recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybyggeri - kunstig vægge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybyggeri - kunstig vægge?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nybyggeri - kunstig vægge?
    Sendt: 01-Februar-2019 kl. 06:23

Hej. 

Jeg har brug for noget vejledning. Min kone og jeg skal til at bygge nyt hus. I den forbindelse har jeg været så heldig at få lov til at få mig en hjemmebiograf (Ca 5 x 4 m). 

Jeg ønsker at få et Dolby atmos setup (enten 7.1.2 eller 7.1.4). Jeg ved dog ikke hvordan kablingen til bag/loftshøjtalerne bedst udføres. Hvad gør man typisk? Indsætter man et kunstigt loft under det rigtige loft og skærer i dette? Eller skærer man i det rigtige loft? Og er det bedst at trække kablerne i et tomrør eller hvad er smartest?

Der er tale om et etplans hus i klassisk typehus fra huscompagniet.

Tager i øvrigt glædeligt imod andre god råd og fif. Vi har netop haft en snak med elektrikeren og vi skal have flere af disse.

På forhånd tak for hjælpen!
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 09:42
Hvis det er nybyg, og der er mulighed for det, så ville jeg da gå efter indbygningshøjttalere Smile
Så er der ikke nogen kabler der skal trækkes ud...

Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BowieCool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 10:07
Jeg byggede også nyt hus for ca 7 år siden. Jeg valgte et Ecophon loft, som er nedsænket. Det vil sige dejligt nemt at trække kabler oven over. Jeg valgte at bygge et helt nyt rum op (alle vægge + loft) så man nemt kunne tage det ned igen, hvis huset skulle sælges én dag. Du kan se min bio her:

Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 12:26
Allerførst, tillykke!
Jeg tror næsten ikke du kan få bedre vejledning end fra din elektriker, de er trods alt uddannet i at trække kabler Smile Men ellers er det jo bare at følge de råd der tidligere er givet på forummet omkring biobyggeri, for du har jo en sjælden mulighed for at gøre så meget som muligt rigtigt fra starten. F.eks. er Bowies forslag om Ecophon/Rockfon-loft lige efter bogen.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 12:56
Vil helt sikkert anbefale dig BowieCool’s anvisninger. Og lave et nedsænket loft hvor du kan tilpasse højttaler placering uafhængig af byggeriet. Lofthøjttalere placeret på faste pladser i projekteringsfasen er for usikkert.

Og så kommer der måske en dag hvor du gerne vil sælge huset og have højttalere og hjemmebio med dig. Og det kan du lettest hvis det ikke er integreret i husets lofter.
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 13:20
Super. Mange tak for gode input og fed bio du har fået lavet BowieCool!! Håber min kan blive bare halvt så fed.

Hvordan vil kablingen så foregå, hvis man anvender Ecophon/Rockfon loft (nedsænket)? Jeg vil nemlig også meget gerne have, at rummet bliver "skadet" så lidt som muligt, så andre der måtte købe huset af os engang i fremtiden - kan vælge at bryde skidtet ned igen uden at skulle lappe kæmpe store huller fra loftshøjtalerne m.m.

Ville i lægge et (40 mm) tomrør i væggen, hvor lærredet, receiveren, playstationen og andre multimedieenheder måtte sidde? (mine vil komme til at stå i et tv møbel under lærredet). Tomrøret skulle så gå lodret op indtil det er i mellem det kunstige Ecophon/Rockfon loft og det "rigtige" loft - og herfra ind til projektor, lofthøjtalere og de to baghøjtalere (der i mit tilfælde også vil komme til at sidde i en kunstig væg)? :-) 

Med andre ord: Det som jeg skal bede elektrikeren om er, at lave et tomrør, som går fra nederst i væggen, hvorpå lærredet sidder, til (næsten) toppen af det rigtige loft. Når så vi er flyttet ind, og jeg efterfølgende vil sætte vores kunstige loft op (og den kunstige bagvæg), så kan jeg vel selv gøre resten derfra? :-)

PS. lærredet kommer til at sidde på den rigtige væg, da der ikke skal laves indbygningsarrangement der (jeg har nogle elskede DALI IKON 7 og DALI IKON SUB højtalere, som jeg gerne vil anvende og de er ikke indbygningshøjtalere :-)

Ja, det er noget svært at forklare uden en tegning, så håber på at det giver mening for jer :-)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 13:43
Ja det er så næste råd. Nu du har muligheden for det, så vælg et AT lærred, så du får lyden bag lærredet. Det vil irritere dig i længden at stemmer og lyde kommer et andet sted fra end hvor de er på lærredet.

Der er vist flere opbygninger af Bafflevægge i tidligere tråde. Og når du skal til at lave kunstig væg bagtil, kan du også lige så godt lave en foran. Det betyder rigtigt meget akustisk med en Bafflevæg bag lærredet.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 22:40
Du kan måske få lidt inspiration fra min hjemmebio stue. 

Som du kan se lavede jeg nogle lofthøjttalerbokse mest fordi der er relativt lavt til loftet. Hvis du laver et nedsænket loft så vil du nok få en del arbejde i at reetablere loftet den dag i flytter ud. Jeg vil tippe at det nok faktisk er mere end hvis du blot satte højttalere i det eksisterende loft.

De knauf plader jeg brugte til væggene er superhårde og holder let til at man skruer selv tunge ting direkte i dem uden plugs.

Jeg trak alle ledninger i tomrør i væggene (fleksible VVS rør), men det er umuligt efterfølgende at trække nye kabler omkring flere hjørner, feks. til min projekter, så jeg vil klart anbefale at trække disse i et eventuelt nedsænket loft.

God arbejdslyst!
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2019 kl. 06:49
Ser spændende ud med din bio. Tak for tippet. Har også.tænkt at man vel også bare kan købe nogle ekstra loftsplader sådan, at man bare kan skifte de enkelte gipsplader ud, hvori der er huller fra tomrør/højtalere :-) er der noget jeg overser i den forbindelse? 
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2019 kl. 08:25
Jeg læser dit udgangspunkt som at du først er ved at dimensionere huset før det bygges. Så hvis rummet er en dedikeret hjemmebio så vil jeg da bygge højttalere ind i væggen/loftet.

Men ved et typehus så er det formentlig dyrere at designe ind fra starten end blot at tilføje efterfølgende. Vær opmærksom på det.

Hvis jeg nu tager udgangspunkt i min egen bio og skal reetablere rummet til ny køber der ikke er interesseret i hjemmebio, så er det blot at fjerne højttalere og bokse og så sætte ny gips op udenpå det eksisterende.

Ikke noget kompliceret, men det tager da en uges tid under alle omstændigheder.

Så i princippet vil jeg egentlig helst sælge hele løsningen inklusive højttalere etc. med huset.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2019 kl. 10:04
Mit udgangspunkt er at du får lavet et færdigt rum MED LOFT. Du skal selvfølgelig have tomrør i væggene, men ikke yderligere belaste byggeprojektet økonomisk og tidsmæssigt. 

Når det så står færdigt, rykker du ind og laver kunstige vægge og nedsænket loft. Hvis huset senere skal sælges, rykker du bare det hele ud igen.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu