recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Efterlysninger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra lysnettets 230V AC til 12V DC-adapter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fra lysnettets 230V AC til 12V DC-adapter

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 17:48
Tak Munch.
Er du i stand til at se om jeg kan bestille enheden der er vist på linket.
2. Det er så besværligt med billeder herinde. Men hvis du skriver en PM med din emailadresse, så vil jeg underrette dig og  derved vise projektet løbende. Tak for din interesse 
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Fabrikanten skriver følgende nye mulighed https://www.chancsmotor.com/dc-to-ac-module.html
Hm.... det er svært at se om det er brugbart.  Confused
Der står INTET om hvilken frekvens AC output har, og er den lille klump krympeflex ser ikke ud af meget ???

Hvis du ikke er bundet af at motor SKAL køre med 5 modrejninger/minut (RPM) kunne en nemmere løsning måske være en DC gearmotor, dem findes der mange forskellige af til små priser:

Eks.

Og omdrejnings hastighed kan reguleres indenfor et vist område ved at ændre DC forsyninsspænding. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 19:52
Tak Jørgen. Dejligt at du er med igen. Jeg har efterhånden en række motorer, 2 stk 230 V AC. 30rpm. DerDi  Der omdrejninger er ideelle. De kører flot. Men de er ikke EU godkendte. Så ud.
 Så har jeg 3 stk 12 V  AC men kun rpm. For lidt så ud. Nyeste er de nævnte 12V 30 rpm ideelle, men som nævnt AC.
Interessant det du skriver om at ændre DV forsyningsspændingem. 
Ok. Deter pæne produkter fabrikken leverer. 
Motoren skal være de små runde idet de bliver synlige og kommer til at virke som en ryksæk, der ses. Fx fra dit linki 3V 5V 6V 33RPM Mini 300 Fuld Metal Gearkasse Gear Motor Slow Speed ​​Large Moment
Også dit andet link er interessant.
Jeg tror at jeg snart prøver at bestille hmm.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 20:12
En af mine bedste venner, der er civilingeniør 
svagsstrøm, har sagt god for løsningen. Så nu bestiller jeg.:)



Redigeret af bentpetersson - 22-December-2018 kl. 20:47
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 22:01
@Jørgen. Har du en adapter i tankerne ud fra dine ord: (omdrejnings hastighed kan reguleres indenfor et vist område ved at ændre DC forsyningsspænding)
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 22:29
Ikke lige en bestemt, men ved at tilføje en justerbar DC/DC Step-Down converter imellem netadaptor og motor i stil med disse (til en lille motor):


er du meget frit stillet med valg af netadaptor, som bare skal give tilstrækkelig høj spænding ud (1-2 volt højere end det motor max skal tilføres)


Der findes også strømforsyninger der kan reguleres direkte, f.eks denne universal som kan indstilles i spring:

Mvh. JørgenT
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2018 kl. 23:34
Ja, jeg kan vælge hvad jeg vil mht adapter. Motorerne, derskal benyttes bruger 4 w hver især. Jeg har lidt svært ved at forstå betydningen heraf. Watt står jo for effekt/energien, og dermed vel motorens kraft. Det må jo blive ændret ved ændring af spændingen. 
Men når forsyningsspændingen øges, ja hvad så? Så øges hastigheden vel. 
Kan Ohms lov bruges til det?
Og hvor meget kan de små motorers vindinger tåle,  inden de brænder over. 

Jeg har en lignende adapter, som på dit nederste link.  Dog kun med op til 6V, så vidt jeg husker. 
Din ide med ændring af hastighed er god. Problemet er dog, at LEDlysbåndet også kører med 12V. Så de 12V udgang bliver så nok et krav. Men jeg er fleksibel og lydhør.
Jeg har lige fået drivhjul hjem til motorerne. Hjulene, der skal drive mange andre hjul, fremstiller jeg individuelt i hånden, så hjulenes størrelse ændrer jeg ligesom i en gearkasse. 
Jeg har til formålet lavet en lille modelhal af hulplader,  På denne kan jeg både se virkningen og følge forløbet. Det er et ret kompliceret projekt. 


Redigeret af bentpetersson - 22-December-2018 kl. 23:43
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2018 kl. 09:52
Ohms lov er gældende. Smile
Spænding * strøm = effekt (W)

Hvis du har 2 motorer opgivet med samme Watt effekt, men forskellig forsyningsspænding vil den motor med den højeste spænding trække en lavere strøm.
Og den effekt som motor er opgivet til er BELASTET max. effekt som den er konstrueret til, så strømtræk i ubelastet tilstand er lavere. 
Dit projekt lyder som meget lav belastning, hvis det bare drejer ting meget langsomt rundt i luft, hvor vindmodstand stort set kan ignoreres, og det kun er drejningsmodstand i lejer og gearhjul der er belastning. Wink

Hvis din strømforsyning til LED bånd har større kapacitet end LED båndenes forbrug, kan den jo evt. også drive motorer, og så med en Step-Down converter til at regulere spænding/hastigheden. 
Når motor drives med mindre spænding end den er opgivet til, falder (afgivet) W effekt også.
Hvis du tilfører motor højere spænding end den er opgivet til, og den belastes hårdt (bremses af belastning) vil den evt. brænde af efter noget tid, kortvarigt kan det være OK. 
Tænk f.eks. på en boremaskine til sammenligning. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2018 kl. 11:51
Tak Jørgen for din omhyggelige og logiske forklaring. 
Adapteren til LEDbåndet har en udgang på 12V 2A. Herefter findes en LEDcontroller med input 12-24V output 2A. Controlleren styres af en fjernbetjening til forskelligt farvet lys og lyseffekter. 
Adapteren må efter min mening være rimelig stor til også at kunne klare en motor.
...............



Redigeret af bentpetersson - 24-December-2018 kl. 17:04
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu