret her, så viser du jo bare hvor nemt det kan gøres. Mange flere burde gøre sådan, i stedet for at nøjes med sølle 65", eller sådan noget. Folk har GIGANTISKE nøgne vægge, og et lillebitte nuller-TV midt i det hele
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 13:02
Vi har 55" TV på væggen og i loftet har vi 105" lærred, jeg kan rulle ned og så se film på.

Vores vinduer er så ud til en altan, så jeg har købt mørllægningsstof, jeg hægter op foran viduet, når vi ser film. 

Men efter jeg har købt OleTV, så synes jeg at projektoren er for lys i de mørke områder, selv om jeg har hængt et gråt lærred op.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det ser rigtig fint ud, der.

Det er lydt synd, at lærredet ingen ramme har, men som det hele er integreret her, så viser du jo bare hvor nemt det kan gøres. Mange flere burde gøre sådan, i stedet for at nøjes med sølle 65", eller sådan noget. Folk har GIGANTISKE nøgne vægge, og et lillebitte nuller-TV midt i det hele   

Da vi havde det andet midlertidige lærred som var hvidt der var jeg også glad for rammen på lærredet. Netop fordi som du selv skriver så bliver lidt hvidt i hvidt. Og en stor hvid væg. Ramme gav lidt effekt til væggen. Men dette lærred er gråt. Så jeg syntes ikke rammen behøves. Hvis jeg skulle sætte den på alligevel så bliver det fordi jeg måske bliver for træt af at kigge på de hjørner og at billedet ikke er 100% alligned med lærredet :)

Og tak for de pæne ord :)

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Vi har 55" TV på væggen og i loftet har vi 105" lærred, jeg kan rulle ned og så se film på.

Vores vinduer er så ud til en altan, så jeg har købt mørllægningsstof, jeg hægter op foran viduet, når vi ser film. 

Men efter jeg har købt OleTV, så synes jeg at projektoren er for lys i de mørke områder, selv om jeg har hængt et gråt lærred op.

Hvis min stue stadigvæk så ud som før og jeg kun sad 3 meter fra skærmen så havde jeg bestemt også købt et OLED. Ingen tvivl om det. Men 55" er simpelthen for småt på de næste 5m afstand jeg sidder :(

Har set man kan få et Samsung 85" tv til 26.000 kr. Når man engang kan få et tv i denne størrelse til omkring de 10k så er jeg nok fristet til at hoppe tilbage igen :) Eller som nævnt før. Et 65" tv og et lærred jeg kan trække ned ligesom du har. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:



Ang. gardiner er det så de der DEBEL gardiner du tænker på? Fordi det er faktisk dem jeg selv har set på.
Men vores vindue ud til haven er et dobbelt vindue. Det koster 3000 kr for et plisségarden med mørklægning. Dette er vel og mærke hvis det skal være ÉT gardin. Og når vi snakker mørklægning så tror jeg selv at et gardin frem for to ville være bedst. 
Vi skal snart have skiftet alle vinduer i huset, så jeg tænker at gemme dette projekt til når disse er blevet skiftet :) Men tak for budet :)



Nej det er ikke plissé gardiner jeg tænker på men lamel gardiner, check dem jeg bruger i min tråd. 

De kan stort set mørklægge min stue men bliver noget varme når solen står på.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2018 kl. 07:50
Her er lige et billede mere. 
På opfordring har jeg været ude og købe nogle mørklægningsgardiner. Valgte at gøre det nu da bilka havde 20% på DEBEL mærket.



Min kone var ret glad for disse grå mørklægningsgardiner med træ siluetter som kunne tilpasses i breden. Så jeg tænke at jeg ville købe et enkelt gardin for at se hvor nemt det var at tilpasse. Men min kone mente at vi lige så godt kunne købe til hele stuen Shocked

2x 110cm
2x 100cm
1x 90cm
1x 60cm


Samlet set for hele stuen og køknet (Samme rum) kom jeg af med omkring 1400 kr mener jeg det var. Det syntes jeg selv er ok Smile
Og det gør en kæmpe forskel på billedet.

God weekend til jer der ude :)


Redigeret af kenneth85 - 02-November-2018 kl. 07:55
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu