recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd til stuen - hvad ville DU vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyd til stuen - hvad ville DU vælge?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2019 kl. 21:13
Jeg ville købe et par System Audio Saxo 1 aktiv og der Saxo 10 sub og forbinde med optisk fra et tv,
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1024
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2019 kl. 22:00
Den sofa kommer da til at fylde mere, end glæden ved at se tv med nuværende indretning. Jeg ville helt klart gøre som KlausDM foreslår, hvis jeg skulle vælge.

Frank 
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilddyr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2019 kl. 18:45
Jeg ved godt jeg gentager mig selv, men det er ikke en mulighed at flytte sofaen. Der er flere behov at tage hensyn til, og jeg kan ikke lave stuen om til en biograf. Det er netop derfor det her er en udfordring - og derfor jeg skrev indlægget.
Udfordringen er netop at der skal tages hensyn til flere behov - det er jo dét, der er svært her. Og her jeres viden og erfaring kommer ind i billedet :)
Så vidt jeg kan se, så er en soundbar det bedste kompromis (alt taget i betragtning. Convenience er vigtigt - altså så jeg fx bare kan tænde for ATV og så tænder både ATV og TV (og soundbar). Kan alle soundbarer det, eller hvad skal jeg kigge efter? Og er jeg bedst tjent med at tilslutte mine enheder (ATV PS4 m.v.) til TV'et eller til soundbaren? (jeg tænker på problematikken vedr. ARC)
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2019 kl. 20:09
generelt synes jeg Soundbar er en dårlig løsning.

Skal du den vej bør du kigge på sonos.

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2019 kl. 23:22
Du skal ikke vælge en soundbar fordi det giver lettere betjening. Køb en Logitech Harmony Smart Control Fjernbetjening - så har du enkel betjening, og behøver ikke begrænse dig. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2019 kl. 05:46
Vilddyr,

Jeg syntes at du skal købe en soundbar, sluttet alt til tv og så lade tv styre soundbar.

Nu er jeg måske lidt grov, men indretningsarkitektet (konen formoder jeg) har gjort det umuligt at lave ordentlig lyd, så køb, hvad hun finder pænest. Glem alt om surround og lignende fra en soundbar, detkommer ikke til at fungere med den indretning.

Overvej at bruge fjernsynets indbyggede højttalere og så ellers købe et sæt gode hovedtelefoner til dig selv, når du vil have god lyd.


Klaus
(Som er godt gift, hvad indretning angår)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Søhesten Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søhesten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2019 kl. 11:53
Jeg ville helt sikkert vælge løsningen med et par gode stereohøjttalere.
Løsningen du er inde på med Unnumøblet, kan altså virke rigtig godt.
Og vigtigst af alt banke alle soundbarer af banen (rumkorrektion eller ej).

Tag ind forbi din nærmest HFK. Jeg er sikker på, at de gerne vil lave en demo af et par godt HT i et Unnumøbel for dig. SÅ kan du altid beslutte dig for hvilke højttalere og forstærker du vil have bagefter.
To højttalere og en receiver med HDMI, så skal du ikke tænke over hvad der står i møblet. 
Bare tænd TV'et og så kører det. 
Find en med netværksstreaming (evt chromecast) indbygget, så skal du bare vælge  Spotify/Tidal-appen hvor du gerne vi spille henne. 
En Google HomeMini så kan du også snakke med en chromecast-forstærker (Det bliver stort med tiden;)).
Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Februar-2008
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér godowsky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2019 kl. 20:51
Jeg har samme type stue, - ja, nærmest endnu værre. Køb et par trådløse hovedtelefoner og glem resten.
Efter en uge har du såmænd vænnet dig til det ;)

vh

Godowsky


Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2019 kl. 07:58
Hej Vilddyr, ikke så meget til din post, men hvor har du lavet den plantegning? :) 
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilddyr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2019 kl. 22:14
1000 tak for alle rådene! Det er virkelig fedt, at få jeres input.
Til Klaus - synes bestemt ikke du er grov. Kun fint at udfordre. Ellers rykker man sig jo ikke. Der er nu ingen anden indretningsarkitekt end mig selv. Men i praksis vil det ikke fungere at flytte sofa og placere TV på den mest oplagte væg. Det ville give super god lyd, men så er der desværre andre ting, som slet ikke fungerer. Derfor er det her også svært; at finde den bedst mulige (eller mindst dårlige, om man vil) løsning under de svære forhold.
Det lyder som om det enten er en soundbar eller en stereo løsning (evt. 2.1 eller 3.1?) som er løsningen - begge dele må alt andet lige give en væsentlig bedre lyd end jeg har pt. fra TV'et. Det giver selvfølgelig ikke surround, men jeg håber I er enige i, at det trods alt er en forbedring?
Hovedtelefoner har den begrænsing at det slet ikke fungerer, når man er >1 person, som skal se film.
Friedel - jeg mener, at jeg lavede det i Photoshop. Ikke det mest optimale, men det er ok så længe man skal lave noget simpelt (jeg regnede så afstandene om til pixels i et eller andet forhold, så tegningen afspejler de faktiske forhold). Illustrator ville nok være bedre (vektor vs bitmap...).
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2019 kl. 11:07
Hverken god surround eller stereo ser muligt ud i det rum med den placering.
Rumkorrektion eller ej.

Så ergo enten to fornuftige væghøjttalere siddende tæt på hinanden bag fjernsynet eller en dyr soundbar.

Dali Rubicon LCR er overkill prismæssigt og ville være en synd at smide ind under de forhold, sorry to say.

Begge løsninger suppleret af en god subwoofer af passende størrelse, fra 6,5 til 10 tommer afhængigt af højttalernes eller soundbarens enheder. Jo mindre enheder, jo mindre sub. Så bassen integreres bedre og ikke stikker af.

En fræk alternativ løsning kunne være en 4.1 surround opsætning.
2 tætsiddende højttalere bag fjernsynet og center derfor ikke nødvendigt, 2 væghøjttalere siddende i loftet på hver side af sofaen tæt på bagvæggen og 1 sub placeret i nederste højre hjørne. 
Ikke optimalt, men ville give en ok surround effekt.


Redigeret af dtomsen - 22-Marts-2019 kl. 11:32
Til top
anzelz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér anzelz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2019 kl. 20:29
Har du overvejet et lærred og projektor?
Monitor Audio Radius
Front 270
Center 250
Baghøjttalere 180

Harman Kardon DPR 2005
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu