recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereoforstærker som effektforstærker til AVR?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereoforstærker som effektforstærker til AVR?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
NesraL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NesraL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stereoforstærker som effektforstærker til AVR?
    Sendt: 24-Marts-2019 kl. 11:14
Hejsa folkens

Er det rigtigt forstået at hvilken som helst stereo forstærker (med almindelige RCA indgange), vil kunne kobles på en surround receiver som effektforstærker (såfremt denne har pre out til fronterne selvfølgelig)?

Indtil nu har jeg udelukkende kigget efter stereo forstærkere med dedikerede funktioner til netop dette formål (Power Amp In, HT Bypass og hvad de ellers kaldes) - da jeg troede det var den eneste mulighed. Men nu faldt jeg lige over en artikel hvor det fremgår at almindelige forstærkere vil kunne det samme - dog med den "ulempe" at lydniveauet på stereoforstærkeren skal indstilles til et fast fix punkt, hver gang jeg skal se film mm via surround receiveren. 


Jeg vil gerne lige have bekræftet at jeg har forstået det rigtigt, inden jeg investerer i en stereo forstærker? 

På forhånd tak
Mvh
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 17:30
I princippet kan alle forstærkere med phono input virke som effekt forstærker.

Forskel er at de "smarte" med Home Theater input (eller hvad fabrikant kalder det) selv skruer op for volumen når den bestemte Home Theater indgang vælges, og ned igen når andet input vælges.
Så på den indgang fungerer de faktisk som en effektblok med fast gain. Wink

Hvis forstærker ikke understøtter funktion skal man manuelt selv skrue op, og ned igen ved anden indgang (specielt ved højt aktivt signal Smile


Redigeret af JørgenT - 24-Marts-2019 kl. 17:34
Mvh. JørgenT
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 19:36
Det kan man godt, men du skal huske, at skrue ned på stereoforstærkeren inden du skifter indgang på den, hvis meningen er at den skal og skal virke med andre kilder. Det kan næsten ikke anbefales, men på papiret virker det.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

I princippet kan alle forstærkere med phono input virke som effekt forstærker.

Forskel er at de "smarte" med Home Theater input (eller hvad fabrikant kalder det) selv skruer op for volumen når den bestemte Home Theater indgang vælges, og ned igen når andet input vælges.
Så på den indgang fungerer de faktisk som en effektblok med fast gain. Wink

Hvis forstærker ikke understøtter funktion skal man manuelt selv skrue op, og ned igen ved anden indgang (specielt ved højt aktivt signal Smile

Lad os nu lige holde os til de rigtige termer, så folk ikke springer deres højttalere i luften.
Du skal IKKE bruge phono-indgangen på en stereoforstærker. Den er lavet til en pladespiller og forstærker signalet ydeligere med den indbyggede phono pre-amp (RIAA).
Han skal bruge en RCA-indgang.

Jeg ved udmærket godt, at RCA i daglig tale kaldes phono, men de fleste stereoforstærkere har en decideret phono ingang, så lige i dette tilfælde skal min nok lige passe på med at kalde det phono :)
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 21:45
Jeg har kørt på den måde i over 12 år nu. Det fungere perfekt og kan klart anbefales, hvis man både vil have surround og et dedikeret stereo anlæg.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Du skal IKKE bruge phono-indgangen på en stereoforstærker. Den er lavet til en pladespiller og forstærker signalet ydeligere med den indbyggede phono pre-amp (RIAA).
Han skal bruge en RCA-indgang.

Jeg ved udmærket godt, at RCA i daglig tale kaldes phono, men de fleste stereoforstærkere har en decideret phono ingang, så lige i dette tilfælde skal min nok lige passe på med at kalde det phono :)
Korrekt, RCA passer bedre. Phono kan misforståes. Embarrassed
Mvh. JørgenT
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 22:25
Og forstå mig ret. Jeg siger også tit phono, når der er tale om RCA. Tænker bare lige i dette tilfælde ville det være trist at komme til at tage fejl :D
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2019 kl. 13:12
Der er denne glimrende og opdaterede liste over stereoforstærker med processor-in. Fordelen med sådan en indgang er, at du ikke risikerer at brænede dine højttalere af, når du skifter til den indgang, hvori AVR- er tilsluttet. 

Til top
NesraL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NesraL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2019 kl. 18:53
Jeg siger mange tak for alle svarene 😊
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu