recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Søger en kraftig men støjsvag blæser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Søger en kraftig men støjsvag blæser

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Søger en kraftig men støjsvag blæser
    Sendt: 20-November-2018 kl. 16:18
Jeg ved godt at performance og støj normalt følges ad, men kan nogen med fingeren på pulsen pege mig i retning af en 12v 120mm blæser, som både er kraftig og tyst? Jeg ved også godt at jeg bare kan gå på edbpriser og sammenligne, men det er længe siden jeg rodede med den slags og jeg ved ikke, hvad der er godt og hvad der er skidt i dag!

PWM-styring er ligegyligt (den skal altid køre max.) men ingen LED-lys! Den må gerne koste lidt hvis det er god kvalitet, så længe den flytter så meget luft som muligt så sagte som muligt. Og ja, det skal være 12v og det skal være 120mm.

På forhånd mange tak for hjælpen!


Redigeret af jacobe - 20-November-2018 kl. 17:37
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 17:27
Kan du ikke ìnstallere 2 stk. som deles om at flytte luften eller er der kun plads til 1?

Noctua blæsere gør det rigtig godt, prøv evt. at kigge på dem.

Hvad skal den bruges til/i?

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 17:36
Tak for input - jeg kan/skal kun bruge en, da den skal erstatte en blæser i en projektor hushbox.

For at starte et sted har jeg fundet denne, som skulle give 83 cfm/ 141 m2/h ved 25 dB, er det meget?: https://www.proshop.dk/Kabinet-Koeler/Fractal-Design-Fan-Venturi-HF-12-Kabinet-Koeler-120-mm-25-dBA/2483525


Redigeret af jacobe - 20-November-2018 kl. 17:38
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 18:16
Ved du hvor meget den gamle gav?
Som udgangspunkt må den nye vel ikke give mindre går jeg ud fra?

Vær obs på at det kan være væsentligt forskel på støjniveau og flyttet luftmængde afhængig af om der skal trykkes luft ind eller suges ud. 
Og blæserne er også designet forskelligt. 

Nedenstående fra Noctua har bedre specs. 



Redigeret af Preps - 20-November-2018 kl. 18:20
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 18:40
Ja, den gamle flyttede 126.5 m3/h men larmer også 35 dB Unhappy

Hvis du vil have en idé om hvad det hele drejer sig om, så kan du læse om min hushbox her: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&PID=1533682&title=the-purple-room-cinema#1533682 Du skal blot tage højde for, at boxen i dag har en lidt anden konfiguration, med 1 blæser i indsugning og 2 i udsugningen. Det er indsugningsblæseren der skal skiftes.

Din Noctua har lavere støjniveau, men også lavere m3/h end den jeg fandt, 92.3 vs. 141 (nogle skriver specs med CFM, andre med m3/h ... det er lidt forvirrende) og koster det halve, så min er faktisk et bedre køb Smile Men jeg vil stadig gerne have bud på, om Fractal Design er gode eller lort, og/eller andre bud på fantastiske blæsere.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 19:16
Mir bedste råd angående stille blæsere er at købe en der er alt for stor (180 mm) stille den på skrå og så regulere den ned i hastighed.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 19:32
Noctua er meget stille. De slå stort set alle på markedet i støj test
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 21:39
Tak for jeres råd. Jeg slog til og bestilte en Fractal Design HF-12 da jeg erfarede, at der medfølger en low-speed adaptor, som godtnok sænker m3/h til 112, men til gengæld også sænker støjen til 19dB ved 1100 rpm - de tal er ret meget bedre end f.eks. Noctua NF-P12 (92 m3/h og 19,8dB ved 1500 rpm) og for den halve pris ... virker som en no-brainer. Håber ikke jeg bliver skuffet.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu