recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Seriekoble powerbank?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Seriekoble powerbank?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Seriekoble powerbank?
    Sendt: 23-Oktober-2018 kl. 10:18
Hej alle. 
Jeg er ved at kaste mig ud i et projekt med fastmonteret LED-lys-strips til min ladcykel, da jeg er træt af at mine batterilygter heletiden forsvinder eller løber tør for strøm. 
Jeg har købt LED-strips på nettet. Egentligt beregnet til motorcykler, da de også har integreret gult lys i sig (så man kan bruge dem til blinklys + kørelys hvis man vil) og disse kræver jo 12V. Det har ikke været muligt at finde nogen som kun kræver 6V. 

Jeg har gået og tænkt over strømforsyningen, da jeg ikke har lyst til at have et tungt (knallert)blybatteri med 12V stående i ladcyklen. 
Jeg havde overvejet, om det er muligt at seriekoble to powerbanks, og derved få 10V i udgangsstørm (hvilket er rigeligt til at drive 12V ledstrips)? Eller kan man ikke det, da de så vil forsøge at lade hinanden gennem 'udgangs'-USB-stikket? 
Rent praktisk ville jeg sætte et USB-stik i dem, finde '+' og '-' ledningerne og koble dem, så udgangseffekten blev fordoblet, ligesom man kan med blybatterier. Kan man det med powerbanks? 

Hvis det er helt hul i hovedet, så finder jeg bare på en anden løsning. Jeg tænkte bare, at det var meget smart med powerbanks, da de er lige til at tage ud af usb-stikket og med ind og lade op når de løber tør. 


Redigeret af nexium - 23-Oktober-2018 kl. 13:48
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2018 kl. 10:23
Det burde ikke være noget problem at seriekoble dem.
Mvh Jesper
Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2018 kl. 10:50
Der er ikke risiko for at de vil kortslutte? 
Helt lavpraktisk, så vil jeg købe et usb-stik hvor der er en plus og en minus ledning som jeg kan bruge. Jeg vil sætte en i hver powerbank, og derefter forbinde plus-polen fra 'powerbank_1' med minuspolen fra 'powerbank_2'. 
Kan man det? Det skal bemærkes at powerbank jo har én port til at lade op (mikroUSB) og én standart USB A til afladning. Kan man seriekoble gennem afladningsporten? 

Definition på seriekobling fundet på nettet:
"Minuspolen på det ene batteri forbindes med pluspolen på det andet batteri. Den samlede spænding (volt) bliver således summen af spændingen på de batterier, der serieforbindes. Kapaciteten forbliver uændret. " 

Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2018 kl. 11:20
Ja selvfølgelig er der risiko for kortslutning, hvis du ikke sørger på at få isoleret dine ledninger.
PowerBanken har dog med stor sansyndelighed en kortslutningssikring i dens udgang (aflade port).

Din måde at seriekoble USB A afladeportende er helt korrekt.
Mvh Jesper
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 189
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2018 kl. 12:08
Jeg ville nok foretrække en powerbank med 12v output.

Ikke helt så effektiv, da du så har to boost-moduler i kæden. Men det virker.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2018 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af nexium nexium skrev:

Der er ikke risiko for at de vil kortslutte? 
Helt lavpraktisk, så vil jeg købe et usb-stik hvor der er en plus og en minus ledning som jeg kan bruge. Jeg vil sætte en i hver powerbank, og derefter forbinde plus-polen fra 'powerbank_1' med minuspolen fra 'powerbank_2'. 
Kan man det? Det skal bemærkes at powerbank jo har én port til at lade op (mikroUSB) og én standart USB A til afladning. Kan man seriekoble gennem afladningsporten? 

Definition på seriekobling fundet på nettet:
"Minuspolen på det ene batteri forbindes med pluspolen på det andet batteri. Den samlede spænding (volt) bliver således summen af spændingen på de batterier, der serieforbindes. Kapaciteten forbliver uændret. " 
Powerbanks er normalt en (eller flere i parallel) Li-Ion celle med fuldt opladet spænding på 4,2V (afladet ca. 3V) med en step-up switchmode converter til at levere reguleret 5,0V på USB udgang.
Så det er ikke direkte batteri plus og minus poler du seriekobler. 
Spørgsmål er, hvad sker der hvis batterier ikke har samme kapacitet, og den ene løber tør og ikke længere kan levere 5V på USB udgang? 
Så vil du begynde at sende strøm fra den "gode" igennem den "dårliges" switchmode converter, og det er måske ikke så heldigt (afhænger af converter konstruktion)?

Det vil nok være sundere at have 3 stk Li-Ion celler i direkte serie, med en ureguleret 3*4,2V = 12,6V fuldt opladet.
Det kunne f.eks være et Bosch 12v håndværktøjs batteri (tidligere kaldet 10,8V) (grøn eller blå serie) som:
https://www.faisto.dk/elv%C3%A6rkt%C3%B8j/tilbeh%C3%B8r-til-elv%C3%A6rkt%C3%B8j/batteri/bosch-batteri-12v-25ah-li-ion-f4419003608?cid=shop9063724154&cpid=f4419003608&gclid=Cj0KCQjwjbveBRDVARIsAKxH7vn-wBbI9Cvo5JffiFWAcOpenhP9aYik8bdpxHYy7AEPh2LpoLySu3EaAjbqEALw_wcB

Batteri plus-minus udgangsterminaler er de 2 slot huller i ende af batteri, spadeterminaler kan passe heri.
Kræver så en lader specielt til disse batterier, det er samme type lader til grøn og blå serie. 
Lader findes i flere udgaver med forskellig ladestrøm (normal og hurtiglader)

https://www.carl-ras.dk/e-shop/vaerktoej/akku-vaerktoej/laderebatterierradioer/akkubatterier/opladerogbatteri12v20ah/

Forskel på grøn og blå serie batterier er hovedsageligt plastik udformning omkring fastholde klips systemet. Wink


Redigeret af JørgenT - 23-Oktober-2018 kl. 12:16
Mvh. JørgenT
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2018 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af nexium nexium skrev:

Hvis det er helt hul i hovedet, så finder jeg bare på en anden løsning. Jeg tænkte bare, at det var meget smart med powerbanks, da de er lige til at tage ud af usb-stikket og med ind og lade op når de løber tør. 


Du køber sådan en her:
https://www.ebay.de/itm/Boost-Module-5V-To-12V-Converter-1X-8W-USB-Input-Step-Up-Dc-Dc-Power-Supply/401269171524?hash=item5d6d81a544:g:WHcAAOSwj85YMjcK:rk:6:pf:0

Så bruger du en kraftig powerbank og ikke andet. Til gengæld får du 12 volt ud (dog maks 8 Watt, er det nok til dig lys??).

Du har så også mulighed for at tage to powerbanks med, når den ene løber tør, har du den anden i lommen. Du kan også oplade den ene, mens den anden er i brug.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 08:00
Du kunne også forsøge dig frem med en Power Bank der supporterer Quick-Charge.
Så kan du få Power Bank'n til at give 9V eller 12V i udgangs spænding.
Quick Charge definerer følgende


Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2018 kl. 10:16
Mange tak for alle jeres svar.

Jeg endte med at bestille en 5V->12V usb omformer
Det virker super godt, og voltmeteret viser 12,3 V. LED-pærerne lyser også lystigt.

Eneste problem jeg nu har er, at når step-up converteren er sat i powerbanken så bruger den strøm hele tiden. Dvs den dræner batteriet når den er tilsluttet, også selv om led-lyset ikke er sat til.

Jeg har overvejet om jeg skal købe en usb-stik (male -> female) at sætte i powerbanken og så sætte en kontakt i midten af ledningen, så det kunne bruges som mellemled. Jeg kan selvfølgelig også bare hive usb-stikket ud af powerbanken hver gang jeg ikke skal have lys på cyklen, men jeg kunne godt tænke mig en tænd/sluk kontakt, eksempelvis oppe på styret.. Er det muligt?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2018 kl. 16:27
Nej - du køber lygter der er baseret på usb-opladning. Der findes masser af dem. Det er langt lettere end at skulle bruge powerbanks. 

Alternativt kigger du på reelight. FX dem her https://www.reelight.com/
induktionsbaseret lys - magneter og ingen friktion. - ALTID batteri og fint lys.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu