recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD upscaling på BR afspiller vs DVD rips på HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DVD upscaling på BR afspiller vs DVD rips på HD

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Maj-2010
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DVD upscaling på BR afspiller vs DVD rips på HD
    Sendt: 07-Februar-2019 kl. 11:51
Jeg kan ikke rigtigt finde et subforum hvor emnet passer præcist da det transcenderer flere ting, så nu lander det her.

Jeg har rippet en del af mine dvd'er til en ekstern harddisk via MakeMKV. Umiddelbart (som jeg forstår det) burde MKV filer ikke medføre et tab i billedkvalitet da det jo er et containerformat. Ikke desto mindre synes jeg at billedet er en del mere grynet og uskarpt end når jeg smider selvsamme film på min Phillips Blu Ray afspiller, som er ret gammel.  Jeg afspiller de rippede film via Nvidia Shield og Kodi - har prøvet VLC også men det gør ingen forskel. Ej Heller Plex. Mit TV er et 55'' 4K Phillips

Afspilleren skulle opskalere DVD'en til 4K (står der i manualen), men nu har jeg visse steder læst mig til at det rent faktisk er TV'et der gør det. Hvad er rigtigt? Og hvis det nu ER TV'et der opskalerer, hvor er mine DVD'er så dårligere kvalitet i rippet form end på skive?
I don't get it - skal man bruge et opskaleringsprogram under selve ripping'en eller hvordan? Jeg synes ikke rigtig jeg kan få et præcist svar ud fra de mange artikler på nettet der relaterer sig til emnet.

Har nogle erfaringer?
Tak Smile
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 12:57
Jeg benytter ikke selv MakeMKV så jeg ved ikke om den ripper 1:1 eller der sker en omkodning. Hvis det sidste er tilfældet er det sikkert det der er skyld i kvalitetsforringelsen.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 13:14
MakeMKV ripper 1:1.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 13:23
Du burde på dit TV se hvilket indput de får i opløsning.

Alternativ er kopierer DVD ud på en USB/Harddisk og sætte direkte i USB porten på TV'et og se om det gør en forskel.

Alt efter hvor der ske en upskalering, kan der være forskel i kvaliteten.
Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Maj-2010
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Du burde på dit TV se hvilket indput de får i opløsning.

Alternativ er kopierer DVD ud på en USB/Harddisk og sætte direkte i USB porten på TV'et og se om det gør en forskel.

Alt efter hvor der ske en upskalering, kan der være forskel i kvaliteten.
Tænker du på simpelthen at lave en ISO fil af en dvd?
Du kunne man måske godt prøve, har jeg faktisk ikke tænkt på. MKV skulle være et lossless format så jeg er ikke sikker på det gør en forskel. Det eneste jeg fjerner før et rip er DVD'ens ekstramateriale for at spare plads. Hver film lander på mellem 3.5 -6 gb afhængig af længde i rippet udgave.
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 20:42
Lad os lige slå nolge myter i jorden først.

-MakeMKV ripper helt 1:1, så det kan ikke betale sig at begynde at lave ISO'er i stedet.
-Shield opskalerer til den opløsning du har sat den til. Står den til at outputte 4K, så er det det den skalerer til og så gør TV'et ikke yderligere. Står den derimod til 1080p, men TV'et er 4K, så får du dobbelt skallering. Først til 1080p fra Shield og så 4K i TV'et, så det skal du i hver fald undgå.

Men Kodi giver nogle flere muligheder for skalering end de fleste kender til. Hvis du slår expert til under opsætningen, så får du muligheden for at lege med det, men hvilke indstillinger der faktisk fungerer bedst, er jeg sgu ikke super skarp i.
Legede en del med de i PC versionen af Kodi, da jeg havde en HTPC. Da jeg skiftede til min Shield i sin tid, var den lille smule SD materiale jeg havde tilbage på mine diske så små, at jeg ikke gad sætte mig ind i det. Tror efterhånden jeg er nede på under 1% af alt jeg ser, der er i SD.
Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Maj-2010
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2019 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Lad os lige slå nolge myter i jorden først.

-MakeMKV ripper helt 1:1, så det kan ikke betale sig at begynde at lave ISO'er i stedet.
-Shield opskalerer til den opløsning du har sat den til. Står den til at outputte 4K, så er det det den skalerer til og så gør TV'et ikke yderligere. Står den derimod til 1080p, men TV'et er 4K, så får du dobbelt skallering. Først til 1080p fra Shield og så 4K i TV'et, så det skal du i hver fald undgå.

Men Kodi giver nogle flere muligheder for skalering end de fleste kender til. Hvis du slår expert til under opsætningen, så får du muligheden for at lege med det, men hvilke indstillinger der faktisk fungerer bedst, er jeg sgu ikke super skarp i.
Legede en del med de i PC versionen af Kodi, da jeg havde en HTPC. Da jeg skiftede til min Shield i sin tid, var den lille smule SD materiale jeg havde tilbage på mine diske så små, at jeg ikke gad sætte mig ind i det. Tror efterhånden jeg er nede på under 1% af alt jeg ser, der er i SD.


Jeg har altid "expert" slået til i Kodi og har rodet lidt med billedindstillingerne uden at der er en nævneværdig forskel end tidligere. Det kan være jeg skal kigge på indstillingerne i Shield, som jeg, indrømmet, ikke har gjort. Jeg har intet 4K materiale (endnu) men det kan være jeg bare skal lade den opskalere til 4K ind til videre for at undgå dobbelt skalering, som du siger . Jeg har omkring 800 DVD'ere som jeg på længere sigt gerne vil rippe til en HD, men kun hvis det kan komme til at se ud som kørte det på skive i en BR afspiller.


Redigeret af rumguf - 08-Februar-2019 kl. 12:59
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2019 kl. 16:31
Shield TV er berygtet for dårlig opskalering.

Den almindelige anbefaling for sub-4K materiale er - i modsætning til hvad Nagash skriver - at sætte output til 1080p så TV'et tager sig af resten. Eller rettere: Det er anbefalingen for 1080p-materiale. Om det også gælder 720p og DVD-opløsning skal jeg ikke lige kunne sige.

Der er en nylig tråd om det her: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=339023


Find selv flere. Der er masser af dem.

Min gamle Blu-ray afspiller fra 2008 og min NeoTV 550 fra 2010 var langt bedre til at opskalere DVD-materiale end hvad jeg kunne få ud af Kodi på nogen platform. På det seneste er jeg begyndt at benytte en Sony UBP-X800 til mine skiver og den gør ligeledes et særdeles godt stykke arbejde mht opskalering.

Hvis jeg endelig skal afspille DVD fra min NAS sker det med Infuse Pro på Apple TV 4K, hvor der er understøttelse af ordentlig opskalering, eller på Kodi på min Raspberry Pi 3, hvor opløsningen er sat til 576p så TV'et klarer al opskaleringen.

Men med Shield TV har du nok lidt af en udfordring.
Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Maj-2010
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2019 kl. 13:12
Jeg er kommet til den løsning at smide slutte min Harddisk udenom Shield og billedkvaliteten blev bestemt bedre af det.
Ulempen er så at jeg ikke kan få det fine lay-out som Kodi jo giver da jeg ikke har et Android TV.  Det hele ligner blot en stifinder nu og der er nul metadata.
Nå, men sådan er livet. Jeg skifter ikke udstyr pga det her. Smile
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu