recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til at forstå projektor/lærred forhold
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til at forstå projektor/lærred forhold

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Andspand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-November-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andspand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til at forstå projektor/lærred forhold
    Sendt: 05-November-2018 kl. 13:14
Hej Recordere.

Langt om længe lykkedes det at få pladsen til en hjemmebiograf som jeg har drømt om længe. Jeg er dog helt grøn inde for området, så jeg har brug for en masse hjælp. Jeg har naturligvis brugt et hav af timer på google og dette forum, så jeg er ved at forstå de basale ting(Håber jeg).

Jeg vil starte med at få hjælp til at forstå projektor/lærred forholdet.

Mit rum er 4,25 x 6,10 og 2.10 i højden.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig et fastramme-lærred på ca. 110" - 122". Dugen skal være lydtransparant, da rummet er så lavt at der ikke rigtigt er plads til centerhøjtaleren over/under. Jeg tænker at bygge en Baffle-væg til formålet. Jeg har set på Ultraweave lærred med tilhørende ramme:


Nå... men jeg har svært ved at forstå, hvad konsekvenserne er ved at vælge 16:9 eller 2.40-35:1 lærred. Jeg er med på, at 2.40-35 er bedst til film, da man undgår disse sorte bjælker. Men betyder det så, at jeg ikke ville kunne se en Netflix-serie i 16:9 uden at zoome længere ind. Ville billedet gå ud over rammen?

Det hele afhænger vel også af projektoren, og jeg tænker at bruge ca. 20.000+-. Jeg vil gerne have det så tæt på 4K som muligt, men jeg kan læse mig frem til, at Native 4K koster 40.000. Altså dobbelt så meget som jeg ønsker at bruge. Så jeg har set mig lun på OPTOMA UHD65, da den får pæne ord med på vejen(taget prisen i betragtning). Ville det være en god løsning, og vil den være god til enten 16:9 eller 2.40-35? Kan den overhovedet vise 2.35? Det skal lige nævnes, at mit rum kan mørklægges totalt.

Jeg har, med andre ord, brug for gode råd og forslag til køb af lærred / projektor.

På forhånd tusinde tak for hjælpen.


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 14:31
Okay, én gang for alle:

ALLE projektorer kan vise 2.35:1 (herefter kaldet "scope")!!! Det er kun et spørgsmål om, hvor meget det fylder på dit lærred.

Hvis du vælger scope-lærred vil scope-materiale fylde hele lærredet, men du vil være nødt til at zoome 16:9-materiale mindre, og du vil få sorte rammer på hver side af billedet.

Hvis du vælger 16:9-lærred vil 16:9-materiale fylde hele lærredet, men du vil få et lille billede med store sorte rammer over og under billedet, når du ser scope-materiale.

Uanset hvad du vælger er det et kompromis. Jeg var i samme båd som du, og valgte et 130" scope-lærred, og jeg zoomer manuelt mellem de forsk. formater, hvilket er lidt irriterende, men besværet værd. Hvis du køber en projektor med lens-memory som f.eks. Epsons TW9300 kan du ved at trykke på en knap på fjernbetjeningen zoome imellem de forsk. formater.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 14:40
Man kan sige at ved at vælge et 16:9 lærred vil billedet have samme bredde lige meget om det er en 16:9 eller 2.35:1. Men 2.35:1 har sorte kanter over og under billedet. Nogle afspiller kan du flytte underteksterne så de kommer ned i den sorte bjælke.

Nogle projektorer kan du flytte billedet ned, så det flygter med den nederste ramme.

Men du vil ikke have den sorte ramme rundt om hele billedet. Kun i siderne.

Ved at vælge et 2.35:1 lærred vil dit 16:9 billede blive meget smallere og du vil have sorte kanter i siden.

Jeg har valgt et 16:9 lærred
Til top
Andspand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-November-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andspand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 19:09
Tusinde tak for Jeres svar. Jeg tror faktisk at jeg var kommet frem til lidt af det samme.

Kan I anbefale et sted og købe akustisk transparent lærred med ramme? Jeg har set på av-connections elite screens acustic pro, men de får ikke så pæne ord med på vejen, hvis jeg googler lidt. Er der andre alternativer?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu