recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 / 4:3 output fra HD selector til LG
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket16:9 / 4:3 output fra HD selector til LG

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Emne: 16:9 / 4:3 output fra HD selector til LG
    Sendt: 28-September-2006 kl. 20:08
Jeg har desværre ikke et digital kamera der kunne illustrere problemet så jeg må prøve at beskrive mig ud af det.

Jeg har et LG42PC1R tv og en hd selector. Forbundet med et hdmikabel - og et scart for jeg skulle lige se hvad der skete den vej rundt.

På LG'et kan man vælge forskellige formater:
Original
4:3
16:9
14:9
Zoom1
Zoom2
Spectacle
Full

Alt afhængig af hvordan man nu har lyst til at se billedet på skærmen. LG'en er således indrettet at hvis den modtager et 4:3 signal så sættes der to grå bjælker i højre og venstre side til at fylde skærmen ud. Dette i stedet for to sorte ditto. Det skulle være gjort for at undgå/minimere problemet med at bjælperne skulle indbrænde.

Og det fungerer fint ......................... på scartudgangen fra selectoren.

Men - på hdmi-udgangen går det galt. For at se 4:3 i korrekt format skal jeg vælge 16:9 format på tv'et. Og så får jeg to sorte bjælker. Vælger jeg 4:3 så får jeg to sorte bjælker og så to grå og så et klemt samme billede, der i hvert fald ikke er 4:3

Desuden kan jeg kun vælge mellem 4:3, 16:9, zoom1 og zoom2 på hdmiindgangen.

Jeg har forsøgt i selectoren opsætningen at vælge mellem 4:3, 16:9 og auto - uden det gør nogen forskel.

Og nu begynder det at irritere mig for længere tids 4:3 udsendelser kan godt ses på en blank skærm bagefter. Det kan renses med white wash funktionen, men da jeg ikke har noget problem med de grå bjælker og gerne vil undgå at bruge white wash alt for ofte, kunne jeg godt tænke mig at få de grå bjælker på hdmi-indgangen.

Nu håber jeg, at jeg fik forklaret problemet så det er til at forstå.

Nogle foreslag?
Til top
pknarb Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 09:04

Prøv at sætte HDMI opløsning til AUTO/EDID. Så skulle fjernsynet modtage et 576i signal (for SD kanaler) og selv "pillarboxe" (med gråt i siderne), når det er 4:3 materiale, der sendes.

Jeg kan ikke huske, om man skal slå "avancerede features" til for at kunne vælge AUTO/EDID.

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 18:53
Thanks 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu