recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - B&W 802D
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

B&W 802D

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2018 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Så er der lige selve ørets linearitet. Som i øvrigt også er forskelligt fra person til person.

Grafer/ kurver er flotte, men det er mit øre der lytter og ikke øjneneWink

Det må du lige forklare dem ovre på HT selvbygger forumetLOL
Det er ovenud svært og lave en god HT bedre, uden mulighed for målingerWink

Selvbygger omg. LOL......

Sæt du heller lidt ind i hvordan dit/ mennesket øres linearitet opføre sig. Det menneskelig øre er bestemt ikke linær, snare tværtimod.

Hurra for loudnees LOL

Okay voksen og sige omg til selvbygger folket. Nå jamen så må du forklare det til Dynaudio, Dali og de andre som iøvrigt også startede som selvbyggere eftersom det er sådan man lærer noget om HT konstruktion. De bruger overraskende nok også måleudstyr i udviklingenSmile
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2018 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Så er der lige selve ørets linearitet. Som i øvrigt også er forskelligt fra person til person.

Grafer/ kurver er flotte, men det er mit øre der lytter og ikke øjneneWink

Det må du lige forklare dem ovre på HT selvbygger forumetLOL
Det er ovenud svært og lave en god HT bedre, uden mulighed for målingerWink

Selvbygger omg. LOL......

Sæt du heller lidt ind i hvordan dit/ mennesket øres linearitet opføre sig. Det menneskelig øre er bestemt ikke linær, snare tværtimod.

Hurra for loudnees LOL

Okay voksen og sige omg til selvbygger folket. Nå jamen så må du forklare det til Dynaudio, Dali og de andre som iøvrigt også startede som selvbyggere eftersom det er sådan man lærer noget om HT konstruktion. De bruger overraskende nok også måleudstyr i udviklingenSmile
Tror du har, eller fik misforstået det, vi/ jeg m. fl. skrev om lineærtet og du blander selvbyg ind, derfor..... Smile
Tror nu nok jeg har været med hele vej rundt, også omkring selvbygWink og har bestemt intet at udsætte på selvbyggere. Jeg tror i øvrigt jeg bygget mine første da jeg var 12, som nu er mere end 40 år siden OUCH.......

BTW: Er du med på det menneskelig øre og dettes linearitet, sådan generelt? Hvordan tror du et øre opfatter en hel linær højtaler?


Redigeret af Potter - 27-November-2018 kl. 16:12
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2018 kl. 17:44
Okay, få så lige en seriøs dygtig HT udvikler til og give dig ret i at udsving i 4-5db størrelses orden er fuldstændig irrelevant når vi snakker 1-4khz. Selvfølgelig blander jeg HT selvbygger folket ind i det, for derovre ville du være totalt til grin.
Ujævnt bjerglandskab på frekvensgang (især ved 1-4khz) kan tydeligt høres som farvning, både hvis HT står i lyddødt rum eller i rum med nogenlunde akustik. 1 enkelt db i dette område kan få dig til og ændre opfattelsen af diskanten er enten tilpas eller til tider anstrengende. Det kan potentielt være forskellen på du er tilfreds eller om lyttetrætheden opstår, i sådan en grad at du må ud og prøve nye snakeoil kabler som mange gør, eller andre højttalere.
Har du ikke lært mere på 40 år er det jo egentligt bare trist. 

Du er meget velkommen hos mig til en demo. Så kan du høre en lineær højttaler (målt i lyddødt univers), som dog selvfølgelig ikke laver en vandret kurve når den bliver placeret i et rum. Men den er stadig mere jævn i responsen end hvis udgangspunktet havde været det tidligere omtalte bjerglandskabWink
Har man i øvrigt et akustik behandlet rum, får du endnu større glæde af en liniær ufarvet højttaler. Når de tidlige (<20ms) refleksioner er dæmpet >15db, kan din hjerne nemlig koncentrere sig om den direkte lyd fra HT. Det er pisse smart.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2018 kl. 17:53
Dit øres liniæritet er fuldstændig underordnet. Det handler om og gengive signalet uden og farve det. Uanset hvordan dine ører lytter så kender din hjerne lyden af mange ting. Når disse bliver gengivet på anlægget med en given farvning vil lyd enthusiasten med det samme ligge mærke til "det lyder ikke som i virkeligheden". Jo mindre farvning af signalet jo mindre vil du få disse onde tankerWink og bruger du anlægget til film, vil du oftere opleve og komme i tvivl om det var noget i huset du hørte eller noget i filmen. Dvs realisme. Der er selvfølgelig andre ting end frekvensgang til og medføre realisme i lyden, men den er en væsentlig faktor.

Redigeret af armani-thomas - 27-November-2018 kl. 17:54
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2018 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


En højttaler der holder sig omkring +-3db i det hørbare frekvensområde kalder jeg for lineær.
Xtz 100.49 har også været under kniven og det er samme billede: https://www.audioholics.com/tower-speaker-reviews/divine-100.49-tower-loudspeaker/measurements

Ved den slags små udsving er det også ligegyldigt da rummet påvirker langt mere samt at alt efter hvor lang RT60 er i det område også påvirker oplevelsen.

Lyder lækkert med aktiv deling som alt andet end lige burde give en masse gode muligheder for justering og tilpasningThumbs Up

Ja det er så med det passive delefilter de målte den. Og ja den måler da okay, og lyder fint out of the box. Men hold nu op der er meget og hente ved aktiv deling af denne fantastiske speaker!
Som de selv fornemmede:

Oprindeligt skrevet af Audioholics Audioholics skrev:

I do feel that implementing an outbound crossover could get the response flatter and the driver integration tighter than the default passive design, but you would need to find someone capable of setting it up as doing so is truly a science.

Det er nogle år siden jeg konfigurede mit aktive filter, og havde ikke gemt nogle målinger. Så jeg har da lige haft mikrofonen fremme, for og se hvordan det står til. Og se om noget skulle have "skredet" sig efter en tusind timers spillen.

Her er en nearfield gated (uden rummets refleksioner). 500hz-15khz. Mellemtone = GUL, Diskant = GRØN, Begge simultan = LILLA



Det er ser jo ganske fornuftigt ud det crossover. Læg især mærke til det perfekte 6db hæv ved delefrekvensen når de spiller simultan. På alle andre ht jeg har målt har der været masser af huller og peaks igennem crossover området, bl.a. pga ikke optimalt fase forløb imellem de to enheder. Fase forløbet imellem de 2 enheder valgte jeg selvfølgelig også tage et kig på:


De følges mere eller mindre perfekt af fra 1.7khz op til 5khz. Nede ved 1.2 khz hvor de skrider mest fra hinanden, er differencen ca 45 grader, dvs stadig langt fra cancellering, og diskanten er dæmpet med knap 30dB og har derfor ikke nogen negativ effekt på mellemtonen.

Nu kunne det jo så være sjovt og have de samme målinger bare ved passiv deling. Den hørbare effekt er enorm. Man får simpelthen en helt anden højttaler, mht udklingninger der hænger meget længere, stereoperspektivet som er skræmmende præcist, osv. Det skal bare opleves! Jeg har været mange steder og lytte på grej, og oplevet noget lignende få gange, og der har prisen været X 3-10 stykker.
Til top
torbenan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Maj-2014
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér torbenan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2018 kl. 05:26
@ArmanThomas
Den hedder Divine 100.49. Jeg kører dem aktivt 3 vejs med elektronisk delefilter. Dette kombineret med FIR filtre fra pc, gør jeg selv kan bestemme alt omkring frekvensgang, fase forløb, forsinkelse mellem enheder, og tilpasse dem til rummet og placering. Aktiv delefilter har også den fordel at højttaleren bliver meget nemmere og trække. Så der er også overskud uanset lydstyrke.

Det er ikke sådan, at du hjælper med få Divine 100.49 optimeret hos andre?  Wink
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2018 kl. 07:42
Det kunne vi da nok finde ud af TorbenSmile
Skulle du få lyst til til aktiv deling, er det jo teoretisk bare og fjerne højttalerens tilt vha spikes, og kopiere mine indstillinger til den DSP du køber 😉
Men ellers er der jo også andre muligheder for optimering ved udmåling af rummet, placering og efterfølgende rumkorrektion af den manuelle slags.


Redigeret af armani-thomas - 28-November-2018 kl. 08:37
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2018 kl. 08:33
Jeg får, eller har en fornemmelse af at du har lidt marketing med inden over.....Smile BTW tråden handlet enlig om B&W 800, så der blev desværre skudt ved siden af.

Så det med onde tanker, realisme, ikke mindst hvordan øret lytter og opfatter de forskellige toner og frekvenser kan vi måske tage i et andet sammenhæng 

I øvrigt, som du selv var inden på..... Så tæver mine B&W 802 D3 med 2 ML No 33 i rumpen, dine Divine sønder og sammen også uden grafer og kurver.

I am a grumpy old hifi entusiastSmile  Så slut herfra.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2018 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg får, eller har en fornemmelse af at du har lidt marketing med inden over.....Smile BTW tråden handlet enlig om B&W 800, så der blev desværre skudt ved siden af.

Så det med onde tanker, realisme, ikke mindst hvordan øret lytter og opfatter de forskellige toner og frekvenser kan vi måske tage i et andet sammenhæng 

I øvrigt, som du selv var inden på..... Så tæver mine B&W 802 D3 med 2 ML No 33 i rumpen, dine Divine sønder og sammen også uden grafer og kurver.

I am a grumpy old hifi entusiastSmile  Så slut herfra.

Jamen muligheden ligger der jo altidWink Selvom jeg ikke ser sandsynligheden for særlig stor med din tilgang, uden måleudstyr osv. Og hvad med akustikken, har du gjort noget der? Det er mange ting der skal til for og få det  hele op i "en højere enhed" Wink Man kan ikke bare betale sig fra det med dyre HT, kabler, strømrensere, stikdåser og hvad folk nu prøver sig frem med.
Men istedet for alt det skriveri bør vi afholde hygge aftener med snacks og øl og give hinanden tips og tricks med derfra.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu