recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SAT > IP eller COAX installation til nybygget hus?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SAT > IP eller COAX installation til nybygget hus?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
cisero Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Maj-2010
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cisero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: SAT > IP eller COAX installation til nybygget hus?
    Sendt: 19-November-2018 kl. 13:11
Hej,

Vi er i gang med at bygge nyt hus og i denne forbindelse er jeg kommet lidt i tvivl om jeg skal vælge en SAT > IP netværksløsning (f.eks. fra Digital-devices.de) til tv distribution i hele huset eller almindelig COAX distribution?

Alle tv kanaler er free to air (Freesat via parabol) + alm. antenne til DVB-T2 modtagelse.

Er SAT > IP en god og stabil løsning med hurtige kanalskift, eller vil en almindelig installation med COAX være en bedre løsning?

Hvis det bliver COAX, så har jeg tænkt mig at benytte Freesat bokse ved alle tv, mens hvis det bliver SAT > IP, så må jeg finde en god IPTV modtager til hvert tv - har I nogle forslag?

Mvh. Cisero
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af cisero cisero skrev:


Alle tv kanaler er free to air (Freesat via parabol) + alm. antenne til DVB-T2 modtagelse.

 
 
Lidt off topic, men alligevel:
Free to air DVB-T2? Er det tyske kanaler? Mig bekendt har vi ingen free to air DVB-T2 kanaler i DK.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
cisero Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Maj-2010
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cisero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 13:27
Hej Flemming.

Det er free to air på Færøerne.

Mvh. Ronnie
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af cisero cisero skrev:

Hej Flemming.

Det er free to air på Færøerne.

Mvh. Ronnie
 
OK, det var ikke nemt at gætte.Smile
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 00:38
Oprindeligt skrevet af cisero cisero skrev:

Hej,

Vi er i gang med at bygge nyt hus og i denne forbindelse er jeg kommet lidt i tvivl om jeg skal vælge en SAT > IP netværksløsning (f.eks. fra Digital-devices.de) til tv distribution i hele huset eller almindelig COAX distribution?

Alle tv kanaler er free to air (Freesat via parabol) + alm. antenne til DVB-T2 modtagelse.

Er SAT > IP en god og stabil løsning med hurtige kanalskift, eller vil en almindelig installation med COAX være en bedre løsning?

Hvis det bliver COAX, så har jeg tænkt mig at benytte Freesat bokse ved alle tv, mens hvis det bliver SAT > IP, så må jeg finde en god IPTV modtager til hvert tv - har I nogle forslag?

Mvh. Cisero

Selvom vi er i det 21 århundrede osv., så virker Freesat bedst med Freesat receivere, og DVB-T med hvad du nu har til det.
Sat>IP er bedst med en enkelt operatør, ellers kræver det en del specialkunnen.

Så med mindre du er meget tekno-fikseret, så Coax installation, med skilledåse i slutningen.

Til top
cisero Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Maj-2010
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cisero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 13:06
Jeg har gennem årene haft flere forskellige mediecenter løsninger som f.eks. Windows Media Center, DVB Viewer, DVB Link, MediaPortal o.s.v., men min erfaring med disse løsninger har været, at der over tid forekommer en del ustabilitet der er svær at acceptere, når familien ønsker noget der "bare virker".

Sidenhen har vi kørt med Freesat modtagere og Apple TV 4K (Plex), og det har været en fin og stabil løsning.

Men idet vi bygger nyt hus og i denne forbindelse skal til at planlægge vores interne cat6 netværk, så er det selvfølgelig fristende at droppe coax, og kun benytte vores datanetværk til at distribuere data og tv rundt i huset, men som jeg kan forstå på dit svar og fra andre på diverse forums, så er SAT > IP distribuering ikke helt ligetil, og det vil nok være nemmere og mere stabilt med en coax løsning til opgaven.

Mange tak for din kommentar.

Mvh. Cisero


Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af cisero cisero skrev:

Men idet vi bygger nyt hus og i denne forbindelse skal til at planlægge vores interne cat6 netværk, så er det selvfølgelig fristende at droppe coax, og kun benytte vores datanetværk til at distribuere data og tv rundt i huset, men som jeg kan forstå på dit svar og fra andre på diverse forums, så er SAT > IP distribuering ikke helt ligetil, og det vil nok være nemmere og mere stabilt med en coax løsning til opgaven.

Når du nu alligevel starter helt forfra, kan du vel uden større besvær lægge begge dele ind?

Da jeg renoverede huset for nogle år siden, startede jeg med 2 x coax til alle værelser samt ydersiderne (til paraboler/antenner), og dertil 2 eller 4 RJ-45 stik distribueret jævnt omkring (afhængig af rumstørrelse og -brug).

Freesatboksen blev faktisk først placeret ude i server-skabet, og en HDMI-extender førte signalet via Cat6 til stue-alteret. Efter et års tid flyttede jeg dog boxen ind i stuen - da gave bedre responstid på fjernbetjeningen.

Hvis jeg skulle gøre noget anderledes, så havde jeg nok trukket 4x coax til værelser, men det er så lige til mig - det er nok overkill til almindeligt tv-brug.

En god ting når man bygger nyt er, at man kan lægge en ordentlig størrelse kabelrør i væggene, så man kan trække kablerne om, hvis det bliver nødvendigt. Og gerne separat strøm og signal - strøm kan støje meget.

Held og lykke med din installation.
Til top
cisero Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Maj-2010
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cisero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 13:56
Super - tak for din kommentar - ja, vi har taget højde for fremtidige udbygningsmuligheder - alt er lagt i diverse flexrør m.v. Smile

Mvh. Ciseroz
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu