recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til DSP indstilling af subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til DSP indstilling af subwoofer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til DSP indstilling af subwoofer
    Sendt: 20-Marts-2019 kl. 13:46
Hej

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg har netop købt en XTZ sub af en bruger herinde, med indbygget DSP. JEg har nu kørt XTZ egets roomanalyzer program der kommer med anbefalede settings til DSP'en, og dem har jeg lagt i den.

Mit spørgsmål er nu, hvis jeg kører testen igen, tilføjer man så de resultater man får til de settings man allerede har indsat, og kan på den måde blive ved med at forfine, eller ødelægger man resultatet ved at blive ved ?

Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4405
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2019 kl. 09:45
Husker du at måle mere end ét sted? Minimum 3 steder fordelt over lyttepositionen.

Ift. dit spørgsmål (hvis jeg forstår det rigtigt): Hvis du måler igen, kan du sagtens finpudse ved at tilføje flere filtre. Men du må ikke ændre i de tidligere filtre da du så ændrer grundlaget for beregningen.

Det er generelt en rigtig god idé at eftermåle - specielt for at se om de filtre du taster ind, gør som forventet. Det er derfor Auto-EQ systemer er så pivringe :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2019 kl. 10:43
Ja, eftermål og tjek om det kan tweakes yderligere. Kunsten er at komme i mål med så få filtre som muligt.

Så jeg ville ikke bare sætte filtre oven i hinanden for at få den fladet helt ud.


Redigeret af Berdel - 21-Marts-2019 kl. 10:47
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2019 kl. 10:50
Tak for inputs begge to :-)

Ja jeg måler på 3 lokationer. Men har ikke målt efter jeg har lagt resultaterne ind. Så det vil jeg prøve og så efterstille.

Jeg bør vel måle med alle højttalere til sidst ?
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4405
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2019 kl. 12:26
Jeg ville ikke være så bekymret for, om jeg bruger 5 eller 7 filtre... Det vigtigste er bare, at de filtre du sætter ind også gør som forventet.

Hvad mener du med at måle med alle højttalere til sidst? 
Du får rigtigt meget ud af, at checke overgangen mellem sub og LCR. Det er _ikke_ bare at sammenligne afstanden og sætte tilsvarende delay på subs. Det giver meget sjældent et godt resultat.
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2019 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg ville ikke være så bekymret for, om jeg bruger 5 eller 7 filtre... Det vigtigste er bare, at de filtre du sætter ind også gør som forventet.

Hvad mener du med at måle med alle højttalere til sidst? 
Du får rigtigt meget ud af, at checke overgangen mellem sub og LCR. Det er _ikke_ bare at sammenligne afstanden og sætte tilsvarende delay på subs. Det giver meget sjældent et godt resultat.

Jeg tester pt. kun sub'en alene, da DSP'en er indbygget i den. Planen er så at teste med alle højttalere når jeg har fået stillet sub nogenlunde ind, og se hvordan det fungerer i sammenspil, når mine fronter også spiller noget af LFE tracket.

Er det forkert fremgangsmetode ?
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4405
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2019 kl. 15:05
Nej, det giver god mening at teste samspillet. Jeg vil dog ikke anbefale at lade subs og fronter spille samme signal, da det gør kalibrering og samspil langt mere komplekst.

I din Marantz skal du indstille LFE-sporet til at ryge til sub og en god tommelfingerregel er at indstille højttalere til small med en delefrekvens på 80hz (hvilket betyder, at alt under 80hz ryger til subwooferen). 

Når du så har kalibreret subwooferen alene, kan du måle fra 20-500hz i f.eks. centerkanalen. Jf. indstillingen i Marantz vil 20-80hz spilles i sub og 80-500hz spilles i center (med lidt overlap). Og her er det vigtigt hvordan responsen ser ud mellem 40-160hz. Du kan justere på subwoofer-delay indtil overgangen er fin.

Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2019 kl. 15:11
Det giver super god mening :-) Jeg må hjem og lege med det.

Tak igen for forklaringen !
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu