recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker og Højtaler Match
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker og Højtaler Match

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sandbaek Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2018
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sandbaek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærker og Højtaler Match
    Sendt: 13-December-2018 kl. 13:07
Hej,

Jeg har en Technics SE A-1000 stereoforstærker, som jeg er rigtig glad for. Jeg har både haft B&W 685 og Dali Blue 8008 højtalere tilsluttet, med rigtig fint resultat, men vil gerne opgradere på højtaler fronten. 

Mit spørgsmål går på, om der findes nogle tommelfingerregler for, hvor tunge højtalere jeg kan slutte til forstærkeren, uden at mishandle begge ender af systemet. 

SE-A1000 leverer 2x70Watt i 8Ohm. Jeg spiller kun stereo, hovedsageligt fra LP. 

Jeg har umiddelbart kigget på B&W CM9 eller CM10, eller lign., som har en anbefalet forstærker effekt på 30-200/300Watt. Vil min lille Technics kunne klare denne størrelse Højttaler?


Vh
Flemming
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2018 kl. 16:00
Nej du skal stole på anbefalet forstærker effektstørrelse. De nævnte højttalere kræver virkelig effekt for at spille godt
Til top
sandbaek Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2018
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sandbaek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2018 kl. 16:50
Hej Munch

Tak for svar. Jeg ligger jo sådan set også indenfor det anbefalede spænd på 30-300watt, dog i den lave ende Smile

Er der en tommelfingerregel jeg kan bruge, hvis jeg skal lede efter noget mindre, men stadig gerne vil have lidt større lyd end mine 685.

Vh
Flemming
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2018 kl. 16:55
Du behøver ikke at lede efter mindre højttaler, det er ikke der problemet ligger. Men B&W højttalere kræver ganske meget af forstærkeren, hvis den skal yde bare nogenlunde.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2018 kl. 17:05

Oprindeligt skrevet af sandbaek sandbaek skrev:

Hej Munch

Tak for svar. Jeg ligger jo sådan set også indenfor det anbefalede spænd på 30-300watt, dog i den lave ende Smile

Er der en tommelfingerregel jeg kan bruge, hvis jeg skal lede efter noget mindre, men stadig gerne vil have lidt større lyd end mine 685.

Vh
Flemming
Jeg har vist ikke udtrykt mig klart nok, du skal op i den øvre ende af anbefalet effekt opgivelse hvis B&W højttalere skal spille op til deres bedste
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2018 kl. 17:27
Lige netop B&W er tunge at trække op. Så ja, jeg vil også fraråde dig at gå efter lige netop det mærke.
Nu skal de så lige nævnes, at den forstærker op opgivet til 70W og det kan den rent faktisk levere. Den er ikke opgivet i fantasi watt, som mange andre producenter gør, hvor de kun driver en kanal på en 1000hz tone. Så den er kraftigere end de fleste nyere forstærkere, hvor de angiver 70W.
Men den vil stadig have lidt problemer med de nævnte B&W højttalere.
Til top
sandbaek Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2018
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sandbaek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2018 kl. 20:38
Når du siger at lige netop B&W er tunge at trække, hvilke andre mærker vil du så anbefale at kigge efter?

Jeg er helt enig omkring de reelle 70W, og derfor er jeg også rigtig glad for den. Den virker som sådan også til at have det fint med at trække mine Dali 8008. 
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2018 kl. 21:34
Kan ikke forestille mig at du får problemer med en CM9, med mindre du har for vane at spille meget højt, længe af gangen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2018 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Kan ikke forestille mig at du får problemer med en CM9, med mindre du har for vane at spille meget højt, længe af gangen.

Well kigger man på CM7s imepdanskurve og tænker at CM9 ligner den (og de fleste andre B&W højttalere), så vil en forholdsvis strømsvag forstærker som den nævnte Technics hurtigt komme til kort.
Svingende impedanskurver og ikke mindst fasvinkler er dræbende for en forstærker, der måske måler fint i 8 ohm, men viser tydelige tegn på gummiarm.

Specifikationerne på forstærkeren siger 70W ved 8 ohm og 95W ved 4 ohm. Der er 1,3 gange ved halvering af imedansen. Optimalt burde det være en fordobling
Min gamle Denon PMA 920 måler 105W ved 8 ohm og 180W ved 4 ohm, det er 1,7 gange.

Forstærkeren er flot, med sine kæmpe VU metre og bambustræ, men den har det helt sikkert bedst med letdrevne højttalere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Kan ikke forestille mig at du får problemer med en CM9, med mindre du har for vane at spille meget højt, længe af gangen.

Well kigger man på CM7s imepdanskurve og tænker at CM9 ligner den (og de fleste andre B&W højttalere), så vil en forholdsvis strømsvag forstærker som den nævnte Technics hurtigt komme til kort.
Svingende impedanskurver og ikke mindst fasvinkler er dræbende for en forstærker, der måske måler fint i 8 ohm, men viser tydelige tegn på gummiarm.

Specifikationerne på forstærkeren siger 70W ved 8 ohm og 95W ved 4 ohm. Der er 1,3 gange ved halvering af imedansen. Optimalt burde det være en fordobling
Min gamle Denon PMA 920 måler 105W ved 8 ohm og 180W ved 4 ohm, det er 1,7 gange.

Forstærkeren er flot, med sine kæmpe VU metre og bambustræ, men den har det helt sikkert bedst med letdrevne højttalere.


Klaus

Det her er jo ikke andet end FUD.
Til top
sandbaek Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2018
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sandbaek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Kan ikke forestille mig at du får problemer med en CM9, med mindre du har for vane at spille meget højt, længe af gangen.

Jeg må vist hellere slæbe forstærkeren med ud og høre den på et par CM9 et sted, eller alternativt et par 682 S2. Hvis den lyder anstrengt må jeg på jagt i et andet mærke

Jeg spiller ikke meget højt i lang tid, særlig ofte. Smile
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu