recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et par hurtige spørgsmål til ny gaming pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et par hurtige spørgsmål til ny gaming pc

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Et par hurtige spørgsmål til ny gaming pc
    Sendt: 22-November-2018 kl. 01:26
Hej

Jeg skal have samlet 2 gamer PC'ere til mine tvillingedrenge til julegave. De skal være "okay, uden at være prangende", altså best-bang-for-the-buck, da de stadig er relativt små og det helt store gejl kan komme senere :-) 

Parts-listen ser sådan her ud, men jeg har dog et par spørgsmål.

GPU: ASUS Dual series GeForce® GTX 1060 OC edition 6GB GDDR5
Strømforsyning: Corsair rm650x
CPU køler: Cooler Master Hyper TX3i
SSD: Samsung 970 EVO 250gb
Ram: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 2x8GB  (16gb ialt)
Kabinet. Thermaltake Core V1, eller noget tilsvarende Mini-itx. Skal være kompakt.
CPU: Enten I5-8400 eller Ryzen 5 2600
Bundkort: Asrock Z370M Pro4 (hvis det er I5)
Bundkort: Asrock B450M Pro4 (Hvis Ryzen 5 2600)
Wifi: ??? hjææælp...

De vigtigste par spørgsmål.

- Er der noget vundet ved at gå op i RAM-hastighed, fra 2666 til 3000 eller 3200, eller er der andre flaskehalse. Og betyder det i den forbindelse noget, om det er I5 eller Ryzen 5?

CPU. Med priserne ligenu på pricerunner, er CPU+Bundkort comboen for Intel i5 cirka 32% højere end Ryzen. (Kr. 2.557 mod 1.923)
- Er I5 8400 også 30% bedre til gaming (1080p)

Supplerende spørgsmål.
- Jeg synes nogle skriver, at stock køleren til Ryzen-in-a-box faktisk er god nok. Er det tilfældet?

- Er der nogle af delene jeg har valgt der er "underlige". Får man f.eks. nok med bundkortene? Husk, best-bang-for-the-buck.

- Er det ikke bedst med 2x8 ram, i stedet for 1x16, da bundkortet har noget dual-ram-haløj?  (Er det kun Ryzen?)

- Bundkortene har ikke Wifi. Hvad er bedste bang-for-the-buck wifi kort med ac?

- Passer CPU køleren til Mini-atx bundkort?

- Hvad skal man købe af kølepaste til CPU køleren



Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 05:43
Hej.

Jeg skriver dette indlæg, fordi jeg vil opfordre jer til at vente med en ny PC til tvillingerne.
Kan I ikke finde en anden julegave til dem og købe en ny PC senere.

Grunden er at AMD's chef  Dr. Lisa Su will holde en CES Keynore den 9 januar 2019, hvor hun will tale om CITAT: 'the world’s first 7nm high-performance CPUs and GPUs'


Ved at gå fra en 14nm process node og til en 7nm process node er der flere fordele. En af den er at man får dobbelt så mange dies ud at en wafer og den enkelte die derfor bliver billigere at fremstille. Det kan fabrikken udnytte til mindre CPU'er med kraftigere ydelse til samme priser.

De nye CPU'er kommer til at hedde Ryzen Zen 2 er allerede vist i datacenter udgaven. Her har man også introduceret den nye PCI-E 4.0 standard. Der er virkelig tale om en fornyelse. Jeg er ikke i tvivl om at de Threadripper CPU'er der kommer i 2019 også får PCI-E  4.0 2019. Og håber, at det også kommer til at gælde for de nye Ryzen CPU'er, men det er jeg ikke helt sikkert på. Men vi ved meget mere efter den 9 januar 2019, hvor jeg også regner med at AMD viser deres tidsplan.

Intel kommer tidligst med deres 'die shrink' fra 14nm til 10nm ved udgangen af 2019. Så der er virkelig tale om en forbedring, som jeg syntes I skal vente på-

Hilsen Carsten.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 05:44
Hvis du vælger ryzen så er betaler det sig med hurtigere ram. Og jo to gange 8 er bedre end en på 16 da de vil aflaste hinanden på deres båndbredde.
Ryzen 5 og en i5 er der ca kun 10-20 fps til forskel. I1080 og der taler vi med det grafik er vi godt langt over det 100 fps

Redigeret af T-Duck - 22-November-2018 kl. 05:57
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Jeg skriver dette indlæg, fordi jeg vil opfordre jer til at vente med en ny PC til tvillingerne.
Kan I ikke finde en anden julegave til dem og købe en ny PC senere.

Grunden er at AMD's chef  Dr. Lisa Su will holde en CES Keynore den 9 januar 2019, hvor hun will tale om CITAT: 'the world’s first 7nm high-performance CPUs and GPUs'

....

Hilsen Carsten.
Hej Carsten

Det var godt input.

- hvis de annonceres den 9. januar, hvornår vil de så forventeligt ramme butikkerne i DK.

- ved vi hvor meget hurtigere de bliver?

- Kommer de også med nye GPU'er der kunne være konkurrencedygtige til GFX 1060. Jeg synes det er gfx1060 der rammer det bedste "sweat spot" på pris/performance i øjeblikket. 

- PCIE 4.0.  Jeg synes at have læst, at den nuværende PCI-e ikke er en flaskehals i praksis (til nuværende grafikkort og SSD's). Er det rigtigt, at PCI ikke er en reel flaskehals?

...og jo, det vil blive hårdt for drengene at vente på deres Gamer-PC... :-)  Men derfor kan det godt være vi skal være fornuftige.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 10:55
Hej.

AMD's Zen Cpu'er består af3  forskellige modeller, Ryzen, Threadripper og EPYC.

I de første Zen 1 bestod Ryzen af 1 die med up til 8 cores, Threadripper af 2 dies med op til 16 cores og EPYC af 4 dies med op til 32 cores.
So kom Zen + hvor Threadripper også kom med 32 cores 64 Threads og derfor i 4 dies.

AMD er meget mindre end Intel og har genbrugt meget udvikling i de enkelte modellers die.

Nu kommer AMD så med næste Zen generation kaldet Zen 2, med en helt anden arkitektur.
Her er et link med billeder af den næste EPYC med Zen 2 kaldet Rome:


Den består af 8 stk 7nm 8 cores 16 threads små CPU dies kaldet chiplets, omkring en stor 14nm die
med memory interface og andet IO. Det er virkeligt smart.

På en Ryzen CPU vil der nu være plads til 2 stk chiplets sammen med noget memmory Interface og noget IO. Så jeg forventer Ryzen med 12 eller 16 cores og det dobbelte antal threads.
Og når de laves i 7nm bliver fremstilling omkostningerne lavere.


Og så vil jeg prøve at besvare dine spørgsmål:

Ryzen plejer at komme om foråret. Den første generation Zen 1 kom i butikerne den 2. marts 2017.
Den næste Zen + kom i butikerne den 20 april 2018.

De nye Zen 2 har en ny frontend og 4x bedre floating point ydelse og vil være noget hurtigere end de forrige i ydelse pr core. Det der virkelig vil forbedre ydelsen vil være at du for de samme penge kommer til at få flere cores.


Omkring GPU'er kan jeg oplyse at der i øjeblikket er rygter på internettet, at afløseren for GTX 1060 er forsinket på grund af for meget lager:


Jeg ved at nVidea arbejder på 7nm grafikkort , men i modsætning til AMD plejer de at holde kortene helt ind til kroppen.


Jeg gamer ikke, så jeg ved ikke om der er flaskehalse for PCI-E 3.0 for gamere. Men for Video redigering vil PCI-E 4.0 gøre stor nytte for både Grafikkort og SSD. Men det vigtige er, at det bliver den næste standard. Hvis vi tænker os den situation at du allerede om 2-3 år vil opgradere tvillingernes PC med et nyt grafikkort?
Så vil du ikke kunne få ret meget for et brugt PCI-E 3.0 grafikkort.

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 22-November-2018 kl. 10:58
Til top
Thomas46 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2018
Sted: Nørrebro
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 18:52
Komplett har rimelig gode tilbud på hardware lige nu, jeg har bestilt så jeg kan samle en computer til en ven.

Redigeret af Thomas46 - 22-November-2018 kl. 19:09
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2018 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Hej
SSD: Samsung 970 EVO 250gb
Jeg ville klart anbefale en større harddisk.
250 GB lyder egentligt meget fint, men man bliver hurtigt begrænset af det.

Jeg har selv en 250GB SSD (godtnok en M2 Nvme, men det ændrer jo ikke på størrelsen), og jeg skal i øjeblikket hele tiden forhold mig til pladsen, hvis jeg vil installere nye spil.

Så jeg er ved at kigge efter større harddisk, og udvider med min. 512 GB og måske endda 1 TB, afhængigt af pris. Stadig SSD.

Hvis der skulle prioriteres, så ville jeg prioritere plads højere en hastighed (sålænge vi stadig snakker en fornuftig SSD). Jeg valgte anderledes da jeg købte, og med min viden idag, ville jeg have valgt anderledes.

Jeg ville personligt hellere have plads til 20-30 spil mere, end at jeg vil have 10 sekunder hurtigere boot af windows (eller spil).

Men hvis dine drenge alligevel kun spiller CS:GO og Fortnite (Confused), og/eller I har så hurtigt internet at I kan downloade nye spil på 1 time, så er pladsen måske mindre vigtig end load-tider.



Bare et par eksempler på hvad ting egentligt fylder.
- Windows 10 fylder ca. 20 GB out-of-box (læg dertil fremtidige opdateringer).
- Doom: 70(!!!) GB
- Rise of the Tomb Raider: 25 GB
- Assassin Creed Origins: 48 GB
- Fifa 19: 33 GB
- Dota 2: 20 GB
- Two Point Hospital: 3 GB
- Hitman: 67 GB (det nye "reboot", ikke det originale)
- PUBG: ca. 20 GB
- Starcraft II: ca. 25 GB
- Wolfenstein: The New Colossus: 49 GB
- Fallout 4: 37 GB
- CS:GO: 16 GB
- Fortnite: ca. 20 GB (hvis de er til den slags, den måtte jeg google mig til)


Redigeret af jonaskp - 25-November-2018 kl. 10:52
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2018 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Hej
SSD: Samsung 970 EVO 250gb
Jeg ville klart anbefale en større harddisk.
250 GB lyder egentligt meget fint, men man bliver hurtigt begrænset af det.
...
Thanx

Godt input. Og dejligt detaljeret. Jeg vil læse op på det. 

- Det kan være du også ved hvilket interface man skal gå efter for SSD'en?
- og form-faktor?

Hvilken 500gb ville du selv vælge i dag?
Til top
eyvind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eyvind Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2018 kl. 19:21
Du kan jo alltids købe noen billge s-ata 2.5ssd hvis du vil ha mere plads.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu