recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken NAS til Plex og downloading
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken NAS til Plex og downloading

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken NAS til Plex og downloading
    Sendt: 17-November-2018 kl. 19:56
Jeg vil gerne have en NAS, som skal bruges som Plex medie server, og til diverse downloading/uploading. Filmene m.m. vil blive afspillet på mit AppleTV 4k

Jeg har kun behov for ca. 1 tb plads, så en NAS med kun en harddisk vil være rigeligt.

Jeg kan læse at folk generelt er meget glade for Synology og Qnap, så overvejer derfor disse to:

Hvilken en af dem tror I der vil være den bedste NAS, og er der evt. en 3. jeg også skal overveje?

Antager det er bedst at købe en SSD til NAS'en, da den bruger mindre strøm end en almindelig harddisk. Men hvilken SSD vil I anbefale til NAS'en?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2018 kl. 21:37
Nej en SSD til en singledisk NAS er ganske enkelt idioti. En 1TB SSD bruger rent faktisk ganske meget strøm, og de bliver sjovt nok også en kende varme. Performance på en SSD biver overhovedet ikke udnyttet når du alligevel ikke kan komme meget over 100MB/s på netværksporten alligevel. En helt alm disk kan klare omkring 200MB/s i dag, og det er det dobbelte af hvad der kan komme ind/ud af NAS. En helt alm disk på 1-12TB er rigeligt, men personlig ville jeg nok vælge en 2-disk udgave så man som minimum kan køre i en Raid1 og derved have spejlet data. 
Når du skal afspille via plex på en Atv 4k, så skal der generelt ikke laves nogen transcoding, og derfor kan du reelt bruge en hvilken som helst nas, da der ikke skal bruges noget CPU-kraft på selve NAS til at konvertere videoen, som fx hvis du havde en ældre enhed der ikke kan håndtere fx sådan noget som 20-40mbit/s h.264.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2018 kl. 23:26
Køb en NAS med plads til to diske, så du har backup.

Jeg har selv en NAS med kun plads til en disk, og det har jeg fortrudt.
For et halvt år siden stod disken af uden nogen form for advarselCry
Heldigvis havde jeg backup at det meste og vigtigste, men det var nu alligevel et helvedes arbejde at få den genskabt, især fordi jeg skulle på loftet en finde kassen med DVD-film og få alle film lagt ind igen.
Mvh Jesper
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2018 kl. 23:30
et raid er ikke backup. Det giver blot en forlænget responstid til at få fixet problemet uden du mister data.
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 07:32
Nej RAID er ikke back up, men det er da langt bedre med RAID1 end ingenting. Det redder dig selvfølgeligt ikke mod f.eks. et lynnedslag rister hele NAS, men derfor bør man jo også have NAS placeret bag en UPS med beskyttelse.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 09:11
Jeg ville også gå efter en 2-disk NAS, og som du selv er inde på kigge efter Synology eller QNAP (jeg hælder selv mest til Synology, men måske fordi det er dem jeg har brugt mest). De har begge rigtigt fine brugervenlige overflader og kan det du efterspørger.
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 10:11
Du skal købe en Synology. QNAP og Synology er ganske rigtigt dem som er absolut længst fremme, men Synology vinder stort over QNAP på softwarefronten.

Enig med resten vedr. diske.
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 11:51
Jeg vælger at købe en Synology DiskStation DS118, da jeg kan se mange er enige om, at de har bedre software end Qnap.

Men hvilken harddisk skal jeg købe til den? Seagate IronWolf, WD Red eller måske noget helt tredje?

Seagate IronWolf og WD Red ser meget ens ud:
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 12:02
Tror jeg vælger at købe en 4 TB harddisk. Jeg har egentlig ikke brug for så meget plads, men synes jeg spare for lidt ved at vælge en mindre harddisk, og måske får jeg brug for pladsen en dag. 

Så er det bare om det skal være Seagate IronWolf 4 TB eller WD Red 4 TB de koster begge ca. 950 kr.

Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 15:08
Jeg regner med min NAS kommer til at køre ca. 24 timer i døgnet.

Synology DS118 9.4W
WD Red 4TB 4,5W

I alt 13,9W

Pris pr. KwH 2,29 kr.

Dvs. den kommer til at koste mig ca. 260 kr. i strøm om året. Har jeg regnet rigtig?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 15:48
De fleste af os der køber NAS er ret ligeglade med det eksakte beløb. Ikke mindst fordi du ikke på nogen som helst måde kan regne det 100% sikkert ud. Diske spinder op og ned, de 4,5watt er ved "typisk" brug, det vil sige den både kan bruge mere og mindre, og hvor tit bruges den lige? Resten af tiden vil den sandsynligvis "idle" og derved bruge meget mindre strøm.

Hvad angår plads - tro mig. Man finder ret hurtigt ud af hvor lidt plads man egentlig har og hvor hurtigt 1TB reelt bliver fyldt op i dag.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu