recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC Farvedybde og Pixelformat Settings forvirring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTPC Farvedybde og Pixelformat Settings forvirring

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SuperBilleN Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2006
Sted: Galten, Danmark
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SuperBilleN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC Farvedybde og Pixelformat Settings forvirring
    Sendt: 09-November-2018 kl. 14:41
Hej Alle,
Jeg har bygget mig et HTPC som jeg vil bruge til at se tv og film igennem Kodi,
Ingen spil osv.
Jeg er løbet lidt ind i forvirring om hvad jeg skal vælge af skærm indstillinger.
8-bit 10-bit 12-bit RGB 4:4:4: YCbCr osv

Hvis man bare gerne vil have de rigtige standard farve indstillinger osv til alm tv 720p 1080i og UHD mkv film

Jeg har disse indstillings muligheder hvad ville i vælge for korrekt billedeangivelse i forhold til EBU?
Tak for hjælpen.




Redigeret af SuperBilleN - 13-November-2018 kl. 11:54
GEAR:
Bowers & Wilkins 805 Diamond
NAD C388
SVS NSD 12
Til top
SuperBilleN Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2006
Sted: Galten, Danmark
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SuperBilleN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 15:26
86 visninger og virkelig ingen der har input?
GEAR:
Bowers & Wilkins 805 Diamond
NAD C388
SVS NSD 12
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 16:11
hvis du ikke ved hvad de betyder, så er der jo reelt 2 ting du kan gøre.
1. læs op på tingene.
2. reset til standard og hold nallerne væk.

ville umiddelbart mene du skulle starte på 1.
Det kommer jo alene an på hvad dit TV understøtter! Som udgangspunkt skulle du ikke pille i noget som helst omkring de ting for at kunne se bare nogenlunde gengivelser. Nu lavede jeg en "hurtig" søgning for dig - Jeg søgte på "kodi hdr" - og det første link er et forumpost, hvor der er en gut der skriver "se min vejledning i min signatur" - klik på den og du kommer herhen til https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=229692
Så burde du nok kunne klare resten selv?
Til top
SuperBilleN Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2006
Sted: Galten, Danmark
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SuperBilleN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2018 kl. 08:38
Jeg har læst i flere dage på de forskellige forums det var mere for at få lidt mere knowhow for brugere der faktisk ved noget om det.
jeg vil bare indstille mit setup efter standarden.
Efter hvad jeg har kunnet læse mig til virker HDR i Kodi ikke korrekt i Windows 10.
Så går bare efter at sætte basen korrekt.
Jeg har et samsung ks8005 der understytter 10 bit
GEAR:
Bowers & Wilkins 805 Diamond
NAD C388
SVS NSD 12
Til top
SuperBilleN Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2006
Sted: Galten, Danmark
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SuperBilleN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2018 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hvis du ikke ved hvad de betyder, så er der jo reelt 2 ting du kan gøre.
1. læs op på tingene.
2. reset til standard og hold nallerne væk.

ville umiddelbart mene du skulle starte på 1.
Det kommer jo alene an på hvad dit TV understøtter! Som udgangspunkt skulle du ikke pille i noget som helst omkring de ting for at kunne se bare nogenlunde gengivelser. Nu lavede jeg en "hurtig" søgning for dig - Jeg søgte på "kodi hdr" - og det første link er et forumpost, hvor der er en gut der skriver "se min vejledning i min signatur" - klik på den og du kommer herhen til https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=229692
Så burde du nok kunne klare resten selv?


Og det du linker til har intet med hvordan man sætter sin HTPC korrekt,
Men hvordan man opsætter kodi til 3D.
Mit HTPC bruges til andet end Kodi, plex netflix HBO osv er også en del af det derfor jeg spurgte til GPu/Gfx indstillingerne
GEAR:
Bowers & Wilkins 805 Diamond
NAD C388
SVS NSD 12
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2018 kl. 11:33
hvad mener du du skulle få ud af "HDR" på dit skrivebord? - HDR er applikationsspecifik. Det vil sige enten spil eller videoafspiller skal understøtte det. (og dermed kodi)
Hvis du mener du ikke har de rigtige farver, så er der 2 måder at gøre det på. Kalibrer TV'et eller lav en rigtig farvekalibrering på computeren via en Xrite (mener du kan sætte lidt gammakorrektion direkte i windows eller grafikdriveren.)
Alt det andet skal du holde nallerne fra.
Til top
SuperBilleN Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2006
Sted: Galten, Danmark
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SuperBilleN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2018 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hvad mener du du skulle få ud af "HDR" på dit skrivebord? - HDR er applikationsspecifik. Det vil sige enten spil eller videoafspiller skal understøtte det. (og dermed kodi)
Hvis du mener du ikke har de rigtige farver, så er der 2 måder at gøre det på. Kalibrer TV'et eller lav en rigtig farvekalibrering på computeren via en Xrite (mener du kan sætte lidt gammakorrektion direkte i windows eller grafikdriveren.)
Alt det andet skal du holde nallerne fra.


Altså læser du overhovedet hvad jeg skriver?
Jeg er totalt ligeglad med HDR
Det eneste jeg efterspørger her er hvordan folk med et HTPC altså bruger en windows 10 maskine som deres mediacenter, sætter deres Farvedybde og Pixelformat.
Tjek evt billedet hvis du har svært ved ord.

Til Spil og HDR Bluray bruger jeg en Ps4 Pro & Xbox One X, jeg skal ikke spille HDR på mit Mediacenter.

Det bruges kun til tv i 720p og 1080i og film mkv 4k UHD.

Det eneste jeg efterspurgte var hvilke settings folk bruger, og om de kunne forklare deres valg herom.
Om folk sætter deres Farvedybde til 8-bit 10-bit 12-bit
Om folk sætter deres Pixelformat til RGB Eller YCbCr i 4:2:0 eller 4:2:2 eller 4:4:4

Jeg har et Samsung 75UEKS8005 der understøtter 10-bit.

GEAR:
Bowers & Wilkins 805 Diamond
NAD C388
SVS NSD 12
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2018 kl. 14:00
Mit gæt er at KODI altid laver RGB output. Jeg vil vælge 12 bit, for så kan TV fravælge de bits det ikke understøtter.

Så jeg ville nok sætte til Full RGB. Og så tjekke at TV understøtter Deep Colors eller hvad det nu hedder, altså udnytter fuld 0-255 (for 8 bit) da det nok vil være den største kilde til forkert billede.

Hvis videoafspilning af en eller anden grund skulle outputte noget andet (MPG benytter vist mest YCbCr) så kan man godt overveje at skifte til dette. Hvis du så vælger 4:4:4 så vil PC extrapolere og hvis du vælger noget mindre, i fhorlod til kilden, så kan du lade TV'et gøre det. Her må man lave en subjektiv vurdering af hvilken der er bedst.

Men først skal du finde ud af hvilket format din videokilde er i (afhængig af codec) og så finde ud af om det er dette output KODI fastholder ved videoafspilning.

Ikke et 100% svar men måske noget der kan bringe dig videre...
Mvh dan.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu